בעלי הבלוק לצד המדע: "חיי הלילה תרמו להתפשטות המגיפה"

ירון טראקס. צילום: איליה מלניקוב
ירון טראקס. צילום: איליה מלניקוב

המועדון שלו סגור כבר כמעט שנה, אבל ירון טראקס הפך ללוחם במפיצי הבדיות סביב הקורונה | הוא גם לא חושש לצאת נגד חלק מהקולגות בחיי הלילה שהמשיכו לחגוג ומספר על מסיבות שבהן היו הדבקות המוניות | "מבחינתי זו התרומה שלי לקהילה", הוא מסביר

11 בינואר 2021

"ביוני התברר לי בדיעבד שבאפריל ובמאי נערכו מסיבות חצי חוקיות או בגבול האפור והיו שם מאות נדבקים. אני יודע את זה ממקורות ראשונים. פשוט אף אחד לא דיבר על זה. זה מאוד מבאס"

בזמן שמועדון הבלוק שלו סגור כבר קרוב לשנה, עסוק באחרונה ירון טראקס במאבק עיקש באלה שמתעקשים להפחית בכוחה של המגיפה. הוא מפרסם בפייסבוק האישי שלו פוסטים ארוכים, מצמיד לינקים עם מקורות למחקרים, ועד לאחרונה גם מתווכח עם המתנגדים. זה בוער בו. חשוב לו. עקרוני.

מי שמכיר את טראקס יודע שזה לא עניין יוצא מהכלל. כבר שנים שהוא לא חושש מזיהוי פוליטי, ממאבקים חברתיים ומאמירה אישית. מבחינתו, אלה דברים חופפים למדי לתרבות המועדונים שהוא מאמין בה, כשחלק מהאלמנטים האלה אף הוטמעו בנהלי המועדון שלו. ביולי האחרון, למשל, הוא הצליח באמצעות פוסט ארוך ומנומק להסיר את תמיכת יזמי הבוילר רום בתנועת ה-BDS.

העניין הוא שמדובר מבחינתו במאבק עם קורטוב של סיכון, כאחת הדמויות הבולטות בחיי הלילה המקומיים. הוא לא חוסך ביקורת כלפי גורמים מסוימים בענף שאליו הוא משתייך, שאמנם הפסיק להתקיים באופן רשמי בתחילת הסגר הראשון – אך בפועל מתקיים בחשאי. מתחת לרדאר. תפסנו אותו לשיחה על מדע, מגיפה ומועדון.

העורב השחר של סצנת חיי הלילה בעיר. ירון טראקס (צילום: גוני ריסקין)
העורב השחר של סצנת חיי הלילה בעיר. ירון טראקס (צילום: גוני ריסקין)

כיצד התגבש הרצון להתייצב בחזית ולתמוך בעולם המדע?
"גדלתי על תפיסת עולם מדעית ועל אקטיביזם פוליטי וחברתי. דוד שלי שגר באנגליה הוא אחד ממפתחי ה-Open access, שיטה מהפכנית המאפשרת לכל חוקר, רופא או מדען גישה לכל המאמרים המדעיים בחינם. באמצע שנות ה-90, עבדתי איתו בלונדון על אתר של מידע רפואי ומדעי. למדתי שם מאנשים מאוד מבריקים, חלקם מדענים, עקרונות שמשרתים אותי עד היום גם בתחום המדע והסטטיסטיקה וגם דברים כמו איך לעשות חיפוש נכון ברשת, איך מצמצמים תשובות, איך ניתן להבדיל בין אפשרויות ולבחון אמינות של מקורות וטענות.

היום אני רואה מסביבי המון בורות וחוסר הבנה בסיסי לגבי איך עובד עולם המדע והמחקר. זה מצחיק שמהדהדי תיאוריות הקונספירציה בטוחים שהם חסידי החשיבה הביקורתית, אבל זו לא חשיבה ביקורתית, בדיוק ההפך. חסרים להם כלים בסיסיים של בדיקה וביקורת ולכן עובדים עליהם בקלות. נוצר מצב כזה של פוסט אמת שבו אף אחד כבר לא מאמין לשום דבר. בתגובות לפוסטים שלי אני רואה אנשים מיואשים, כי הם בטוחים שאין יותר אפשרות לברר מה אמיתי. זה לא נכון.

