אין גאווה בגוגל: ישראל שיאנית העולם בחיפוש אחר טיפולי המרה

אין סיבה לגאווה: ישראל מעצמת טיפולי המרה (צילום: שאטרסטוק)
אין סיבה לגאווה: ישראל מעצמת טיפולי המרה (צילום: שאטרסטוק)

בעיצומו של חודש הגאווה: ענקית האינטרנט חוברת לאגודה למען הלהט"ב ולעמותת חברותא בקמפיין נגד טיפולי ההמרה המסוכנים. היום יפתח רשמית גם המרכז למאבק בטיפולי המרה

חדשות לא טובות: בעיצומו של חודש הגאווה מדווחת גוגל כי על פי Google Trends ישראל היא שיאנית עולם בחיפוש אחר טיפולי המרה (לצד קוסטה ריקה). בנוסף, תוצאות החיפוש החזויות למונח טיפולי המרה, המבוססות בין היתר על פופולריות החיפוש, מראות שלא מעט ישראלים מחפשים גם מחירים ומידת הצלחה של טיפולי המרה וטיפולים המיועדים לנשים. השאלות שהכי עניינו ישראלים: מהו טיפול המרה, האם הוא חוקי וכמה הוא עולה? 

לצד חגיגות הגאווה בישראל ובעולם, להט״בים עדיין נחשפים לטיפולי המרה שנועדו "לתקן" את הזהות המינית או המגדרית שלהם. טיפולי המרה, שנמצאו כלא יעילים ואף מזיקים, עומדים במרכז קמפיין חדש של Google בישראל בשיתוף האגודה למען הלהט"ב ועמותת חברותא

 

המהלך המשותף מורכב מהסרטון המופיע כאן למעלה שיקודם ברשתות החברתיות ומצירופה של עמותת חברותא לתכנית Google Ad Grants, המאפשרת למלכ"רים לפרסם מודעות בתוצאות החיפוש של גוגל. כך המידע מציל החיים של ארגוני הגאווה יגיע ליותר משפחות ישראליות שמחפשות אחר מידע על הפרקטיקה המסוכנת. במקביל, חברותא והאגודה משיקים את המרכז למאבק בטיפולי המרה בישראל – שיוביל וירכז את המאמצים להפסקת הפרקטיקה המסוכנת בישראל. חברת נור מדיה תרמה שלט חוצות בנתיבי איילון ובו המסר: "אומרים לא לטיפולי המרה". 

הסרטון נפתח במונחי חיפוש של הורה הדואג לבנו על רקע נטייתו המינית כמו "מתי מתחילים לצאת עם בנות" "איך מתקנים ילד הומו" ו"טיפולי המרה". לאחר מכן מובאת העמדה של ההסתדרות הרפואית בישראל לפיה "טיפולים לשינוי נטייה מינית אינם יעילים ועלולים להסב נזק נפשי כמו חרדה, דיכאון ואובדנות״. הסרטון מסתיים בקידום של קו הקשב והמרכז למאבק בהמרה המציעים אוזן קשבת וסיוע מקצועי ללהטב״ם ובני משפחותיהם.

אתם.ן לא לבד. המרכז למאבק בטיפולי המרה מחכה (צילום: שאטרסטוק)
אתם.ן לא לבד. המרכז למאבק בטיפולי המרה מחכה (צילום: שאטרסטוק)

"אחד מכל שלושה מהחברים בחברותא עבר 'טיפולי המרה'", אומר נתנאל שלר, מנכ"ל חברותא. "אנחנו שמחים שסרטון העלאת המודעות שיצרנו עם Google והאגודה יגיע לציבור בישראל עם האמירה הברורה שטיפולי המרה לא עובדים ואף מסוכנים. הקמפיין עולה ערב השקת המרכז למאבק בהמרה – מיזם ראשון מסוגו המציע חלופה בריאה ואתית לטיפולי המרה. המרכז יאגד את כל המשאבים של הקהילה הגאה בישראל למאמץ ממוקד להפסקת פרקטיקות ההמרה המסוכנות באמצעות כלים שפיתחנו בחברותא". מוסיפה נורית שיין יו"ר האגודה למען הלהט"ב:"'טיפולי המרה' הם התעללות נפשית ופיזית במסווה של טיפול נפשי. כל גורמי המקצוע המובילים בארץ ובעולם כבר קבעו מזמן שמדובר בפרקטיקה מסוכנת ומניפולציה שנעשית על חשבון 'המטופל' ומביאה לתופעות קשות של דיכאון ואובדנות. כיום כבר ברור שאיסור ההתעללות בחוק היא עניין של דיני נפשות. עמדה זו אומצה בחקיקה בעשרות מדינות שונות בעולם ונמשיך להיאבק עד לסיום ההתעללות גם בישראל".