סוף סוף: גם באיכילוב יש חדר לטיפול בנפגעות תקיפה מינית

בתקווה שנפגעות ונפגעי תקיפה מינית יקבלו טיפול ראוי. בית חולים איכילוב (צילום: shutterstock)
בתקווה שנפגעות ונפגעי תקיפה מינית יקבלו טיפול ראוי. בית חולים איכילוב (צילום: shutterstock)

אחרי מאבק ארוך שנים, בבית החולים איכילוב נפתח השבוע חדר אקוטי ראשון שאמור לספק טיפול רפואי ומשפטי ראשוני לנפגעות ולנפגעי אלימות מינית. שזה דבר טוב, כי הוא למעשה מכפיל את כמות החדרים האקוטיים ששירתו את כל גוש דן. יש לאן לפנות

7 בנובמבר 2022

חדר אקוטי, חדר מיוחד המיועד לטיפול ראשוני בנפגעות ונפגעי אלימות מינית, נפתח השבוע בבית החולים איכילוב בסיומו של מאבק ארוך שנים, שדרש פתיחת חדר שכזה גם בתל אביב. זו היא בשורה נהדרת, שכן עד היום נפגעות בעיר נאלצו להגיע עד לחדר האקוטי של בית חולים וולפסון – שהיה בעייתי לא רק בשל המרחק, אלא גם בעקבות היותו חדר ברמת טיפול נמוכה. עכשיו גם באיכילוב יש מענה מקצועי רגיש ונגיש לנפגעות ונפגעים, שיכולים לפנות למרכז "נטע" באיכילוב במספר 2329* או במייל netta@tlvmc.go.il.

חדר אקוטי (או חדר 4) הוא שמו של חדר מיוחד שמתמחה בטיפול ראשוני דחוף, רפואי ומשפטי, בנפגעות ונפגעי אלימות מינית. את הטיפול בחדר מנהלת עובדת סוציאלית, ומשולבים בו מספר אנשי מקצוע שונים, ביניהם רופאים וחוקרי משטרה. במדינה מתוקנת כל בית חולים אמור להכיל חדר כזה, המעניק מעטפת שלמה לנפגעות אונס ותקיפה מינית באמצעות נוכחות רופאות ואחיות שהוכשרו לטיפול הזה ומתן כל המענים – תרופות, חיסונים וטיפול נפשי – במקום אחד. רק שבגוש דן, עד השבוע הזה, היה קיים רק אחד כזה בכל גוש דן, זה שבבית החולים וולפסון בחולון.

סוף סוף טיפול ברמה, בתקווה. בית החולים איכילוב. צילום: יולי גורודינסקי
סוף סוף טיפול ברמה, בתקווה. בית החולים איכילוב. צילום: יולי גורודינסקי

בריאיון שערכנו לפני כשנה עם אורית סוליציאנו, מנכ״לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל, עם הידיעה על הכוונה לפתיחת החדר באיכילוב, אמרה סוליציאנו ש"תל אביב היא בירת הבילויים של ישראל, ולא יכול להיות שמי שנפגעת כאן תיאלץ לנסוע את כל הדרך לוולפסון. וולפסון רחוק ולא נגיש ולא לכל נפגעת יש רכב, מערכת תמיכה, או נמצאת במצב לנהוג ולכתת רגליים, לפעמים באמצע הלילה כשאין בכלל תחבורה. מספר הנפגעות והנפגעים בתל אביב בהחלט מצדיק פתיחת חדר באיכילוב"

יעל שרר, מנכ"לית הלובי למלחמה באלימות מינית ואחת הלוחמות הבולטות להעלאת המודעות לנושא החדרים, אמרה לנו דאז כי "תל אביב אמנם נמצאת במקום אסטרטגי ויש לה אופי של עיר תיירות ובילויים והכמות מאוד מצדיקה פתיחת חדר – אבל מאוד חשוב גם להגיד שמה שמפריע בעניין הוא לא שבתל אביב לא היה חדר, המטרופולין אחרי הכל הוא רצוף, הקפיצה לחולון קטנה ולא צריך דרכון. הבעיה היא שהמענים שוולפסון מספק לנפגעות ונפגעים הם ברמה מאוד נמוכה. לתושבות המרכז מגיע חדר שיפעל בסטנדרטים הגבוהים של איסוף ראיות, של ידע, ושל יכולת פורנזית ויעשה את זה תוך כדי שהוא מעניק לנפגעות ונפגעים טיפול שעומד בקנה אחד עם תקנות משרד הבריאות".

במידה ונפגעתן או נפגעתם מינית, אתן ואתם לא לבד
1202 – סיוע ע"י נשים
1203 – סיוע ע"י גברים
קולמילה – סיוע בצ'אט www.kolmila.org.il
סיוע בווטסאפ – 052-8361202
2511* – סיוע לנשים ולילדים דתיים
02-5328000 – סיוע לגברים דתיים
04-6566813 – קו הסיוע לנשים ונערות ערביות
chat.wavo.org – צ'אט סיוע בערבית