טור דעה

המחאה החדשה של בעלי המכוניות חושפת את הפריבילגיה שלהם

בעלי המכוניות יפגינו מול העירייה בדרישה לפתור להם את בעיות החניה. רוצים פתרון? שלמו כסף על חניה בכחול-לבן, כמו בכל עיר גדולה בעולם

בתמונה: שטח ציבורי חינם לשימוש פרטי. מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב (צילום: Shutterstock)
בתמונה: שטח ציבורי חינם לשימוש פרטי. מכוניות חונות בכחול לבן בתל אביב (צילום: Shutterstock)
22 באוגוסט 2019

בימים האחרונים קמה קבוצת פייסבוק שעניינה מאבק בעלי המכוניות התל אביבים על הפריבילגיות שלהם. זה נכון, לוותר על פריבילגיות זה לא דבר קל, וזה עוד יותר מרגיז כשנוגסים בהן בניגוד לרצונך, אבל במקרה הזה הבכי והנהי של בעלי המכוניות נראה כל כך מגוחך ולא מודע לעצמו.

תקציר הפרקים הקודמים: לאורך השנים התהוותה בעיר הסכמה שבשתיקה בין עיריית תל אביב-יפו לבעלי המכוניות: בשל מצוקת החניה (שנגרמת על ידי ההתמכרות לרכב הפרטי) אתם תחנו על המדרכה או באדום-לבן בלילה, אנחנו נעשה כאילו אנחנו לא רואים. לצד זה, כל תושב תל אביב רשאי לחנות בכחול לבן ללא תשלום, בבחינת "יש לך מכונה ענקית, מזהמת ומרעישה? ברכותי, קבל פיסת נדל"ן יקרה בחינם". לפתע פתאום, כרעם ביום בהיר, בעלי המכוניות התעוררו לעולם חדש ומופלא: הסוף להסדר הנוח – אין יותר חניה באדום-לבן, אין יותר חניה על המדרכה. "מה?", אומרים בעלי המכוניות, "אבל הבטחתם! מה קרה פתאום?".

מה שקרה פתאום זה שהעולם התקדם. בכל העולם מבינים שרכב פרטי זה מזהם, לא יעיל, מבודד, פוגע באיכות החיים ותופס מקום. בכל העולם ערים עושות את המעבר מתלות ברכב פרטי לעידוד הליכה ברגל, נסיעה בכלים דו גלגליים ותחבורה ציבורית. נכון, בתל אביב התחבורה הציבורית עדיין לא טובה מספיק, אבל המהלך הזה עובד בשיטת המקל והגזר. לא מספיק לתת גזרים (עבודה מתמדת לשיפור התחבורה הציבורית, סלילת שבילי אופניים וכו'), המקלות הכרחיים. בלי להבהיר לבעלי המכוניות שהם צריכים להתקדם ולוותר לאט לאט על הרכב הפרטי בתוך העיר, אי אפשר יהיה לבצע את המעבר הזה.

בערים גדולות אחרות בעולם תושבים משלמים עבור הזכות לחנות בתוך העיר. תל אביב, באופן תמוה, מוותרת על ההכנסות האלה שעל פי ההערכות מסתכמות בכמה מאות מיליוני שקלים בשנה. ומי משלם את החניה "חינם" של בעלי המכוניות? נכון, אנשים שוויתרו על רכב פרטי. שימו על כפות המאזניים את הארנונה מצד אחד ואת סבסוד החניה מהצד השני, ותבינו את הסיפור. אם מאות מיליוני השקלים הללו היו מחולקים ככסף מזומן לבעלי המכוניות זה היה נראה מטורף. אלא שזה בדיוק מה שקורה.

הערב (חמישי) תתקיים מול העירייה הפגנה של בעלי מכוניות בדרישה מהעירייה לפתור את בעיית החניה שלהם. סטטוס אחד בקבוצת הפייסבוק שמארגנת את ההפגנה חושף את ערוותם: "התעוררתם הבוקר לדוח או להפתעה שלנו?", שאלה אחת המארגנות כשהיא מתכוונת להזמנות להפגנה שהוצמדו לשמשות מכוניות בתל אביב. אחד המגיבים כתב: "לא זה ולא זה, איך אתם מצפים שאנשים יראו את ההזמנה כש-70 אחוז בערך לא מזיזים את הרכב מראשון עד שישי". זה אומר הכל. הזחיחות של בעלי מכוניות לחשוב שמגיע להם נדל"ן בחינם להעמיד בו את המכונית שלהם צריכה לפגוש את קרקע המציאות. מה בסטטוס הזה של "בעל רכב" אמור לזכות את האדם אוטומטית בפיסת נדל"ן מהעיר? למה אדם מאחורי שמשה מרגיש שהוא חשוב יותר מכל אדם אחר?

רוצים פתרון לבעיות החניה? דרשו מהעירייה לבנות חניונים מרוכזים בפאתי העיר והשכונות שבהם תוכלו להציב את המכונית בחינם. רוצים לחנות בכחול-לבן, איפה שאפשר לשים במקום מכוניות ספסלים, עצים, בתי קפה? תשלמו. רוצים לחנות על המדרכה או באדום-לבן? לא בעיר הזו.