חורף בלי הצפות? העירייה תשקיע 117 מיליון שקל בפרויקט ניקוז

נתיבי איילון מוצפים, ינואר 2013 (צילום: ג'ק גואז/גטי אימג'ס)
נתיבי איילון מוצפים, ינואר 2013 (צילום: ג'ק גואז/גטי אימג'ס)

כרגע זה לא נראה ככה, אבל בסוף החורף יגיע ואיתו הגשם, ואיתם קריסת מערכת הניקוז שהופכת את העיר לרשת של נהרות שוצפים ואגמים ספונטניים. בהשקעה כספית אדירה הוציאו עיריית תל אביב-יפו ותאגיד מי אביבים לדרך פרויקט ביפו ובשכונת התקווה שאמור לצמצם את ההצפות באזור למינימום

29 באוגוסט 2024

זה אמנם נראה רחוק יותר משלום אזורי, אבל עוד מעט החורף כאן. כן, הוא יגיע מתישהו בחודשים הקרובים לתל אביב, ואיתו תופעות כמו מים שיורדים מהשמיים, רחובות שהופכים תוך דקות לנהרות שוצפים ואגמים ספונטניים שצצים בכל צומת שניה. הבעיה, כמו שיודע כל תל אביבי, היא ניקוז. ובעיריית תל אביב-יפו הוציאו אתמול לדרך פרויקט משמעותי להתמודד עם תופעת הטבע קצת יותר טוב, אם לא בחורף הקרוב אז באלה שעוד יבואו (זה קורה כל שנה, הייתם מאמינים?).

>> בחזרה ל-2011: מחאת אוהלים ברוטשילד למען החטופים

כחלק מתכנית האב של העירייה, החל תאגיד המים והביוב של תל אביב-יפו מי אביבים בפרויקט נרחב שמטרתו היערכות להתמודדות עם שינויי האקלים בעשורים הקרובים ומיגור ההצפות באזור שדרות ירושלים, אצטדיון בלומפילד, השכונות הדרומיות של תל אביב והכניסה ליפו. הפרויקט רחב ההיקף שתקציבו כ-72 מיליון ₪ , נערך במסגרת פיתוח כללי של מקטע הטיילת של העיר בכניסה ליפו והעבודות עליו מתנהלות מתחת לאדמה בצורה שאינה משפיעה כמעט על תושבי האזור, בעלי העסקים ותנועת כלי הרכב.

גשם גשם בוא. ראש העיר רון חולדאי בטקס תחילת עבודות הקידוח ביפו (צילום: עמוס לוזון)
גשם גשם בוא. ראש העיר רון חולדאי בטקס תחילת עבודות הקידוח ביפו (צילום: עמוס לוזון)

מטרת הפרויקט הינו תגבור מערכת הניקוז באזור על ידי הקמת מובל חדש לכיוון הים. העורק הראשי של האזור, שדרות ירושלים, נתון להצפות מדי חורף בשל היותו אגן ניקוז ראשי אליו מגיעות כמויות גדולות של מי נגר מהרחובות. הפרויקט צפוי להכפיל את כושר הולכת מי הגשם ולהגדיל את הספיקה של המובל עד פי שניים מהמצב הנוכחי, במטרה להפחית עד למינימום את פוטנציאל ההצפות לכלל האזור.

כל שנה מפתיע מחדש. הצפות בתל אביב (צילום: שירלי מלך)
כל שנה מפתיע מחדש. הצפות בתל אביב (צילום: שירלי מלך)

הפרויקט נועד לספק מענה אגן הניקוז הגדול ביותר בתל אביב – גודלו כ-5,000 דונם – והביצוע מתוכנן באמצעות טכנולוגיית דחיקה מתחת לקרקע בכדי למנוע את ההפרעות מעל פני השטח בסביבת רחוב עולי ציון. בנוסף לחיבור למובל הקיים, מתוכננות שוחות ניקוז לאורך תוואי המובל, לאיסוף מי נגר מהרחובות הצדדיים. בקצה המובל סמוך לים תקום תחנת שאיבה לימי הקיץ, שתכנס למערכת הביוב הקיימת ובכך לא תזהם את מי הים עד לגשם הראשון, ובימי החורף ימשיכו המים את הזרימה עד הים. המוצא עצמו ייצא מעל מסלעה קיימת ולא בחוף רחצה. בעירייה מדגישים כי בסיום העבודות יבוצע שיקום ושיפור של פני השטח בדגש על תנועת הולכי הרגל. במקביל מתוכנן פרויקט לשדרוג טיילת יפו מהכניסה לנמל יפו ועד דרום צ'ארלס קלור.

עושים מקום למים. פרויקט מובל ארלוזרוב (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)
עושים מקום למים. פרויקט מובל ארלוזרוב (צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב-יפו)

במקביל מתנהל לו פרויקט ניקוז משמעותי נוסף ברחוב לח"י שבשכונת התקווה, לבניית מובל ניקוז באורך 650 מטר ובקוטר פנימי של 2 מטר שיונח בין צומת הרחובות לח"י ואצ"ל ועד לתעלת איילון. מובל הניקוז החדש יתווסף למובל הניקוז הקיים ברחוב, ויגרום להגדלה משמעותית בקליטת מי הגשמים שתסייע במניעת הצפות באזורים הסמוכים. העלות – 45 מיליון ש"ח. עד סיום הפרויקטים מתגברת העירייה את הצוותים באזורים שמושפעים בחורף מההצפות כדי למנוע אסונות. תישארו יבשים.