בלי לטוס לניו יורק: המיוזיקלס מגיעים לבתי הקולנוע בישראל

הז'אנר החדש והחוקי שמתפתח בעולם הגיע גם אלינו, וכבר בחודש הבא אפשר יהיה לצפות במחזות זמר בימתיים שיוקרנו על המסך הגדול

מתוך המחזמר "Wicked"
מתוך המחזמר "Wicked"
29 באוגוסט 2019

פעם, מזמן, היינו מחכים זמן רב עד שסרט או סדרת טלוויזיה שקראנו עליהם בעיתונים יגיעו למסכים בארץ. היום, אם אנחנו ממש מסורים לעניין, אנחנו יכולים לקום באמצע הלילה ולצפות בפרק האחרון של "משחקי הכס" יחד עם האמריקאים, או להאביס את עצמנו בכל הסדרות של נטפליקס כמעט בדיוק כמו האמריקאים. לעומת זאת, אם אנחנו רוצים לראות את המחזמר המדובר "אוון הנסן היקר" אנחנו עדיין צריכים לטוס לניו יורק או ללונדון ולרכוש כרטיסים במחירים מופקעים, וזה רק אם יש לנו מזל, כי כל הכרטיסים נמכרים חודשים מראש. אבל בעידן האינטרנט, שבו הכל נדמה נגיש, גם זה מתחיל להשתנות. לצד צילומי בוטלג מטושטשים שזולגים לאינטרנט, בעשור האחרון מתפתח בעולם ז'אנר חדש וחוקי של צפייה במופעים בימתיים מצולמים בבתי הקולנוע, והוא מתחיל לחלחל, טיפין טיפין, גם לישראל.

לפני עשר שנים החל התיאטרון המלכותי הלאומי שבלונדון לצלם ולשדר את מיטב ההפקות שלו ושל תיאטראות אחרים למסכי קולנוע ברחבי בריטניה תחת הכותרת "National Theatre Live". כך גם מי שלא גר בבירת התיאטרון יכול לראות בשידור חי את הלן מירן בתפקיד פדרה, את איאן מקלן כמלך ליר או את אימלדה סטונטון ב"מי מפחד מוירג'יניה וולף". מספר המסכים הלך וגדל משנה לשנה, והיום מגיעים שידורי התיאטרון ל־700 בתי קולנוע בבריטניה ולמאות מסכים נוספים ברחבי העולם, מבוסטון ועד דובאי. הביקוש הגבוה גרם לכך שחלק מההצגות המצולמות חוזרות להקרנות נוספת. כך, למשל, אם תזדמנו בספטמבר למלטה או לדרזדן תוכלו לצפות בג'יימס קורדן בלהיט הבימתי מ־2011 "איש אחד, שני בוסים".

התיאטרון הלאומי המלכותי הוא השחקן הבולט בתחום, אבל הוא אינו היחיד ולא מדובר רק בדרמות כבדות. גם מיוזיקלס מהוללים מברודוויי והווסט אנד כמו "קינקי בוטס", "פוליז" ו"אמריקאי בפריז" מוקרנים בבתי הקולנוע. נכון, אין תחליף לחוויה הבימתית, אבל הצילומים המקצועיים מביאים לנו את מיטב השחקנים והזמרים בקלוז אפ, גם אם אנחנו יושבים בשורה האחרונה באולם. ולראות את אגלי הזיעה על פניהם של הכוכבים יש ערך בפני עצמו. שלא לדבר על הנגישות והמחירים – כפולים ממחיר כרטיס לסרט, אבל אחוזים בודדים ממחיר ההצגה (לא כולל כרטיס טיסה).

ב־2016 נעשה ניסיון ראשון להביא הצגות מצולמות מסדרת ה"National Theatre Live" לסינמטקים בישראל. פיני שץ, עורך התכנייה של סינמטק תל אביב, מספר כי "הייתה היענות יפה למרות המחירים הגבוהים" ושרוב רוכשי הכרטיסים ל"המלט" עם בנדיקט קמברבאץ' ו"הראיון" עם הלן מירן דווקא לא היו מבין המנויים של הסינמטק, שגם הם נדרשו לשלם בעבור הכרטיסים עקב העלות הגבוהה של הבאת התוכנית. ב־2017 וב־2018 הגיעו פחות אנשים – כנראה משום שהתוכנית כמעט לא זכתה לפרסום, וגם משום שלא כל ההצגות היו טובות: ההפקה של "חתולה על גג פח לוהט" עם סיינה מילר הבינונית הייתה מאכזבת, למרות הופעה שוצפת של ג'ק אוקונל.

