כרם התימנים במקום ה-15 בשכונות הכי מגניבות בעולם. וזאת בעיה

אי אפשר להתווכח על זה: כרם התימנים היא באמת שכונה מגניבה. השאלה היא באיזה מחיר והאם היא תישאר כזאת גם בעוד 15 דקות

כרם התימנים (צילום: אנטולי מיכאלו)
כרם התימנים (צילום: אנטולי מיכאלו)
24 בספטמבר 2019
השכונות הכי מגניבות
השכונות הכי מגניבות

לא בטוח שטוב להיות אחת מהשכונות המגניבות בעולם. מגזיני Time Out ברחבי העולם הרכיבו יחדיו את הרשימה השנתית של 50 השכונות שהכי שווה לגור ולבלות בהן בערים שהכי שווה לגור ולבלות בהן. לשכונות האלה יש הרבה במשותף: הן בדרך כלל רב-תרבותיות, עתירות מוקדי בילוי, מסעדות אתניות ומוסדות תרבות, מצטלמות טוב לאינסטגרם ובדרך כלל גם לא מתוירות לעייפה, שומרות על איזו מקומיות שכונתית אותנטית שטרם נדרסה בידי ההמון.

קשה לומר את כל זה על תרומתנו הלא צנועה כאן בתל אביב, שכונת כרם התימנים ושוק הכרמל, שהתברגה במקום ה-15 המטאורי. את הקרב על שימור השכונתיות שלה הפסידה כרם התימנים מזמן, תרבות ורב-תרבותיות לא תמצאו בה גם בחפירות ארכיאולוגיות ואפילו באינסטגרם יעדיפו את חוף הים הסמוך. ובכל זאת אי אפשר להתווכח על זה: כרם התימנים היא באמת שכונה מגניבה. השאלה היא באיזה מחיר והאם היא תישאר כזאת גם בעוד 15 דקות.

השנים האחרונות הפכו את השוק ושכונתו לאחד מאזורי הבילוי המובילים בעיר, דוכני הפופ-אפ בכרמל משגעים את הפודיז ובתי הקפה והברים מתפקעים מלקוחות מרוצים, בניינים חדשים ומדוגמים צומחים בסמטאות הציוריות והתיירים מציפים אותה ומשתלטים על כל כסא פנוי וכל חדר מרוהט. השכונה כה תוססת שכמעט ואפשר להרגיש בועות של גזוז באוויר. אבל הצלחתה ושגשוגה הן גם האסון שלה.

כרם התימנים שוקק (צילום: אנטולי מיכאלו)
כרם התימנים שוקק (צילום: אנטולי מיכאלו)

באפריל האחרון התפרסמו נתונים לפיהם כמעט 20 אחוז מהדירות בכרם התימנים הוסבו לדירות AirBnB. בכתבה מונומנטלית שהתפרסמה באותו חודש במוסף "כלכליסט", מתאר העיתונאי ארי ליבסקר את המציאות העגומה של הג'נטריפיקציה בשטח, בשכונה שנדרסת תחת שיטפון של תאוות בצע: התושבים הוותיקים נדחקים לטובת דירות אירוח ונופש משופצות, בתי הקפה הופכים לחדרי האוכל של בנייני ה-AirBnB, בשעות מסוימות אפשר לראות אך ורק תיירים ברחוב וה"אותנטיות" של השכונה הופכת לפייק ריק מתוכן. 

"כל הזמן שומעים רעש של מזוודות מתגלגלות על הריצוף ההולנדי", מתלוננת בכתבה דיירת ותיקה בשכונה, במונולוג שאפשר לשמוע כמעט מכל תל אביבי שמתגורר בה. "בלילה המוניות של התיירים מצפצפות. יש בעיה עם החניות. לפני כמה ימים היתה קבוצה שהעירה את כל הרחוב. זו השגרה, וזה ממש לא נעים. אנחנו מוקפים דירות רפאים של צרפתים ודירות AirBnB, והנוכחות של התיירים עוצרת את ההתפתחות של השכונה. התושבים רוצים גנים, בתי ספר, ובמקום זה פותחים ברים".

כשמצרפים לכל זה את התוכניות הגרנדיוזיות של עיריית תל אביב-יפו לשיפוץ מפונפן של שוק הכרמל והרחובות הסמוכים לו, אפשר להתחיל ולדמיין את העתיד האפוקליפטי של כרם התימנים כמכונת תיירות משומנת שרגלו של תל אביבי אמיתי אינה דורכת בה ואין בה טיפה של נשמה. המגניבות שהפיחו בה צעירים שעברו לגור בה בתחילת האלף תתפוגג, בהנחה שעדיין נותר ממנה משהו ורשימות "השכונות הכי שוות בעולם" יעברו אל הקורבן הבא שלהן. ואז, אולי, נוכל לחזור אל כרם התימנים ולהגניב אותה מחדש. להתראות ב-2039.