אחד מהמשפטים שאני שומע שוב ושוב הם 'זו עוד דעה, יש מיליון דעות היום'. אבל העניין הוא שזו לא עוד דעה, הנה הדבקתי לינק למטה של מטא-אנליזה שזה כל המחקרים שנערכו בנושא, אז זה לא מיליון דעות. יש קונצנזוס מדעי ואם הוא קיים זה אומר שיש סיכוי הרבה יותר מסביר שזה הדבר הנכון. אני לא אומר שזה בוודאות נכון, כבר קרו מקרים שתאוריות מחוץ לקונצנזוס הוכחו כנכונות, אבל ברגע שאתה מסנן את אפקט השורד (העובדה שאנחנו זוכרים את המקרים הנדירים שהוכחו כנכונים אבל לא מכירים את מיליוני המקרים שלא), אתה מבין שקיים אחוז מזערי שתאוריות פרינג' יתבררו כנכונות, בעיקר אם אין מחקרים התומכים בהן.

העיקרון של ביקורת עמיתים לא מאפשר סטיות גדולות וזה מה שכל כך יפה במדע, בניגוד לתחומים אחרים שבהם אין שיטת ביקורת מובנית כזו. אם יש בעיה עם תאוריה או מחקר כלשהם – כל מדען יכול לבוא ולטעון נגד, וכל חוקרי ומדעני העולם יכולים לבחון זאת בעצמם. צריך להבין את ההבדל בין שיטת המחקר והביקורת הזו לבין עוד עצומה כלשהי, סרטון יוטיוב או פוסט ויראלי בפייסבוק שלא מביאים מקורות מחקריים כדי לבסס את טענותיהם. יש חוסר הערכה ואפילו זלזול במוסד הזה וחבל כי זה לא רק טיפשי, זה גם כפוי טובה. כולנו משתמשים באופן יום יומי בפירות המדע, הרפואה המודרנית והטכנולוגיה, ויותר ויותר אנשים משתמשים באותם פירות כדי לקעקע את היסודות עליהם התחומים האלה בנויים. זו בורות מכעיסה מאוד".

ומה אם כל העולם טועה?על פוליטיקה, סגרים, חיסון העדר ואורלי וגיא.נתחיל מגילוי נאות – היו כמה שנים שהייתי בעל מועדון…

Posted by Yaron Trax on Saturday, January 9, 2021

אתה נהנה להתווכח על זה?
"ממש לא. אני סובל מזה. אני כותב על דברים כאלה כבר שנים אבל מהרגע שהגיעו החיסונים והרשת הוצפה במידע כוזב בסדר גודל שעוד לא ראיתי כמוהו, הרגשתי שאני נקרא לדגל ושאני חייב לעשות יותר. זה לא כיף לי, קודם כל כי זה לוקח שעות לייצר את הפוסטים האלה, לבדוק ולמצוא מחקרים, ללקט אינפורמציה, להתייעץ עם אנשים שמבינים בזה יותר ממני, לנסח. יש לי עוד דברים לעשות עם הזמן שלי. אני עובד בחודשים האחרונים על פרויקט חדש שמאוד מרגש אותי – ערוץ אינטרנטי של מוזיקה ווידאו-ארט, והעיסוק בפוסטים האלה לוקח מהזמן שאני משקיע בזה ולא תורם לי לפרנסה, בנוסף זה גם גוזל מהזמן היקר שלי עם המשפחה והילדים. מבחינתי זו התרומה שלי לקהילה. אני מאמין שאם אדם קיבל מתנה, כמו יכולת כתיבה ושכנוע, הוא צריך להשתמש בה כדי לנסות ולהרבות טוב בעולם".

לדבריו, הוא מקבל תמיכה אבל גם לא מעט זעם. "זה לא כיף לריב עם אנשים, רבים מהם מהמיליה הקרוב שלי. זה לא כיף להתמודד עם תגובות אגרסיביות וארסיות. אבל גם כשאני אומר שנמאס לי ואני לא רוצה יותר – יוצא משהו כמו הסרט של אורלי וגיא ואני אומר לעצמי וואלה, זה מכעיס, כי מה שהם עושים זה בדיוק ההפך ממה שאני מאמין בו – הם לא תורמים לקהילה, אלא מתנהלים בחוסר אחריות במטרה להשיג עוד רייטינג בעזרת מניפולציות על מידע שעלולות לפגוע באנשים".

טראקס מתייחס לסרט של הצמד הטלוויזיוני ששודר באחרונה (ובו הופיעו אנשי מדע ספורים, חלקם נמנים על קבוצת "היגיון בריא") שמציג טענות שאומצו בחום על ידי מכחישי או לכל הפחות 'מפחיתי' המגיפה. אורלי וגיא עצמם סירבו להגיב לדבריו של טראקס.