עם זאת, שץ אומר שדווקא סדרת האופרות המצולמות "רואים משם שומעים מכאן", זוכה להצלחה גדולה. שוחרי האופרה יודעים שאת כוכבת־העל אנה נטרבקו לא נראה בקרוב על במות ישראל ושקשה מאוד להשיג כרטיסים גם להופעותיה בחו"ל, ולכן קפצו על ההזדמנות לראותה על מסכי הקולנוע ב"אאידה" וב"מקבת". ההפקה הבאה בתוכנית מתגאה בכוכבת לא פחות גדולה – צ'צ'יליה ברטולי תגלם את "האיטלקיה מאלג'יר" של רוסיני בהפקה תוססת מפסטיבל זלצבורג שמדגישה את הקומדיה שבאופרה. היא תוקרן ב־9.9 על מסכי יס פלאנט ברחבי הארץ, ואחרי כן גם בסינמטקים ובתי קולנוע נוספים.

אף שבסינמטק חששו להמשיך להפנות תקציבים לתכנית של הצגות מצולמות, קרולין בונה, מנכ"לית עדן סינמה, לקחה על עצמה את הנושא ויזמה את "עונת אמנות על המסך" (5.9־11.10). התוכנית, שתוצג בסינמטק, בקולנוע לב ובמרכז סוזן דלל, תכלול לא רק מיוזיקלס והצגות מהטופ של הטופ, אלא גם מופעי מחול (מוריס בז'אר, "ג'יזל"), מוזיקה (ז'ורז' ברסנס, ארתור רובינשטיין), אופרה ("הלנה היפה" של אופנבאך), קרקס ועוד. למרות הסרט הבינוני "אדמונד דה ברז'ראק" שנבחר לפתוח את התכנית, המבחר המגוון של העונה הראשונה בהחלט עושה חשק לעוד. הנה חמש המלצות חמות:

כולם מדברים על ג'יימי

סיפורו האמיתי של נער הומו שרצה ללבוש שמלה לנשף שימש בסיס למחזמר בריטי חמוד ביותר, שעובד גם לסרט המיועד לצאת למסכים ב־2020. ג'ון מקריי מקסים בתפקיד הנער שחולם להיות דראג קווין, ג'וזי ווקר מרגשת מאוד כאמו האוהבת, השירים סוחפים והסיום מושלם.

קולנוע לב תל אביב, שישי (13.9) 21:00

הכל אודות חווה

ג'יליאן אנדרסון ולילי ג'יימס מככבות בעיבוד לסרט הקלאסי מ־1950, על שחקנית צעירה שזוממת לרשת את מקומה של דיוות תיאטרון וותיקה. הפקה בימתית עתירת אפקטים מיוחדים, שזכתה לביקורות נלהבות יותר ופחות.

סינמטק תל אביב, שישי (11.10) 14:00

אמריקאי בפריז

בהשראת הסרט זוכה האוסקר עם מוזיקה של ג'ורג' גרשווין מ־1951, נוצר מחזמר/בלט המתעלה על המקור הקולנועי מכל בחינה. סיפורו של חייל משוחרר שמתאהב ברקדנית מדומיין מחדש עם כוריאוגרפיה מופלאה והרבה יותר רגש.

סינמטק תל אביב, חמישי (12.9) 20:00

כולם היו בניי

סאלי פילד, ביל פולמן וג'נה קולמן (הסדרה "ויקטוריה") מככבים בהפקה בריטית של דרמת המוסר מאת ארתור מילר, שזכתה לביקורות מתפעמות. שנתיים אחרי מלחמת העולם השנייה, משפחה אמריקאית אמידה מתמודדת עם המשא הכבד של מעשי האב בעת המלחמה.

סינמטק תל אביב, שלישי (10.9) 19:00

ז'אק ברל – הקונצרט האחרון

לא בדיוק הקונצרט האחרון, אלא שילוב של שני מופעים מ־1966 בהם השנסונייר הגדול נפרד מהבמה וריגש את קהלו עד בלי די. הצילום וההקלטה של הקונצרטים שוחזרו ושופרו לצורך הקרנה על מסכי קולנוע.

קולנוע לב תל אביב, שני (9.9) 19:00