זהויות. החוויה האנושית: אסתטיקה מעט שונה של האלוהיות הקווירית

דיויד של ליאור חורש
דיויד של ליאור חורש

הצלם ליאור חורש, זוכה פרס תחרות עדות מקומית ב-2020, בטור מיוחד על היצירות המוצגות (ובהן גם שלו) בתערוכה "אלילים וזהויות" של גלריה פאן לאמנות הומוסקסואלית במלון הפוליהאוס. בין פרדי מרקיורי לאלן טיורינג, בין ארכיטיפים גבריים לנזילות מגדרית

26 באוקטובר 2021

זה מספר שנים שאני תר את הארץ והעולם ומצלם אנשים בעירום, ובעזרת אמצעים גרפיים ויזואליים אני מנסה להביא את הסיפור שלהם שמאיר מתוך התמונה. לרוב אני ממליץ שיהיו בעירום מלא, או לבוש מינימלי, כדי שנוכל לספר את הסיפור שלהם ללא תוספות מיותרות, אך זו איננה דרישה מחייבת. בצורה הזו אני מרגיש שאני מתקרב יותר ויותר למקור שמרכיב את כולנו ומשותף לכל אחד ואחת מאיתנו.

צילום של ליאור חורש
צילום של ליאור חורש

בתערוכה "אלילים וזהויות" של גלריה פאן לאמנות הומוסקסואלית באוצרותו של ארז ביאלר, שמתארחת עד ה-2/11 במלון הפוליהאוס במסגרת פרויקט ART BROWN של מלונות בראון לעידוד יצירה מקומית ובינלאומית, אני מציג צילום של בחור בשם דיויד – ישראלי אמריקאי שחובש קסדת פוטבול ומצולם במגרש ספורט, מביט אל-על, והוא מכוסה באבקת סימון מגרשים, כאילו היה מתאבק. הוא לובש בגד ים תחתון שחור ומצמיד את שתי ידיו במחוות תודה – כאילו הוא מול קהל מריע. הסיפור של דיויד הוא רק אחד מיני רבים שמצולמים בפרויקט ובמקרה הגלריה פאן עוסקת באמנות הגוף הגברי ובאמנות הומוסקסואלית, אך הפרויקט הזה מקיף גם נשים, טרנסים, א-בינאריות ובעצם כל ביטוי של הקיום האנושי.

בניגוד לקלישאה המסחרית הרווחת – אסתטיקה קווירית והומואית דווקא לא חייבת לכלול שרירים וגופות חלקים. האסתטיקה שהובילה אותי בבחירת העבודות לגלריה פאן בהחלט סובבת סביב התמה של הגוף הגברי, אך רציתי להציג את המגוון המיוחד, הרחב והססגוני שקיים, גם במנעד המשיכה לארכיטיפים גבריים ולנזילות מגדרית. כך לדוגמה הצילום של אור על חוף געש חושף גבריות אחרת, רכה, עגולה, כמעט נשית. הצילום של ארי כשראשו נטוע באדמה בין השיחים, לאור פנסי המכונית והכוכבים, מציג אמנם תמונה סוריאליסטית, אבל כזו שמיד ניתן להזדהות איתה: מי מאיתנו לא פעם הרגיש שתול כך עם רגליים באוויר?

צילום של ליאור חורש
צילום של ליאור חורש

משחר ההיסטוריה של הקיום האנושי קיימות קשתות של משיכה מינית וביטויים מגדריים, ובתערוכה "אלילים וזהויות" בחרתי דווקא את דיויד, גבר סיסג'נדר המייצג את עולם הספורט, כאשר הוא בתנוחת הודיה לקהל. אלילי הספורט תמיד הצטיירו כהתגלמות הגבריות והפעם רציתי להביא גבריות אחרת – יותר נוצצת ורגישה, כזו שאינה מתנצלת, אך כזו גם שאיננה אגרסיבית.

היכולת לשדר גבריות רכה שייכת לשנים האחרונות בלבד והיא תוצאה של הפריצה של הזהויות הלא-סטרייטיות לחיינו בתרבות והאמנות. אם בעבר ביטויים של אמנות הומואית יכלו להכניס אדם לכלא (למשל אוסקר ווילד הי"ד), הרי שהיום ניתן להתבטא בהתאם לקודים התרבותיים האסתטיים של החברה ההומואית ואף להצליח להגיע אל הקהל אשר מפוזר בכל העולם. תשאלו את Lil Nas X.

הרעיון שעומד מאחורי התערוכה הוא להביא לקדמת הבמה את היכולת ההומואית לייצר זהויות שונות ואלילים – בתרבות ואמנות כמו פרדי מרקורי או אפילו במדע, כמו לדוגמה אלן טיורינג. כך לדוגמה שתי העבודות של אמן הפיקסל הישראלי מברלין איל אלף אופיר מבטאות באופן מושלם את התמה של התערוכה: דיים עדנה שעשויה מקוביות שש-בש היא המשחק בזהויות, ופרדי מרקורי שעשוי מקוביות הונגריות שכל אחת סובבה באופן ידני הוא החלק של האלילים.

דיים עדנה של אייל אלף אופיר
דיים עדנה של אייל אלף אופיר

גם אל היער הירוק הגדול של האמן והמורה הרוחני אננדה, או בשמו הארצי נעם פז, מתאים באופן מיוחד לתמה של התערוכה בכך שהדמות המצוירת היא ללא מגדר ברור, וכך גם היצירה Exposed של צלם האופנה, העיתונות והאמנות גיא יחיאלי –  חייל – דמות נסגדת בחברה הישראלית לכל הדעות ומרכיב מאוד מהותי בזהות של כולנו – עומד חשוף אך עדיין עם מדים. בתערוכה משתלבים גם האלילים של האמן מיכאל גוליאן, שמציג את הפרשנות שלו לסיפורי המיתולוגיה היוונית-רומית, והיצירות המרגשות של האמן הבדואי הגאה חמודי אל מאהדי, שבא מכפר קטן בצפון וכיום חי בתל אביב.

החייל של גיא יחיאלי
החייל של גיא יחיאלי

ב-28/10 אתארח יחד עם אמנים נוספים מהתערוכה באירוע שיח גלריה שייערך בלובי מלון הפוליהאוס. האמנים בתערוכה נמצאים בקצוות שונים בעולם וחלקם היגרו מתרבות אחת לאחרת. המפגש נועד כדי להכיר אותם מעט ולשמוע על תהליכי מוזה והשראה, תהליכי יצירה, מרעיון לביצוע ולקיים שיח שאלות ותשובות מסיפורי חייהם המרתקים של האמנים עצמם. האירוע יועבר בשידור זום בו ישתתפו גם אמנים שאינם נמצאים פיזית בישראל והוא יוקלט ויעלה למדיה החברתיים של הגלריה. התערוכה עצמה מציגה עד ה-2/11/2021.
חמישי 28/10/2021 בשעה 19:00, מלון הפוליהאוס נחלת בנימין 1 תל אביב, למידע נוסף באתר הגלריה