יש הרבה דברים מרשימים בסדרה הזאת, אבל יותר מהכל אלו המפלצות

על מה את צועקת? גודזילה ב"מונארך". צילום: יח"צ אפל TV
על מה את צועקת? גודזילה ב"מונארך". צילום: יח"צ אפל TV

היקום הקולנועי שבטח שכחתם ממנו התעורר לחיים דווקא בסדרה של אפל TV, וכולל כמה מהאפקטים הכי מרשימים של השנים האחרונות, גיבורה מעניינת במיוחד, עלילה תככנית מצטיינת והמון אופטימיות בנוגע להמשך. מי ידע שכל כך נתלהב שוב מגודזילה וקינג קונג?

23 בנובמבר 2023

לכל אחד יש את הגילטי פלז'ר שלו – יש אנשים שמכורים ל-"חם, רותח, לוהט" בנטפליקס, יש מי שאוהב לאכול מקדונלדס בסתר, ויש אנשים כמוני, שהגילטי פלז'ר שלהם הוא סרטי מפלצות. ישנם כל מיני דרכים לעשות את זה, אבל רצוי שזה יהיה בעזרת אחד מהסרטים שהצליחו להציג מפלצות ענק באופנים ששברו את הסכמה – "קלוברפילד" מ-2008, "פסיפיק רים" מ-2013 או "אהבה ומפלצות" מ-2020. כל אחד מאלו הם אבני דרך בז'אנר, שהביאו הישגים שאפילו האולפן הגדול ביותר בתחום – אולפני לג'נדרי, שיצרו את יקום המפלצות (המונסטרוורס) של גודזילה וקינג קונג – לא הצליח לשחזר.

רק תראו את אוסף הכישלונות האלו: "גודזילה" מ-2014 היה סרט באורך שעתיים עם אחת עשרה דקות של גודזילה, "קונג: אי הגולגולת" היה סרט עם מלא מפלצות אבל מעט מדי עלילה, וב-"גודזילה: מלך המפלצות" (2019) שכחו בכלל מה זה עלילה, ופשוט החליטו לייצר ארגז חול של מפלצות. בסוף, בשנת 2021, הגיע "גודזילה נגד קונג", שבזמנו השוויתי ל-"באטמן נגד סופרמן": מיצג ויזואלי נורא יפה, אבל עם עלילה שלא מסתדרת. בסוף זה סרט בו הבטיחו לך מנצח חד משמעי לשאלה הנצחית של "מי ינצח בקרב כזה?", ואנחנו מגלים שאף אחת מהמפלצות האימתניות לא מנצחת כי הם מצאו אויב משותף. כעת עובדים על סרט חדש עם אויב משותף חדש לשניים, אבל עד אז מנסים להכין את הקרקע עם סדרה חדשה, השנייה במספר ביקום הקולנועי הנשכח הזה: "מונארך: מורשת של מפלצות".

הסדרה החדשה של אפל TV לוקחת סיפורים מקווי זמן שונים, ומחברת אותם דרך סיפורי המפלצות שהופיעו לאורך אותן שנים. כל הסיפורים כביכול קשורים זה בזה בדרך כזאת או אחרת, ויש ניסיון לאזן בין זמן המסך של המפלצות לזה של הדמויות האנושיות. אני מניח שהם הבינו שמצד אחד הם לא יכולים לעשות שעתיים סרט של מפלצות נלחמות אחת בשנייה, כי צריך לתת לצופה להתחבר לדמויות האנושיות בסיפור – אבל מצד שני, הם גם לא רוצים לצמצם את זמן המסך של המפלצות, כמו שקרה עם גודזילה לפני כמעט עשור.

