טור דעה

עצבניים על קנסות באדום-לבן? זו צריכה להיות רק ההתחלה

תל אביב מעדיפה מכוניות על בני אדם, וזה צריך להשתנות ומהר. כדי לגמול את תושבי העיר מהתלות ברכב הפרטי העירייה צריכה לנקוט בצעדים דרסטיים

חניה בתל אביב (צילום: Shutterstock)
חניה בתל אביב (צילום: Shutterstock)
8 באוגוסט 2019

בעלי המכוניות בתל אביב מתעוררים לשחר של יום חדש: עיריית תל אביב-יפו הודיעה שתתחיל לקנוס כלי רכב שחונים בשעות הלילה באדום-לבן, למרות שעד היום המדיניות הייתה העלמת עין מכוונת. הנהגים רותחים: איפה נחנה? גם ככה אין חניה בתל אביב. אלפי תושבים כבר נתנו את חתימתם לעצומה שכנראה לא תשנה שום דבר.

וטוב שכך. אם כבר, העירייה צריכה ללכת עוד צעד במלחמתה במכוניות: אף חניה לצד המדרכה לא צריכה להיות בחינם, גם לא לתושבי העיר. תל אביב היא עיר צפופה. 8,565 תושבים לקמ"ר. במרכז העיר – מהצפון הישן ועד פלורנטין, למעשה – הצפיפות גבוהה הרבה יותר. המדיניות שמעדיפה מכוניות על פני הולכי רגל, רוכבי אופניים, תחבורה ציבורית וסתם מרחב עירוני לא מזוהם ורועש – המדיניות הזו חייבת להשתנות, ומהר.

במקום שהחניה לצד המדרכות תהיה חינמית לתושבי העיר והחניונים יהיו בתשלום, זה צריך להיות הפוך

מי אמר שחניה חייבת להיות בחינם? מתי החניה הפכה לסוגייה קדושה כל כך? מה יותר מועיל לעיר ולתושביה – שטח עצום שנתפס על ידי מכוניות, שחלקן עומדות בלי נוע ימים ארוכים כדי חלילה לא לפנות את החניה הנדירה, או ניצול של השטח הזה לשולחנות, ספסלים, עצים? תחשבו על השטח הזה, נהרות ארוכים של מכוניות חונות לאורך מדרכות העיר. תחשבו על הפוטנציאל למסחר, לפנאי, לשקט. אם כבר, במקום שהחניה לצד המדרכות תהיה חינמית לתושבי העיר והחניונים יהיו בתשלום, זה צריך להיות הפוך: החניונים בשולי השכונות ובשולי העיר יהיו חינמיים והמדרכות יהיו בתשלום.

בכל העולם הולכים לכיוון של ניקוי מרכזי הערים מכלי רכב. זה מזהם, זה מרעיש, זה צפוף וזה מוריד את רמת החיים של כל מי שנמצא מחוץ למכונית עצמה. אגב, גם לנהגים עצמם הלחץ הזה לא טוב. בארצות הברית ערים רבות מורידות במהירות את המספר של חניות שהן מחייבות יזמים לספק עבור פרויקטים בבנייה. גם ארץ המכוניות הבלתי מוגבלות מבינה: העתיד הוא בני אדם, לא רכבים.

תל אביב נמצאת בכאוס תחבורתי. העבודות על הרכבת הקלה סוגרות חלקים גדולים מהעיר לתנועת מכוניות, אבל מצד שני אין מענה מספק בתחבורה ציבורית. כמעט בכל שעה ביום רחובות שבעבר התנועה בהם זרמה עומדים פקוקים לגמרי. לוואקום הזה נכנסו הקורקינטים החשמליים. אין ספק, מדובר בבלגן נוראי. אבל דווקא עכשיו יש הזדמנות להרגיל את תושבי תל אביב למציאות אחרת.

צריך להפקיע את פריבילגיות החניה הבלתי סבירות שמקבלים תושבי העיר בעלי המכוניות, כאילו מדובר במצב הטבעי של האדם: אתה מחזיק מכונה מזהמת ומזיקה שעומדת בניגוד לכל המגמות העירוניות? ברכותי, קבל נתח מהעיר בחינם

תל אביבים רבים מחזיקים מכונית למרות שהם כמעט ולא יוצאים מהעיר. האוטו עומד בחניה רק כדי שיהיה. אחרים מחזיקים מכונית כדי להגיע לעבודה מחוץ לעיר, למרות שבמקרים רבים יעיל יותר, חסכוני יותר וסביבתי יותר להגיע למקום העבודה ברכבת או אוטובוס (לא תמיד, לא תמיד). זה הזמן שהעירייה תשים את נושא צמצום המכוניות הפרטיות בראש סדר העדיפויות, על ידי הסדרי חניה נוחים בפאתי השכונות והעיר, הוספת שאטלים מתוך השכונות אל תחנות הרכבת והפקעת פריבילגיות החניה הבלתי סבירות שמקבלים תושבי העיר בעלי המכוניות, כאילו מדובר במצב הטבעי של האדם: אתה מחזיק מכונה מזהמת ומזיקה שעומדת בניגוד לכל המגמות העירוניות? ברכותי, קבל נתח מהעיר בחינם.

משרד התחבורה כבר הודיע שהוא מקדם פיילוט שבמסגרתו ערים יקבלו תקצוב עבור הסטת מרחבים עירוניים לטובת הולכי רגל, הארכת זמן הרמזור הירוק להולכי רגל, הוספת שבילי אופניים וסגירת רחובות לתנועת מכוניות. לפנייתנו ענתה העירייה שהיא רואה בחיוב את המיזם הזה ושהיא תשמח לקחת בו חלק. עכשיו נותר לחכות ולראות עד כמה הדבר הזה יתממש.

צריך להגיד את האמת: תל אביב לא תהיה העיר שהיא רוצה להיות אם היא לא תתעמת ברצינות עם האובססיה לרכב פרטי ולחניה בחינם. הקנסות באדום-לבן הם רק התחלה, זה ממש לא יספיק. נכון, היא צריכה גם להשתלט על הכאוס שנוצר בכבישיה ולאפשר תנועה נוחה לכל התושבים ולמגיעים אליה מבחוץ, אבל בסוף היא תצטרך להוציא את הדבר הזה שתקוע לה כמו עצם בגרון.