צלילי הכרם: עושים כבוד היסטורי לשכונה הכי לוהטת בעיר

תחת הכותרת "חוגגים 120 שנה (בערך) לכרם התימנים" תיפתח בבית העיר בסוף החודש תערוכת ענק על המורשת המפוארת של השכונה, ובמרכזה סדרת אודיו-פשע חדשנית בכיכובם של אורי גבריאל, גבי עמרני ואוולין הגואל

כרם התימנים בשנות ה-70' (צילום: בועז לניר)
כרם התימנים בשנות ה-70' (צילום: בועז לניר)

כולם אוהבים עכשיו את כרם התימנים, כולם רוצים לבלות ולאכול בכרם התימנים, כל תייר רוצה איירביאנבי בכרם התימנים ובאופן כללי מהווה השכונה הגובלת בשוק הכרמל את תמצית החלום התל אביבי העכשווי. זה לא תמיד היה כך, כמובן. עד לסוף שנות ה-80' נחשבה הכרם לשכונה "קשה" וסבלה מתדמית ירודה, ועם המהפך בתדמיתה והג'נטריפיקציה המשתוללת, כמעט ונמחק העבר המפואר שלה. "עמק הפרחים", תערוכה חדשה שתיפתח בבית ביאליק ב-17 ביוני תחת הכותרת "חוגגים 120 שנה (בערך) לכרם התימנים", תעשה מעט צדק עם המורשת של הכרם.

עיניי מלאו דמעות של אושר. אהובה עוזרי ז"ל (צילום: פיטר פן סטפנסקי)
עיניי מלאו דמעות של אושר. אהובה עוזרי ז"ל (צילום: פיטר פן סטפנסקי)

שם התערוכה לקוח מתוך שיר של אהובה עוזרי ז"ל, כמובן, והיא מכוונת לתעד ולחשוף לראשונה את תרומתם של תושבי כרם התימנים להקמת המדינה ולחיי החברה, הקהילה והתרבות בעיר במובן הרחב ביותר שניתן לדמיין. אוצרי התערוכה מבטיחים "מסמך נועז שמסקר במעוף הציפור את קהילת יוצאי תימן שהתיישבה באזור זה שבין יפו לתל אביב, בתחילת המאה הקודמת: קהילה מרתקת וחדורת אמונה משיחית כמעט לגאולת ישראל, שחוותה עוני ומחסור, דיכוי וקיפוח מראשית ימיה, אך למרות זאת מצליחה להרים תרומה ייחודית ועצומה לתרבות ישראל".

רחמים "גומדי" אהרוני וטוביה אושרי, בקרוב בסדרת אודיו-פשע (צילום: עוזי קרן)
רחמים "גומדי" אהרוני וטוביה אושרי, בקרוב בסדרת אודיו-פשע (צילום: עוזי קרן)

התערוכה תסקור בין היתר גם את לידתה וצמיחתה של המוזיקה המזרחית ותרבות החפלות מהשכונה ועד למצעד הפזמונים, דרך דמותה של אהובה עוזרי ז"ל, מוזיקאית ויוצרת אדירה שנהנתה בשנים האחרונות לחייה ממעמד של גיבורה מוזיקלית, חברתית ומגדרית (ויש המגדירים אותה 'אריק איינשטיין של מוזיקת המזרח'), יחד עם העמרנים, הפרברים, צלילי הכרם: דקלון ובן מוש, השובלים: משה משומר, שלמה מורי ושלום שובלי, רון שובל, בעז שרעבי, חופני, יזהר כהן, סולימאן הגדול, צלילי העוד, רמי דנוך, יהודה קיסר ועוד.

התערוכה תעשה כבוד גם למסעדות הפתיליה שהפכו לאייקונים תיירותיים, תרבותיים וחברתיים, דרך צדוק חבורה ז"ל ומסעדת 'מגנדה', קבוצת הכדורגל 'שמשון תל-אביב' וכוכביה, וחבורות הפשע המאורגן שחלשו על השכונה בשנות ה-70' וה-80' הסוערות, כולל קשרים עמוקים עם ההון ועם השלטון.

המשטרה מפזרת קרב בין שחקנים, שמשון תל אביב 1967 (צילום: דוד רובינגר)
המשטרה מפזרת קרב בין שחקנים, שמשון תל אביב 1967 (צילום: דוד רובינגר)

במרכז התערוכה צפויה לעמוד "הכוורת", סדרת אודיו בת חמישה פרקים – ראשונה מסוגה בעולם – שנכתבה ובוימה על ידי היוצרים אור מצא ואלכסה לרנר עבור התערוכה, בהשראת פרשיות הפשע של כרם התימנים בעשורים ההם. בסדרה מגלמים שחקנים מן השורה הראשונה דמויות מובילות מהכרם, כמו: אורי גבריאל (טוביה אושרי), גבי עמרני (רחמים גומדי), אוולין הגואל (אהובה עוזרי), מתי סרי ויניב סוויסה, נטע גרטי, יניב ביטון, הישאם סלימאן, מיקי לאון ויורם ארבל.עוד פרטים על הפתיחה החגיגית במעמד ראש העיר בעמוד הפייסבוק של בית העיר.