יחד עם זאת, באחרונה הוא מקבל עידוד מכך שגילה גורמים דומים לו ברשתות שפועלים באופן עקבי על מנת להתמודד עם מידע כוזב וקונספירציות. "אחד מהם כתב בסוף הפוסט שלו – 'כרגיל, לא אגיב על שאלות' וחשבתי שזו גאונות ואימצתי את הגישה – לפרסם את הפוסטים שלי מבלי שארגיש שאני מחויב להתייחס עכשיו לכל תגובה, טענה או לינק. את שלי נתתי בעצם כתיבת הפוסט, אני לא עובד בשבילכם ויש לי גם חיים חוץ מזה. זה כל כך הקל עלי".

מועדון הבלוק (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק blockclubtlv)
מועדון הבלוק (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק blockclubtlv)

קיבלת פניות מאנשים בחיי הלילה או מהמעגלים שלך שביקשו שתפסיק עם זה?
"לא קיבלתי פניות ספציפיות, אבל בהחלט קיבלתי הרבה ריקושטים. זה לא שאמרו: 'אתה פוגע עכשיו בחיי הלילה', אבל היו אלה שכעסו עלי מאוד וגם היו כאלה שכתבו 'זה לא הזמן הנכון לכתוב דברים כאלה'. אחד הדברים המבאסים זה התפיסה הדיכוטומית שאומרת – מי שיוצא נגד פייק ניוז על החיסונים למשל, תומך בביבי. אני חושב שברגע שהחלטת שכל מה שאדם מסוים עושה או אומר זה שקר, אתה לא שונה ממי שחושב שכל דבר שהוא עושה או אומר הוא קדוש, ולמען הסר ספק – אני חושב שראש הממשלה צריך לפנות את כסאו והיו מספיק סיבות טובות לכך עוד לפני עידן הקורונה.

אבל המציאות שלנו קצת יותר מורכבת משחור ולבן. בחודשים הראשונים של המגיפה הייתי פעיל בקבוצות של מאות בעלי מועדונים וברים בוואטסאפ ויצאתי שוב ושוב נגד אלה שבמידה כזו או אחרת הכחישו את המגיפה, והם היו הרוב לצערי. הם שנאו אותי על זה. הייתי 'העורב השחור' – זה שאומר את הדברים שלא נעים לשמוע, אבל נראה לי שהשפעתי על לא מעט מהם".

באמת רואים שבמקומות מסוימים בחיי הלילה זה לא ככה, הגישה לקורונה. מה דעתך על זה?
"אני חושב שתחום חיי הלילה תרם באופן חד משמעי להתפשטות המגיפה ועדיין תורם. עד היום מתקיימת פעילות של אנשים בחיי הלילה שהיא חסרת אחריות. פשוט מסתירים את זה וחלק כבר אפילו לא טורחים להסתיר. ביוני התברר לי בדיעבד שבאפריל ובמאי נערכו מסיבות חצי חוקיות או בגבול האפור והיו שם מאות נדבקים. אני יודע את זה ממקורות ראשונים. פשוט אף אחד לא דיבר על זה. זה מאוד מבאס. בכלל, אני חייב להגיד שבחיי הלילה אכזבו אותי הרבה אנשים".

יחד עם זאת, טראקס מבקש לציין לחיוב את אלה בחיי הלילה שהרימו את נס האקטיביזם. "בעיני זה רק טבעי ונכון שחיי הלילה יהיו דומיננטיים במחאה. זה גורם לי לגאווה גדולה, ואני חש שיש לבלוק חלק בתהליך הזה של הפיכת חיי הלילה ממקום של חוסר מוסר למקום של אקטיביזם פוליטי וחברתי. מצד שני, אני גם רואה את הגוונים האנרכיסטים, שזה מושג קול וסקסי על הנייר, אבל במציאות לא כל כך חיובי. אני חושב שהנטיות האלה המערבות הכחשת מגיפה והתנגדות למסיכות הן עוד גורם, לצד גורמים רבים נוספים בחברה הישראלית, וכמובן בשלטון, למצב שאנחנו נמצאים בו היום".

