רחוב פלורנטין הוא מתנה לשכונה הסואנת. רק אל תקראו לזה מדרחוב
תושבי פלורנטין, מזל טוב: הושלם הפרויקט להפיכת רחוב פלורנטין לרחוב מוטה הליכה, עם יותר עצים וצמחיה, ספסלים וריהוט רחוב והרבה הרבה שקט. התוצאה מלבבת וכשהצמחיה תגדל יהיה כאן מאוד נעים, אבל העסקים הוותיקים ברחוב חוששים שהשינוי יבריח את הלקוחות שנותרו להם
פלורנטין משתנה לנגד עינינו כמעט מדי יום, ומאז הפיכתו של שוק לוינסקי לרחוב מוטה הליכה זה קורה בקצב גובר. הניסוי המוצלח בלוינסקי, שהפך אותו לאחד הרחובות האהובים בעיר, הוביל את עיריית תל אביב-יפו להחלטה לשכפל את הרעיון לרחובות נוספים בעיר ובשכונה, ולפני כשנתיים הוכרז כי הגיע תורו של רחוב פלורנטין המשתרע לרוחבה. התנגדות תושבים עזה הובילה לדחיית התוכנית ולמספר שינויים שהוכנסו בה, אבל השבוע הסתיימו בו העבודות ופלורנטין קיבלה עוד מגה-רחוב מוטה הליכה (או כמו שלא אוהבים לקרוא לזה בעירייה ובמשרד התחבורה: מדרחוב).
>> תל אביב משתדרגת: זו הולכת להיות הפיאצה הכי יפה בארץ
>> שנה לתוך המלחמה: המסעדות של תל אביב נסגרות על ימין ועל שמאל
מקץ מספר שבועות של עבודה אינטנסיבית, סיים האגף לשיפור פני העיר עבודות הפיתוח ברחוב פלורנטין במקטע שבין רחוב השוק לרחוב חיים ויטל, כחלק מהמדיניות העירונית לעידוד ההליכה ברגל וכחלק מיישום תוכנית "הטבעת הירוקה" של שכונת פלורנטין, שנועדה לחבר מרחבים ציבוריים משמעותיים בשכונת פלורנטין באמצעות רשת של רחובות הליכתיים, ובמטרה להוסיף מרחבים קהילתיים עבור תושבות ותושבי השכונה (כלומר, מקומות נעימים שאפשר לשהות בהם בלי להיות מוקף בפקקים ובצפירות שמאפיינים את רחובותיה).
במסגרת העבודות, בשיתוף הרשות לתחבורה, בוצע שדרוג למרחב הציבורי באמצעות סגירת המקטע לתנועת רכבים ממונעים, והפיכתו מכביש למרחב עירוני פתוח באמצעות הצבת אלמנטים שונים בשטח הכביש הסגור, במטרה לרענן את המרחב הציבורי ולהגביר הליכתיות ושהייה ברחובות: הכביש כוסה באיורים אורבניים צבעוניים, לאורך המקטע הוצבו ספסלים, פינות ישיבה ואדניות עם צמחי תבלין ו-18 עצים חדשים הוצבו לאורכו.
התוצאה, כמו שאפשר לראות, מלבבת למדי. בניגוד לרחוב לוינסקי, אין בכוונת העירייה לאפשר לרחוב פלורנטין להפוך למוקד בילוי עתיר ברים ומסעדות בתקווה לשמור על מרקמו השכונתי ועל העסקים הקיימים בו. בעלי העסקים הוותיקים ברחוב מפוצלים בדעתם לגבי השינוי, ובעוד חלקם חשים שמדובר בשדרוג נאה שעשוי לסייע להם, רבים חושבים שחסימתו לכלי רכב תשפיע לרעה על העסקים.
"גם כך פחות ופחות אנשים מגיעים אלינו בשנים האחרונות בגלל החנייה והפקקים", אמר לנו ש., בעל חנות שפועל ברחוב כבר עשרות שנים, "ועכשיו כשלקחו את מעט מקומות החנייה שהיו כאן יגיעו עוד פחות. הרבה מהלקוחות שלי היו זורקים לרגע את האוטו בצד, קופצים פנימה כדי לשלם ולקחת וחוזרים לדרכם תוך דקות, עכשיו הם לא יוכלו לעשות את זה ואני חושש שבשבילנו זאת תהיה סוף הדרך. הרחוב יפה ונעים יותר, אבל מה זה שווה אם לא נוכל להישאר בו? בסוף הכל פה יהיה בוטיקים וברים ולעסקים קטנים כמונו לא יישאר מקום".
מצד תושבי השכונה נשמעו בשעתו טענות קשות נגד הפרויקט והוגשו התנגדויות שהובילו להקפאתו בשנת הבחירות, אך מאז שהחלו לסגור בו מקטעים מצביעים התושבים והתושבות ברגליים ונהנים מהמרחב החדש שהוקדש להם בהמוניהם. החשש מהפיכתו של הרחוב לזירת בילוי סואנת עשוי להתגשם אולי בעתיד, אבל כרגע יש ברחוב פלורנטין בעיקר שקט מבורך והרבה ספייס בטוח ושקט למשפחות הצעירות שמציפות את השכונה ולמבקרים החולפים בה. נמשיך לעקוב.