חסר כסף למימון השיפוץ במוזיאון? בעיריית רמת גן ימכרו יצירה

בעיריית רמת גן מתכננים למכור ציור של האמן ולנטין סרוב כדי לממן את שיפוץ המוזיאון לאמנות רוסית

דיוקן מריה צטלין מאת ולנטין סרוב
דיוקן מריה צטלין מאת ולנטין סרוב
5 בנובמבר 2014

בעיריית רמת גן מצאו פתרון מקורי להמשך מימון אחזקתו של המוזיאון לאמנות רוסית הנמצא בשטחה – העמדת אחת היצירות המוצגות בין כתליו למכירה. היצירה המדוברת היא דיוקן של מריה צטלין, שעל שמה ועל שמו של בעלה, מיכאל, נקרא המוזיאון. הדיוקן, שצייר אמן הדיוקנאות הרוסי ולנטין סרוב, נתרם על ידי צטלין לאחר מות בעלה, לאוסף המוזיאון.

פעולה זאת תותיר את האוסף "בלתי שלם ומיותם", אומרת ליזה רוזובסקי, ממפעילי עמוד הפייסבוק "דור 1.5" של יוזמי המחאה נגד המהלך. "דור 1.5" היא קבוצת צעירים דוברי רוסית המבקשים להנכיח את הזהות הרוסית, על רבדיה השונים, בשיח הישראלי. "לפי העירייה, כדי לפתח את המוזיאון, להגדיל את השטח שלו ולאפשר את הצגתם של כל תמונות האוסף בבת אחת, יש למכור את התמונה המרכזית של האוסף. זה אבסורד", טוענת רוזובסקי. "כל רוסי ממוצע מכיר את השם של סרוב ולשמוע שציור שלו עתיד לעזוב את הארץ זה מקומם. יש שיטות אחרות לגרום למוזיאון להיות בר קיימא, כמו לפרסם אותו ובכך לגרום לאנשים להיות מודעים לקיום שלו". רוזובסקי וחבריה, שנחשפו לפרשה דרך כתבתה של אלה גברילוב באתר החדשות הישראלי ברוסית, NEWSru, לא מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים מול ההחלטה ה"כמעט פיראטית", כפי שהם מכנים אותה. "אנחנו מארגנים ביקור משותף במוזיאון ביום שישי עוד שבועיים, שבו גם נמחה נגד ההחלטה למכור את יצירתו של סרוב וגם נתרום כך למוזיאון עצמו. כמו כן, אנחנו פונים למבקר המדינה ולאפוטרופוס הכללי לבדוק אם העירייה יכולה לקבל על עצמה את ההחלטה למכור יצירה שנתרמה".

במוזיאון עצמו סרבו להגיב על הפרשה והפנו אותנו לעיריית רמת גן, שבה נמצא במהרה הגורם האחראי למכירה מעוררת המחלוקת. מוקי אברמוביץ׳, המשנה לראש העיר ויו"ר החברה הכלכלית לפיתוח רמת גן, כלל לא מבין על שום מה נוצר הבלגן הנוכחי: "קודם כל, מכירת ציורים היא הליך מקובל במוזיאונים; ב־MoMA עושים את זה ולאחרונה פורסם שממשלת צרפת שוקלת למכור את המונה ליזה". לדבריו, המקטרגים על מכירת הדיוקן מתעלמים מן התנאים שבו המוזיאון שומר עליו. "האוסף שווה מיליוני דולרים ויושב מתחת למדרגות, בלי מיזוג ובלי בקרה, במחסן כימיקלים בפארק הלאומי", הוא טוען. "אם אנחנו רוצים להנגיש את המוזיאון ולהציג את האוסף בצורה מכובדת, אין מה לעשות – צריך כסף. יש שתי אפשרויות: לקחת את הסכום מגני ילדים ותשתיות עירוניות, או למכור ציור אחד כדי לבנות מוזיאון שלם".

כנגד ההאשמות בפגיעה בשלמותו של האוסף, אומר אברמוביץ׳ כי "האוסף כולל 53 תמונות, חמש מתוכן של סרוב ושני דיוקנאות נוספים של הצטלנים. התייעצתי עם כמה מומחי אמנות, והם אמרו שעדיף למכור ציור אחד ששוויו מוערך ב־1.5־2.5 מיליון ליש"ט מאשר למכור כמה קטנים יותר ולפגוע באמת ובתמים בשלמותו של האוסף. קיבלנו חוות דעת משפטית שאומרת בבירור כי זוהי זכותה של העירייה. האוסף נתרם ללא תנאים מקדימים ואנחנו לא מוכרים לשם רווח, אלא כדי להחליף נכס ציבורי אחד במשנהו. ברגע שהמוזיאון יהיה נגיש ויפה נוכל לחשוף אותו לא רק לתושבי רמת גן ולתלמידיה, אלא לכל תושבי ישראל. כרגע אף אחד, כולל תושבי העיר, לא מכיר את המוזיאון. נקווה שהרעש הציבורי שהמכירה יוצרת תגרה את הקהל להגיע למוזיאון המחודש".