מניפסט של 1800 מילה. מתוך הפוסט של הבלוק נגד נתניהו (עיצוב: פרופאגנדה)
מניפסט של 1800 מילה. מתוך הפוסט של הבלוק נגד נתניהו (עיצוב: פרופאגנדה)

באופן כללי, היה לך חשש שאימוץ עמדה ברורה כזו תפגע בך?
"לא, כלומר, היה חשש כזה לפני שנים כשהבלוק התחיל לנקוט עמדה בכל מני נושאים שנויים במחלוקת. אבל די מהר סיגלתי לעצמי גישה שאומרת שמה שצריך לקרות יקרה, ושאנחנו צריכים תמיד ללכת אחר הלב שלנו. אנשים בסופו של דבר מעריכים את מי שאומר את האמת שלו. האומץ והנחישות האלה מעבירים מסר חזק מאוד. כשהמשטרה באה לסגור אותנו ב-2013 הבנתי שנעשה לנו עוול וכולם אמרו לי – 'אל תהיה מטורף, אל תצא נגד המשטרה, זה רק יפגע בך'. אבל אני הרגשתי את העוול בדמי וחשבתי שאפילו אם הבלוק ייסגר זה היה שווה את זה.

חשוב לי שאוכל להסתכל על עצמי במראה בעתיד ולדעת שעשיתי את הדבר הנכון. אז אם אתה מחפש אגואיזם בזה, זה נמצא כאן, ברצון הזה לחיות עם עצמי בהמשך. בסופו של דבר לא רק שניצחנו במלחמה הזו מול המשטרה בבית המשפט, ניצחנו גם בדעת הקהל הארצית והפופולריות של הבלוק רק עלתה. אז מה יקרה אם הבלוק יוציא פוסט שקורא לראש הממשלה להתפטר? מי שיבחר להחרים אותנו על כך שהבענו את דעתנו בצורה תרבותית ומכובדת, אולי נכון שלא יגיע. אנשים אחרים יגיעו במקומו. בינתיים הוכח ששום דבר לא פגע בנו. הפוסט של הבלוק שקרא לביבי להתפטר קיבל עשרות אלפי לייקים ונחשף למיליון איש. האנשים שהורידו את הלייק מהעמוד של הבלוק היו פחות מחמישית לעומת האנשים שהוסיפו לייק".

מבחינת המועדון, מתחילים לראות אור בקצה המנהרה?
"אין לי מושג, הבנתי שיש דיבור עם משרד הבריאות לגבי מתווה לפיו כל מי שחוסן או עשה בדיקה שלילית ב-72 השעות האחרונות או הבריא מקורונה, יוכל להיכנס. זה יכול לקרות בחודשים הקרובים אבל אנחנו לא יודעים עדיין".

לפחות בשלב הראשון, ההתנהלות במועדון תהיה שונה בגלל הקורונה?
"לפי מה שהבנתי התוכנית היא שלא תהיה שום מגבלה. מדובר באנשים שלא יכולים להדביק או להידבק אז אני לא רואה סיבה למגבלות מיוחדות".

מה אתה שומע למשל מאנשי הסצינה בחו"ל?
"הם כולם באותה סיטואציה בדיוק. כל מי שאני מדבר אתו באותו מצב, בכל מקום – ביוון, ברומניה, בגרמניה – נכנסים ויוצאים מסגרים, וכולם מתלוננים ובוכים על הקונספירטורים שמציפים את המרחב הציבורי".

Hi Boiler Room, I'm Yaron, the owner of The Block club, Tel-Aviv. You may remember me from when we worked together a…

Posted by Yaron Trax on Thursday, July 2, 2020

אגב חו"ל, מה חשבת על המעצר של סאמה (די-ג'ייאית פלסטינית שנעצרה באחרונה בנבי-מוסא. בתמונה למעלה, בפוסט של טראקס)?
"אני לא מכיר את פרטי הסיפור, אני מאוד אוהב ומעריך את סאמה. אנחנו חברים כבר הרבה שנים ומתכתבים לא מעט. רצינו לעשות משהו בבלוק שיעזור לה אבל הזהירו אותנו שזה עלול לפגוע בה יותר. אני מאוד מקווה שנדבר שוב בקרוב ושמח לשמוע ששוחררה".

ונסיים בנימה אופטימית: יש לך כבר איזה ויז'ן מה הולך להיות בערבים הראשונים כשתפתחו? מה יהיה הליין-אפ למשל?
"כולם מדברים על זה שבהתחלה יהיה יותר מקום לדי ג'ייאים מקומיים. תמיד היתה לנו איזו פנטזיה שבשל מצב ביטחוני כלשהו המקומיים יקבלו יותר במה. זה אמנם אבסורד כי אף אחד לא רוצה מלחמה או מצב חירום, אבל אולי זו באמת תהיה הזדמנות לספק יותר במה למקומיים".