שנת המועבט: מצעד 40 שירי הפופ הכי טובים שיצאו בתשפ"א

טרלילי טרללה!! אילן פלד ונועה קירל. יש לנו מנצח. צילום: ערן לוי
טרלילי טרללה!! אילן פלד ונועה קירל. יש לנו מנצח. צילום: ערן לוי

זו היתה שנה שדרשה הרבה פופ כדי שנוכל לשרוד אותה, ולמזלנו זה גם מה שקרה: "חדשות בפופ" עושה לכם סדר במבול המוזיקה המעולה שיצאה השנה ומדרג את כל מה שנוצץ, בועט ומרים. לא מסכימים? בואו נדבר על זה

בשנה החולפת התברכנו בהמון פופ נהדר ומגוון. בשנה האחרונה גם המשיכה המגמה של התבססות הז'אנר שנקרא "פופ ישראלי" שמצליח להתקיים בזכות עצמו ופחות תלוי בטרנדים של הפופ העולמי. הפופ הישראלי יצר טרנדים משלו ושירי הפופ הישראלים נשמעו פחות ופחות כמו חיקויים של מה שהולך בחו"ל. 

כמות השירים שנלקחו בחשבון בהרכבת הרשימה הזאת היא עצומה. יש לציין שכל השירים שמופיעים ברשימה הם שירי פופ מעולים מבחינתי, ואף יש לא מעט שירים נהדרים שנותרו בחוץ. הגדרת הז'אנר "פופ ישראלי" היא מופשטת לחלוטין ולא כולם יסכימו עליה. עם זאת ניסיתי להתמקד בשירים שהם פופים בצורה מובהקת יותר גם אם הם חולשים על ז'אנרים נוספים.

40. נדב גדג' – 2 מטר

נדב גדג' על אהבה ומשיכה תחת מגבלות הקורונה שר בשיר פופ אלקטרוני מחוספס ועצבני שמצליח לסקרן האזנה ראשונה. גדג' נשמע בוגר יותר ובטוח יותר, ומעורר ציפייה לקראת המשך דרכו המוזיקלית.

 

39. דולי ופן, עומר אדם – על מה בנות חושבות בלילה

שיר האהבה הפופי הזה לא משעמם לרגע, עם שירתו המהפנטת של עומר אדם והפקה דינמית ומהודקת. התוצאה היא מסחטת רגש שמצליחה גם לחפות על שורות כמו "איך אפשר לישון בשקט כשאת מחוברת אבל מתנתקת לי מהלב".

38. ג'יין בורדו – ילדים אהבה שירה

שירם החדש של ג'יין בורדו הוא קצבי ונעים, כזה שמעלה חיוך באופן מיידי. כתיבתה וקולה של הסולנית דורון טלמון בולטים כאן לטובה כשמורמים על ידי הפקה קצבית וניינטיזית. 

37. סטטיק ובן אל תבורי, אגם בוחבוט – העיר הגדולה

אלבום הבכורה של סטטיק ובן אל "שבעה ירחים" הביא לחיינו את "אפס מאמץ" הנהדר אך גם עוד 6 שירים מסקרנים. המוצלח מביניהם הוא שיר פופ-רוק אייטיזי בשיתוף אגם בוחבוט שמוסיפה צבע מרענן ומהנה מאוד.

36. סטפן לגר – נעים מאוד

בבית הראשון של "נעים מאוד" מכנה את עצמו סטפן "השחור הלאומי" ומבקר את הציבור הישראלי על כך שתמיד יתייחס אליו כשונה. הביקורת הרבה יותר קלה לעיכול כשהיא מגיע בצורה של ראפ עם קצב מדבק והפזמון הכי קליט של סטפן מאז "קומסי קומסה".

35. נרקיס – הולכת איתך

"הולכת איתך" הוא שיר פופ-דאנס גדול עם נגיעות אוריינטליות שעוצמתו מובנת לאחר כמה האזנות. קולה של נרקיס הוא תבלין הקסם שהופך את השיר למרגש וייחודי כמו שהוא גם קליט וקצבי.

 

34. קובי מרימי – יוצא מזה

קובי מרימי החליט לקחת חלק משמעותי יותר ביצירה ובכתיבה של שיריו, מה שהוליד את "יוצא מזה" – שיר פופ קצבי שמציג צד חדש לגמרי של מרימי.

33. מיכל אמדורסקי – איפה החיים שלי

מיכל אמדורסקי, מכוכבות הפופ הטובות ביותר שידעה המדינה, שחררה השנה את שיר הדאנס-פופ המצוין הזה שעבר מתחת לרדאר של מרבית הישראלים וחבל. 

