תעלומת רצח רדפה את אסף חנוכה, אז הוא הפך אותה לקומיקס

יוצר הקומיקס הישראלי הכי בינלאומי בחר לצלול ב"מי רצח את אברהם אליהו" להיסטוריה המשפחתית שלו, אשר בשורשיה פרשיית רצח לא פתור ויותר סימני שאלה מבועות דיבור. בתווך הוא הבין שהוא כותב מחדש את המיתולוגיה של משפחתו, ונותן חיים לאנשים שלא עשו היסטוריה, אבל ההיסטוריה עשתה אותם
בגיל 24 חזרתי לגור אצל ההורים שלי בגני תקווה אחרי ארבע שנים בהן למדתי איור בצרפת. חזרתי עם תיק עבודות וחלומות שבורים לחדר שבו גדלתי, וחלמתי שיום אחד יהיו לי חיים מושלמים. אלא שאת העתיד הזה לא הצלחתי באמת לדמיין, והעבר, מצד שני, אף פעם לא עניין אותי. עד שגיליתי את הסיפור של אברהם אליהו.
>> אל תראו את "אין ארץ אחרת". אל תראו אותו בשום אופן. פשוט אל
מאז שאני זוכר את עצמי הסתובב במשפחה שלי סיפור מעורפל על רצח. ערבי ירה בסבא של אבא שלי, אברהם אליהו, בפתח החנות שלו בטבריה בתקופת הקמת המדינה. זה כל מה שידעתי. לכולם יש סיפורים מהסוג הזה במשפחה ויש כאלה שיש להם סיפורים הרבה יותר יפים, על ייבוש ביצות, קרבות גבורה וניצחון כנגד כל הסיכויים. הסיפור שלנו די קצר. לפעמים מספיק משפט אחד בשביל לעצב מיתולוגיה משפחתית. בסוף הוא מת, מה כבר יש להוסיף?

מתברר שהיו די הרבה דברים שלא ידעתי. קרוב משפחה סיפר לי שהרוצח היה יתום מוסלמי שאברהם אסף מהרחוב ואימץ באופן לא פורמלי. היתום עזר לו בחנות בתמורה ללינה ומזון. אחרי כמה שנים היתום גוייס על ידי התנועה הלאומית הפלסטינית ונשלח לרצוח את היהודי שגידל אותו, את סבא-רבא שלי, אברהם אליהו.
חתיכת סיפור. אבל במקום להגיד וואו ולהמשיך לקרוא קומיקס, התחלתי לחפור בארכיונים ולחקר בני משפחה. גיליתי שיש לסיפור גרסאות אחרות, שבהן אברהם אוהב את היתום כמו בן, והיתום נפרד ממנו בשלום כדי לחפש עבודה בגליל. בגרסאות האלה, עם הסוף הטוב, הרוצח הוא צלף אנונימי ברחוב. בזמן שפשפשתי באלבומי תמונות מאובקים והקלטתי בטלפון שיחות עם זקני המשפחה, צפו עוד סיפורים על החיים בטבריה בשנות הקמת המדינה. הבנתי שיש לי הזדמנות חד פעמית לכתוב מחדש את המיתולוגיה שמלווה את המשפחה שלי כל כך הרבה שנים. לאסוף את כל הקצוות ושברי הזכרונות, את הגעגועים, החרטות, המאבקים והאהבות – ולקשור אותם ביחד. סיפורים על משפחה יהודית דתית שהגיעה לכאן במאה ה-16, סוחרים קטנים שהרגישו בבית במרחב הערבי ובחרו בטבריה מפני שהיתה אחת מערי הקודש. הם לא עשו היסטוריה, ההיסטוריה עשתה אותם. הרגשתי שאם אני לא אכתוב עליהם הם פשוט יעלמו.

קומיקס הוא אמנות של מניפולציה בזמן. מעבר בין שני ריבועים דורש מהקורא לבצע קפיצה קטנה בזמן ולהשלים את הפער מהדמיון. הרווח הריק הזה בין הציורים הוא בעיני סוד כוחו של הקומיקס מפני שהוא מאלץ את הקורא לקחת חלק פעיל ביצירת הסיפור. ממש כמו שהדרך שלנו להסביר את המקום שהגענו אליו היא באמצעות דגימת רגעים מהעבר וחיבור דמיוני ביניהם, שיוצר זיכרון שמרגיש כמו דבר שלם.
כשחזרתי לחדר הילדות שלי בגני תקווה כאדם בוגר וקצת תלוש, הייתי בדיוק ברווח הזה, בין משהו שקרה למשהו שיקרה. את פרשיית הרצח של אברהם אליהו פגשתי שוב במקום לא צפוי. כמו קללה שחוזרת כל כמה דורות. הילדים שלי, למשל, מכירים את הסיפור, אבל לא את הפרטים. אני לא רוצה להעמיס עליהם והם גם ככה אף פעם לא שאלו. אבל מי יודע, אולי יום אחד הם יעשו על זה קומיקס.
אסף חנוכה, כותב ומאייר קומיקס והמנהל האומנותי של הוצאת "יוקה ספרים” מבית ״יוקה ומפלצות״, המתמחה ברומנים גרפיים וקומיקס. בימים אלה יוצא הרומן הגרפי החדש שלו "מי רצח את אברהם אליהו" שבמרכזו תעלומת רצח אמיתית מההיסטוריה המשפחתית של חנוכה. לפרטים נוספים ורכישה באתר של יוקה