"משימה בלתי אפשרית 7" מלהיבה עם אקשן מעולה ופחדים מ-AI

אחרי כל כך הרבה שנים הייתם מצפים שהמשימה כבר תהיה אפשרית. "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון". צילום: יח"צ
אחרי כל כך הרבה שנים הייתם מצפים שהמשימה כבר תהיה אפשרית. "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון". צילום: יח"צ

לא שספרתם, אבל "משימה בלתי אפשרית: נקמת המוות – חלק ראשון" הוא הסרט השביעי בסדרה שטום קרוז מככב בו, ולמרות שהשחקן הלעולם-לא-מתבגר עדיין עושה את הפעלולים שלו בעצמו, כבר אפשר להתחיל להרגיש את הסוף מתקרב. מזל שהוא מתקרב עם כל כך הרבה אקשן

11 ביולי 2023

לפני שלושה שבועות חגג לאלו שיפרין יום הולדת 91. המוזיקאי היהודי יליד ארגנטינה הלחין ב-1966 את נעימת הנושא הג'אזית בעלת המקצב המיוחד, שתרמה רבות להפיכתה של סדרת הטלוויזיה "משימה בלתי אפשרית" ללהיט מיתולוגי. הנעימה המפורסמת שבה לעטר את הפתיחה של הסרט בעל אותו שם שיצא למסכים ב-1996, אם טום קרוז בתפקיד הסוכן הסמוי אית'ן האנט. עם השנים והסרטים היא זכתה לשלל וריאציות שהלכו והתרחקו מהמקור, והפכה להד. אבל לא צריך יותר מארבעה צלילים כדי לזהות אותה. לורן באלף, מלחין הסרט השביעי בסדרה, שתל כמה מהתווים המוכרים במקומות אסטרטגיים והם חודרים הישר למערכת הדם.

הם נמצאים בסצנת הפתיחה התת ימית, שוחים כמו כרישים סביב צוללת רוסית המאוכלסת בגברים שמדברים אנגלית במבטא רוסי. הצוללת, המצוידת במערכת ממוחשבת מתקדמת במיוחד, נתקלת בבעיה המעלה הדים למחשב העל האל ב"2001: אודיסיאה בחלל", שפיתח אגו. משם אנחנו עוברים לסצנה האופיינית שבה אית'ן מקבל את המשימה הבאה שלו. הפעם מוטל עליו לאתר שני חלקים של מפתח בצורת צלב שנראה לאחרונה על הצוללת. ההסבר הרשמי הוא שבדומה לסרטי אינדיאנה ג'ונס למיניהם, המפתח הזה הוא האמצעי האחד והיחיד לשלוט באיום הגדול של הרגע – תוכנת בינה מלאכותית אימתנית שפיתחה מודעות משל עצמה. מספרים לנו שמי שישלוט בה ישלוט בזרימת האינפורמציה ובאמצעותה ישלוט במין האנושי, ולכן מעצמות וארגוני פשע רוצים להשיג את אותו מפתח קטן שעובר מיד ליד. הגיון, או שמא בינה, אין כאן – אבל אפשר להבין את הצורך באביזר מוחשי כדי להתניע עלילה של מרדפים וכיוסים על פני הגלובוס. היצ'קוק העניק לתחבולה הזאת את השם "מקגפין".

משביססנו את נקודת המוצא המופרכת למדי, נמשיך ונאמר ש"משימה בלתי אפשרית: נקמת המוות – חלק ראשון" הוא סרט מבדר מאוד, משובץ במרצפי אקשן באמת מעולים, בדיאלוגים סבבה ובשחקנים ושחקניות טובים שמריצים אותם בחן, כשמה של דמות חדשה. העלילה שבה ומנתבת שלל דמויות מרכזיות לאתר התרחשות אחד, והבימוי מניע אותן על המסך באלגנטיות. יש, כמובן, גם קטע משעשע עם מסיכות משנות זהות – תזכורת לאחת מהשעיות הספק האופייניות לסדרה המקורית, וסצנה טיפוסית של נטרול פצצה תחת לחץ.