32. לידור סעדיה – קח את תל אביב

המשבר ביחסים בין הזמר והמפיק לידור סעדיה לבין תל אביב הוליד שיר פופ-טראפ מסתורי, שמצליח להעביר וקאליות מרשימה ומלאת רגש גם בהפקה מרובת אפקטים.

31. אנה זק – גבר בפוראבר

שיתוף הפעולה של אנה זק יחד עם ליין המסיבות "פוראבר תל אביב" בשבוע הגאווה הצליח לספק שיר פופ-דאנס מנצנץ שעושה חשק לקום מהכיסא.

30. חן אהרוני, עדי אולמנסקי – בא לי בגלים

קולותיהם של חן אהרוני ועדי אולמנסקי משלימים זה את זה בצורה יפהפייה ומייצרים דואט מיד-טמפו שמצליח להפנט משמיעה ראשונה.

29. נועה קירל – Please Don't Suck

הסינגל הבינלאומי הראשון של נסיכת הפופ הישראלית הוא מוצר פופי מהודק ומלוטש היטב שמציג את קירל שאנחנו מכירים באור אמריקאי, אך מעלים מעט מהחוצפה הישראלית שלה.

28. שחר סאול – תיקו תיקו

בשיר "תיקו תיקו" נע שחר סאול עם אוטוטיון בין ראפ לשירה על הפקת סינת'פופ עשירה עם פזמון מלודי וקליט.

27. מורן מזור – אין לך מושג

בלדת הפופ-סול "אין לך מושג" מעוררת רגש ומסתורין בו זמנית, הרבה בזכות קולה הגדול והוורסטילי של מורן מזור שמגישה את השיר בצורה מרהיבה.

26. דולי ופן, עברי לידר, אלה לי, פלד – השמיים נעולים

הסופרגרופ שמבצע את השיר "שמיים נעולים" מצליח להסתדר יחד בהרמוניה מופלאה ולהחמיא אחד לשני. השיר מזכיר את ז'אנר הפופ-רוק של שנות ה-2000 ונשמע מרענן באופן מפתיע במקרה הזה.

25. עדן בן זקן – ברחובות של תל אביב

השיר "ברחובות של תל אביב" מתהדר בפזמון עוצמתי וקליט כמו שהוא מרגש. השיר הוא מעין בלדת פופ ומצליח לייצר נוסטלגיה לבלדות פופ מתקתקות של פעם.

24. אגם בוחבוט – יהלום

באמצעות שיר הפופ-דיסקו "יהלום", אגם בוחבוט מתרחקת עוד יותר מתדמית הילדה הטובה מבית ספר למוזיקה, ובונה את עצמה בתור אישה חזקה וכוכבת פופ בלתי מעורערת.

23. עדן אלנה – לקום

השיר "לקום" שיצא לאחרונה שונה מאוד מהחומרים שהורגלנו לשמוע מעדן אלנה בתקופת האירוויזיונים שלה. השיר הוא מדגיש שמקומה של אלנה הוא באר-נ-בי יותר מאשר בדאנס. 

22. אקו, תומר כץ – Oh My Life

הפסקול שיצרו הראפרית אקו והמפיק תומר כץ לפסקול הסדרה "המפקדת" הוא תענוג שמומלץ לשמוע מתחילתו עד סופו. השיר "Oh My Life" האקספרימנטלי משהו בולט במיוחד לטובה.

21. חנן בן ארי – חולם כמו יוסף

"חולם כמו יוסף" הוא שיר סינת'פופ עם השפעות אייטיז ניכרות ושונה מאוד מלהיטיו הקודמים. הווקאליות של חנן בן ארי מחמיאה ומרימה עוד יותר את הפזמון הגדול של השיר.

20. עדי אולמנסקי – פרח במדבר

שיר הפופ אר-נ-בי עם ההשפעות הלטיניות הוא מהבולטים מהאלבום "2 בלילה" של הזמרת והיוצרת עדי אולמנסקי, שמגלה בהצלחה סגנונות חדשים וגם שפת שירה חדשה.

19. שקל, עדן דרסו – קחי אותי לסיני

"קחי אותי לסיני" מתוך אלבומו האחרון והמצוין של שקל הוא ממתק קצבי וקיצי, ומציג צדדים חדשים של הראפר-מפיק שטרם ראינו.

18. לידור סעדיה – כלום

סינגל הסולו הראשון של היוצר לידור סעדיה הוא בלדת סינת'פופ מלטפת שעושה חשק לרקוד עם עם לחלוחית בעיניים, ולסעדיה יש מספיק פוטנציאל ויכולת כדי להביא את האינדי פופ לקדמת הבמה.

17. יסמין מעולם – מחילה

הסינגל האחרון של יסמין מועלם הוא שיר פופ חלומי ויפהפה, שמעורר תיאבון וציפייה להמשך הקריירה של הזמרת והיוצרת שפרצה בשנה שעברה.

