"לה לה לנד": מחזמר כמו שמחזמר אמור להיות

"לה לה לנד" הוא מחזמר אולדסקול. מי שמתגעגע לדברים כאלה בקולנוע, או שסתם מוכן לבוא עם אפס ציניות, יהנה בטירוף

11 בדצמבר 2016

סרטו השלישי של דמיאן שאזל ("וויפלאש") מתחיל בהצהרת כוונות שאפתנית. פקק אינסופי של מכוניות על כביש בלוס אנג'לס הופך לבמה רחבת ידיים של קטע מוזיקלי רב משתתפים המצולם כולו בשוט וירטואוזי אחד. בתוך הפקק הזה תקועים גם מיה (אמה סטון) וסבסטיאן (ריאן גוסלינג), כל אחד במכוניתו שלו. היא שחקנית והוא פסנתרן ג'ז, והם ישובו וייתקלו זה בזו שוב ושוב בטרם יתאהבו כמו בסרטים וירקדו יחדיו לאור הכוכבים.

"לה לה לנד" הוא מחזמר תוסס, עתיר שירים ורקדנים, שבליבו סיפור קטן ואינטימי על שני צעירים עם חלומות גדולים, שמתאהבים זה בזה ומנסים לתחזק מערכת יחסים במקביל להגשמת שאיפותיהם. לוס אנג'לס, עיר החלומות המנופצים עם הקיץ הנצחי והשמיים זרועי הכוכבים, משמשת אתר התרחשות רווי אסוציאציות לסרט שחלקו מתרחש בתוככי אולפני וורנר (שם עובדת מיה בבית קפה) בינות לתפאורות של סרטים ישנים. רוב השירים והריקודים מצולמים בשוט ארוכים ומורכבים, וזה לא רק קולנוע מרהיב, אלא גם חזרה לימים שבהם פרד אסטייר דרש שיצלמו אותו רוקד בשוטים המשכיים כדי שיוכל להציג את הווירטואוזיות שלו במלוא תפארתה. ואכן, הסרט מרים מחוות למיוזיקלס קלאסיים כמו "אמריקאי בפריז" ו"שיר אשיר בגשם", אבל מקור ההשראה העיקרי שלו הוא הסרטים המופלאים של ז'ק דמי משנות השישים, שחיברו בין המיוזיקל ההוליוודי לרגישות צרפתית, ובחנו את החלום הרומנטי לאור המציאות היומיומית. כמו ב"מטריות שרבורג", מתחת לצבעוניות העליזה של "לה לה לנד" מסתתר סיפור נוגה על אנשים שמגלים שאהבה רומנטית אינה מספיקה. הם תומכים זה בחלומות של זה אבל כדי שיוכלו להישאר ביחד לפחות אחד מהם יצטרך לוותר.

סטון וגוסלינג אינם זמרים או רקדנים מקצועיים, אבל הכוריאוגרפיה והשירים היפים מותאמים ליכולותיהם, והם מקסימים בתכלית. סטון זורחת בתפקיד השחקנית המוכשרת שרצה מאודישן לאודישן ונתקלת בעוד ועוד דחיות מייאשות. זה סרטה השלישי עם גוסלינג אחרי "יחידת גנגסטרים" ו"טיפש, מטורף, מאוהב", והכימיה ביניהם נינוחה וחיננית. "לה לה לנד" מסוגנן מאוד ועם זאת הוא ניחן במגע קליל ולא מרגיש מלאכותי. לכן הוא מצליח היכן שקופולה כשל עם "אחד מהלב", שניסה אף הוא להחיות את רוח המחזמר הקלאסי (ללא שירים). בצפייה ראשונה "לה לה לנד" אינו משתווה לפסגות הקולנועיות שהוא שואף להדמות אליהן, אבל הוא מגיע די קרוב, הרבה בזכות סיקוונס הסיום היפהפה, שמותיר אותנו עם חיוך עצוב.

על מה הסרט? פסנתרן ג'ז ושחקנית מתחילה מתאהבים בלוס אנג'לס תוך כדי שיר ומחול.
ללכת? כן. שיר אהבה לאהבה ולבעלי חלומות.