בגיל 61 טום קרוז עדיין מבצע את הפעלולים המטורפים שלו בעצמו, ומאלץ את הצלמים להצטרף אליו. את הקפיצה עם אופנוע מעל מצוק בנורבגיה (שמתחזה לאלפים האוסטרים) הוא צילם שש פעמים ביום אחד. עם זאת, נראה שקרוז, שהפיק את כל סרטי הסדרה, מרגיש שהוא אוטוטו יעבור את השיא, ולכן "משימה בלתי אפשרית 7" מתנהג כמו סרט סיום. זה לא רק העובדה שמדובר בפיצול הסרט לשני חלקים באורך של קרוב לשלוש שעות כל אחד. זו גם ההתכנסות של שחקנים מסרטים קודמים, בנוסף לאנשי אמונו הקבועים ווינג ריימס וסיימון פג. רבקה פרגוסון, שהצטרפה ב-2015 בתפקיד הסוכנת הבריטית הסוררת אילזה פאוסט, חוזרת בשלישית, ואליה מצטרפת ונסה קירבי בתפקיד סוחרת הנשק מהסרט הקודם. הנבל הראשי הוא הטרוריסט הבינלאומי גבריאל (איסאי מוראלס), שהסרט גורם לנו לחשוב שהוא כבר נראה בסדרה בעבר, אף שלא כך. מוראלס, הזכור מהעונה הראשונה של "אוזרק", מרשים גם כאן בהופעה מדודה אך לא אטומה. ופום קלמנטיף הצרפתייה נראית מצוין כמתנקשת השתקנית שעושה את דברו.

כשאילזה הצילה את חייו של איתן ב"משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים" מ-2015, הסרט הראשון בסדרה בבימויו של כריסטופר מקוורי, זה היה מפתיע ומרגש. מאז כבר התרגלנו שנשים וגברים מרביצים אלה לאלה ומצילים אלה את אלה, ללא אבחנה מגדרית. מבחינה זו התוספת החדשה – היילי אטוול בתפקיד הגנבת גרייס – מעט שונה. היא אינה מצטיינת בנהיגה, למשל, אבל זה בסדר – זה לא תחום ההתמחות שלה, והיא תלמד. בינתיים הדינמיקה בינה לבין אית'ן מזכירה את קומדיות הסקרובול של שנות השלושים, וזה עובד.

התסריט אוזק את גרייס לאית'ן ושולח אותם למרדף בפיאט צהובה ברחובות רומא – כמו מישל יאו ופירס ברוסנאן האזוקים זה לזה על האופנוע ב"מחר לנצח". זה לא חדש (הבחירה במכונית הזערורית מזכירה את המרדף במכוניות מיני קופר מ"הג'וב האיטלקי"), אבל זה מבוים עם מספיק חן ואנרגיה כדי שנרצה עוד. יש לציין שרומא כיכבה השנה כאתר מרדפים גם ב"מהיר ועצבני 10", שם נגרם לאתרים ההיסטוריים הרבה יותר נזק דיגיטלי.

סיקוונס האקשן הטוב ביותר מגיע בסוף, על גבי רכבת על גשר גבוה. הוא הזכיר לי את סצנת הבית התלוי על צוק ב"הבהלה לזהב" של צ'פלין מ-1925. רוצה לומר, הוא מוקצן, ומותח ומצחיק גם יחד. בסופו של דבר "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון" הוא בעיקרו מבחר של סצנות אקשן שקובצו יחדיו, אבל הדבק ביניהם ראוי גם הוא למאכל.

4 כוכבים
Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One בימוי: כריסטופר מקוורי. עם טום קרוז, היילי אטוול, רבקה פרגוסון, איסאי מורלס, וינג ריימס, סיימון פג. ארה"ב 2023, 163 דק'