16. שחר סאול – לאן הולכים

שחר סאול הוא מהראפרים המוכשרים בתעשיה המקומית. השיר "לאן הולכים" מצליח לשמור על כבודו של הראפ מבלי להיות נישתי מדי, והוא ללא ספק משיריו הטובים ביותר של סאול.

15. רוני דואני – צ'יל

סינגל הקאמבק של רוני "סופרסטאר" דואני מצליח להתאים בדיוק למידותיה של נסיכת הפופ הישראלית של שנות האלפיים המוקדמות ובאותה עת להישמע מודרני ורלוונטי.

14. חן אהרוני – אני בחוץ

בלי ששמנו לב חן אהרוני הפך לאחד מאמני הפופ הוותיקים והעובדים בתעשייה. לאחר יציאתו הפומבית מהארון הוא נולד מחדש וסיפק צדדים חדשים, מסקרנים ובוגרים יותר בדיוק כפי שמתבטא בשיר המצוין והמצליח "אני בחוץ".

13. נועה קירל – יהלומים – BLING BLING

ב"יהלומים" קיבלנו את כל מה שאנחנו אוהבים בנועה קירל – שיר קצבי, אטיטיוד חצוף וביטחון עצמי בשמיים. הפזמון שמכיל שורות שמבוצעות ספק בשירה ספק באמירה הוא מהמוצלחים ביותר בקריירה של קירל.

12. נונו – בנים

"בנים" של נונו הוא ככל הנראה שיר ההייפר-פופ ישראלי הראשון שהצליח להתקרב למיינסטרים ולא בכדי. המילים הציניות ושבירת המילים הייחודית הופכים את השיר לכזה שקל מאוד לחבב אף על פי שלא נשמע כמו שום דבר אחר ששמענו בתעשייה המקומית.

11. אנה זק, דודו פארוק – כל החברים שלך

הדואט בין אנה זק, נסיכת הפופ המעודנת, לדמותו של דודו פארוק הוולגרי נעשה בצורה אינטליגנטית ועובד היטב בצורה מפתיעה. בין שלל החומרים של אנה זק שהגיעו למיינסטרים דווקא הפנינה הזו נשארה מעט מאחור ולא בצדק.

10. מרגי – סגול בהיר

כשאמן שר ברגישות כנה ואמיתית לא צריך הרבה יותר מזה. בשיר ״סגול בהיר״ שר מרגי מדם ליבו ובשקט מהדהד על חוויה אישית של משבר במערכת יחסים, כשברקע מלווה אותו הפקה מינימלית מאוד. מדובר בבלדה פופית, עם שלך המניירות הנלוות, שלא מתנצלת על היותה פופית. השיר מסתיים בפיצוץ שכאילו נלקח משיר של קולדפליי ומעניק תחושה אופורית משכרת.

9. רביב כנר – רוצה שלום

בלדת הפופ הרוקיסטית "רוצה שלום" היא הסינגל השני של רביב כנר ומצליחה אף להתעלות על הסינגל הראשון "רסיסים". זה השיר האולטימטיבי לזמר עוצמתי כמו כנר שמפגין דינמיות נהדרת בין הבתים השקטים לבין פזמון שהוא פיצוץ של רגש וכוח. כשזמר כמו כנר שר לחן מעולה כל כך כמו זה של הפזמון של "רוצה שלום" לא צריך עוד הרבה כדי שהשיר יהפוך ללהיט ענק.

8. רן דנקר – בית משוגעים

ספק גדול  אם היה אדם אחד במדינה שבראש השנה הקודם ישב וחשב לעצמו "זאת תהיה השנה של רן דנקר", אך למרבה ההפתעה כך בדיוק קרה. דנקר שנעלם מחיינו כמעט לחלוטין בשנים האחרונות המציא את עצמו מחדש וחזר שוב בענק. בשיר "בית משוגעים" מציג דנקר את הפרסונה החדשה שלו – לא מתנצלת, עוקצנית ובטוחה בעצמה. אווירת ה"בית משוגעים" באה לידי ביטוי במילים, בהפקה ובשירה, מה שהופך את השיר לקונספט שלם שקשה לא לרצות להיות חלק ממנו.

7. עדן אלנה – Set Me Free

"Set Me Free" לא זכה להישג משמעותי בתחרות האירוויזיון האחרונה, אך זה ממש לא גורע מהאיכויות של השיר הנהדר הזה. מדובר בשיר פופ-דיסקו עם נגיעות אלקטרוניות שמתהדר בהפקה מהודקת ומלוטשת וביצוע קולי מרהיב של עדן אלנה. התוספת של כלי המיתר האוריינטלים משהו מעניקה לשיר עוקץ מייד אין יזראל. האירופאים אמנם פספסו את השיר הזה בענק, אך אין זו סיבה לא ליהנות ממנו כאן בבית.

