היוזמה שתקל על מציאת עבודה לחברי הקהילה הטרנסית

הקהילה הטרנסית נחשבת לאחד המגזרים המוחלשים ביותר בשוק התעסוקה הישראלי. יוזמה חדשה במרכז הגאה תעניק סדנאות, סימולציות וכלים בסיסיים שיקלו על חברי הקהילה במציאת מקום עבודה

ג'יי האריס (צילום: שלומי יוסף)
ג'יי האריס (צילום: שלומי יוסף)
30 באוגוסט 2018

 

העבודה ממגדרת: מרכז תעסוקה עבור הקהילה הטרנסית, ראשון מסוגו בישראל, ייחנך היום (30.8) במרכז הגאה בתל אביב, בשיתוף עם עמותת מעברים. המרכז החדש יעניק ייעוץ וקואוצ'ינג תעסוקתי לחברים ולחברות בקהילה הטרנסית כדי להתמודד עם תופעות חמורות של אפליה בשוק העבודה.

>> איך זה ללכת לים לבד בפעם הראשונה בגיל 62?

ממחקר של נציבות שוויון ההזדמנויות (2016), עולה תמונה של אי שוויון חריף: 32 אחוז מהטרנסים בישראל אינם מועסקים כלל, ו־84 אחוז מצויים במצב של תת תעסוקה ומשתכרים הרבה מתחת לשכר הממוצע. כמו כן, למעלה מ־70 אחוז דיווחו על חוויית אפליה בקבלה לעבודה, בחיפוש אחריה ובקידום, 57 אחוז דיווחו על הומור שלילי על חשבונם מצד קולגות, ולמעלה מ־40 אחוז דיווחו על התנהגויות פוגעניות, תוקפניות או מטרידות.

הקושי המידי מתעורר כבר בראיונות העבודה. כך, למשל, מתאר ג'יי האריס, מיוזמי המרכז, את חסם הרושם הראשוני: "קשה להותיר רושם טוב אם בן אדם נראה חריג מגדרית", הוא אומר. בנוסף, חברים רבים בקהילה נדחים בידי הסביבה הקרובה, והמחסור בתמיכה המשפחתית יוצר מצבים של חוסר ביטחון כלכלי, חוסר יציבות בדיור, היעדר סיוע רגשי, וכן קושי ברכישת מיומנויות בסיסיות כגון כתיבת קורות חיים וחיפוש הזדמנויות תעסוקתיות.

ג'יי האריס (צילום: שלומי יוסף)
ג'יי האריס (צילום: שלומי יוסף)

בעיה נפוצה נוספת נובעת מהטרדות מיניות והתנהגויות בלתי רצויות במקומות העבודה. "יש בחברה מי שמקשרים טרנסיוּת למין, ויש תפיסות על נשים טרנסיות בעיקר כאילו הן מיניות יותר, או שהן במצוקה ולכן קל לסחוט מהן טובות הנאה מיניות", מסביר האריס. הוא מוסיף: "הרבה פעמים טרנסים מנותבים מראש למקומות עבודה רגישים יותר ומכווני גיוון, אך גם שם לעתים מנצלים זאת. זה שם אותנו במצב לא נוח. גם אם יש גורם שאחראי על הטרדות בעבודה, טרנסים רבים מפחדים לאבד את המקום היחיד שמקבל אותם".

כיום ישנם מרכזים תעסוקתיים המבקשים להעניק כלים דומים, ובעלי מקצוע שעוזרים ומייעצים למחפשים תעסוקה, אולם אלה ברובם אינם נגישים לקהילה הטרנסית. היומרה של המרכז הגאה, מודה האריס, בהחלט שאפתנית. שאלתי אותו כיצד יוכלו להתמודד עם המשימה. "אנחנו ערוכים לכך. הרבה אנשים רואים במרכז הגאה בית ומקום בטוח ויותר נוח להם להגיע. אני בעצמי טרנס, ולכן אני יכול לעורר קצת יותר אמון, ולגלות יותר הבנה למצוקות", הסביר.

הפגנה נגד האלימות כלפי הקהילה הטרנסית (צילום: בן קלמר)
הפגנה נגד האלימות כלפי הקהילה הטרנסית (צילום: בן קלמר)

במרכז החדש מתכוונים לספק ייעוץ לפונים על בסיס הרקע ההשכלתי והמקצועי שלהם, להעניק עזרה בבניית קורות חיים ולהציע סימולציות שידמו ראיונות עבודה. בהמשך יועברו גם סדנאות להתמודדות עם קשיים במקומות העבודה. נוסף לכך, המרכז ייצר שיתופי פעולה עם מענים אחרים בתחום התעסוקה כדי להנגיש אותם לקהילה הטרנסית, והכוונה לבנות מאגר של מעסיקים־ידידים ("טרנס־פרנדלי") שיעמדו עמו בקשר הדוק – תוך הנחלת תפיסה לפיה גיוון מגדרי בארגונים יסייע לכולם.