הסיפור מתחיל עם ג'ון גודמן, שחוזר לתפקיד ביל רנדה מהסרט "קונג: אי הגולגולת" כשהוא בורח ממפלצת עכביש על האי, וממשיך עם הנכדה שלו קייט רנדה, ניצולת המתקפה של גודזילה על סן פרנסיסקו, אותה מגלמת אנה סאוואי. לראשונה בתולדות הסדרה אנחנו מקבלים פרוטגוניסטית עם סיפור מורכב: היא נכשלה להציל ילדים באוטובוס מהגשר שגודזילה ריסקה, היא סובלת מקלסטרופוביה ופוסט טראומה, והיא לא בהכרח נחמדה או טובת לב. וזה לגמרי עובד, ובמובן מסוים, הקהל הישראלי אפילו יכול להזדהות עם התחושה של להתחבא בתוך מקלט עד שהסכנה תחלוף, או הרצון למצוא קרוב משפחה שאבד. זה מוזר להגיד את זה על סדרה של גודזילה, כי הסרטים אף פעם לא באמת הגיעו למקום הזה, אבל נדמה שסוף סוף הפרנצ'ייז מוכן להתפתח.

וכך הסיפור חוזר אחורה בזמן לכמה נקודות, ביניהן לסיפור על הסבתא של רנדה –  מעט אחרי מלחמת העולם השנייה, מדענית חוקרת תופעות על טבעיות ביחד עם החייל לי שו (שמגולם על ידי וואייט ראסל בגרסת הצעיר, ואביו קורט ראסל בגרסת המבוגר – דבר מגניב בפני עצמו). כך הסיפור למעשה עוקב אחר הסוכנות "מונארך", שאחראית על אותן התנגשויות כאלה ואחרות עם מפלצות הענק, ויש לנו גיבורה עם סיפור אישי חזק, שלוש דורות של חקר מפלצות, ומגוון חדש של מפלצות. אה, ועם אפקטים שלא נראו מעולם בטלוויזיה. זאת ככל הנראה הסדרה עם האפקטים הכי מרשימים שראיתי בשנים האחרונות, אפילו יותר מאלו של הסדרה "שר הטבעות: טבעות הכוח", גם נקודת ציון חשובה מבחינת אפקטים בטלוויזיה

אחרי שלושה פרקים זה מרגיש שהושג איזון, אך הסיפור של מונארך לא תמיד מצליח לקלוע בול. לפעמים הוא נופל למשחק בינוני או שורות דיאלוג בנאליות וצפויות, אבל למזלנו יש מספיק חברי קאסט שמפצים על זה. המצטיין בינהם הוא ללא ספק קורט ראסל. שו המבוגר הוא דמות מעניינת – ברור שהוא שומר כמה קלפים בשרוול, אבל ההיסטוריה שלו לצד ביל רנדה הצעיר וד"ר מוירה מרכיבה באופן ברור את ההיסטוריה של הדמות. באופן מפתיע, הרגעים הכי מעניינים הם לא בסיפור המתרחש בהווה של הסדרה (שגם בו לא חסרים רגעי שיא מעולים) אלא בעבר שלה. בין אם מדובר בספינה ענקית שתקועה בלב הג'ונגל האינדונזי ושומר עליה דרקון, ובין אם מדובר בקן חרקים מפלצתיים עם ביצים שמהשנייה הראשונה אתה יודע שהם יבקעו. יש הרבה דברים מרשימים ויפהפיים בסדרה הזאת, וכל זה עם מפלצות שסוף סוף קיבלו קצת עיצובים חדשים ומקוריים. 

"מונארך: מורשת של מפלצות" בעיקר למדה לקחת את הפרנצ'ייז ואת היקום שאולפני לג'נדרי ניסו לבנות ברצינות ולאזן בין הסיפור לבין תצוגת ראווה של מפלצות הרסניות, והיא לוקחת המון מהעבר של הפרנצ'ייז ומשלבת אותו יחד עם ניסיון לספר סיפור מורכב בתוך היקום הזה, ניסיון לא מובן מאליו בהתחשב בעובדה שהיקום הזה ידע לא מעט סיפורים ורובם המוחלט פשוט לא טוב. זאת סדרה טובה, עם פגמים, אבל אם תצליחו להתעלם מהם תוכלו להנות לא רק ממבחר מפלצות מקוריות, אלא לראשונה בפרנצ'ייז תוכלו לקבל סיפור ששווה את הזמן שלכם.
"מונארך: מורשת של מפלצות", שלושה פרקים ראשונים זמינים באפל TV. פרק חדש מדי יום רביעי