6. עדן בן זקן, איתי גלו – מועבט

השיר "מועבט" קשה מאוד לעיכול בהאזנות ראשונות. הוא מוזר, מעט קרינג'י לפרקים ועם הפקה שנשמעת כמו חתונה מהניינטיז. למרות כל זה "מועבט" מצליח להיות לא פחות ממהפכני. הוא הצליח לייצר טרנד חזק בפופ המקומי וגרר כבר כמה חיקויים שלא הצליחו להשתוות למקור ומרעיד את גבולות הז'אנרים המוזיקליים במיינסטרים הישראלי. כאשר מורידים את מעטה הציניות ונותנים לשיר הזדמנות כנה ואמיתית מגלים כי מדובר בתענוג משובח וממכר.

5. נגה ארז – End of the Road

נגה ארז זכתה בשנה האחרונה להכרה בינלאומית יוצאת דופן ובזכות חסדי ה"גאווה ישראלית" הפכה גם לאיי-ליסטית בסצנה המקומית. המוזיקה של ארז היא טעם נרכש עבור המיינסטרים הישראלי אך ניכר שהציבור בהחלט רכש אותו. "End of the Road" עשוי להיתפס כשיר קטן ופשוט בשנייה ראשונה, אך כבר בשמיעה שנייה ניתן לזהות שמדובר ביצירה עשירה, מורכבת ואיכותית שתרצו להאזין לה עד סוף הדרך.

4. נועה קירל, אילן פלד – טרילילי טרללה

מי היה מאמין שנועה קירל ואילן פלד יהוו צמד כל כך מוצלח? "טרילילי טרללה" הוא הלהיט הגדול ביותר שיצא מחודשי הגאווה מאז "תל אביב" של עומר אדם – ובצדק. השיר מצליח באופן מופלא להיות גם מצחיק מאוד וגם שיר פופ נהדר וזה אתגר לא פשוט בכלל. השיר לא נשען באופן בלעדי על משפטיו הגאוניים של אילן פלד ("אל תרוצי שיורים עליך כי תמותי עייפה") אלא גם מספק מלודיה קליטה, פזמון מפוצץ והפקה דאנסית וצבעונית כראוי לאירועי הגאווה.

3. אלה לי – מה אתה רוצה?

"מה אתה רוצה?" הוא רכבת הרים מוזיקלית. בשיר המסעיר והאנרגטי שאורכו פחות מ-2:30 דקות נדמה שאין אף רגע אחד לנשום. השיר מהיר מאוד ומכיל הפקה מאסיבית של פופ אלקטרוני, בעוד ברקע נשמעים סאונדים מרוחקים ומהודהדהים שמעניקים אווירה כמעט קולנועית. אלה לי מקלילה את ההפקה המאסיבית עם קולה הדק והגבוה ועם מילותיה העוקצניות, כך שגם בסיום נסיעה מסעירה ברכבת ההרים רק תרצו לעלות עליה שוב ושוב.

2. מרגי – אנג'ל

ההתקדמות של מרגי מאז ימיו ב"הכוכב הבא" ועד היום היא פנומנלית, וההוכחה הטובה ביותר לכך היא ההשוואה בין להיט הענק הראשון שלו "הזוג הזה" לבין להיטו האחרון "אנג'ל". הסאונד של שני השירים דומה אך הפער גדול. את "אנג'ל" מבצע מרגי בביטחון שיא, ועל אף הפתיח המנייריסטי המשך השיר נטול מניירות מיותרות ומוגש עם הרבה אטיטיוד ואינטליגנציה. ההפקה שמשלבת בין דיסקו לאייטיז ומעט רוק מעניקה את האדג' שהיה חסר ב"הזוג הזה" ובכך הופכת את "אנג'ל" לשיר הטוב ביותר של מרגי עד כה.

1. סטטיק ובן אל תבורי, נטע – אפס מאמץ

כשיש מילים טובות, הפקה מצוינת, לחן קליט ומבצעים משופשפים זה פשוט עובד. בלי יותר מדי גימיקים ועם הרבה מאוד כישרון "אפס מאמץ" מצליח להיות שיר פופ כמעט מושלם. שיתוף הפעולה עם נטע נעשה בחכמה, בעוד שתרומתה של יסמין מועלם ליצירה מורגשת לאורך כל השיר גם כשהיא נמצאת מאחורי הקלעים. סטטיק ובן אל התאימו את עצמם לשיר, מה שהוציא מהשניים צדדים שטרם ראינו. העובדה שהשיר לא נופל לאף אחד מהטרנדים הנוכחיים בעולם הפופ תעזור לו לעבור את מבחן הזמן ולהישמע רענן גם בעוד שנים קדימה.

הרשימה בספוטיפיי: