תרבחו ותסעדו: השף הניו יורקי שמגיע לעשות לכם מימונה

בשיא ההצלחה בניו יורק השף ניר מסיקה סוגר את מסעדת תמנע ומתכונן להרפתקה חדשה. בין לבין הוא מתארח לפופ אפ מימונה במיזם הקולינרי L28

התמנון של ניר. צילום: אנטולי מיכאלו
התמנון של ניר. צילום: אנטולי מיכאלו
21 באפריל 2019

אומרים שסוס מנצח לא מחליפים, אבל השף ניר מסיקה לא פוחד משינויים. לפני כשבוע הוא סגר בפעם האחרונה את הדלת של תמנע, ונפרד לתמיד ממי שהייתה אחת המסעדות הישראליות הטובות בניו יורק. בפוסט בפייסבוק הוא כתב "אני רוצה להודות מעמקי ליבי לצוות האהוב שלי שליווה אותי כל השנים האלו. כל אחד מכם הוסיף אופי וגוון לדבר הזה שנקרא תמנע. וכמובן תודה ענקית ללקוחות שתמיד הגיעו, אם זה במיוחד, ואם זה על הדרך, כל לקוח שהיה נכנס בדלת גם היה גורם לי להתרגש עד דמעות".

ניר מסיקה בתמנע. צילום: ליאת הלפרן מסיקה
ניר מסיקה בתמנע. צילום: ליאת הלפרן מסיקה

תמנע נפתחה באיסט וילג' לפני ארבע שנים, כשסצנת המסעדות הישראליות בניו יורק הייתה חלום רחוק. עוד קודם לכן עבד מסיקה במסעדת זיזי לימונה, והכין את מה שנחשב לפלאפל הטוב בעיר. בתמנע החיבוק החם מהקהל המקומי ומהתקשורת התחזק. האוכל שמסיקה בישל פתח לניו יורקרים דלת לעולם לא מוכר של קובנה וכרובית ברוטב טחינה וקארי, שישברק וחרירה. "הרגשתי שליחות להביא את האוכל הישראלי לניו יורק, שהיא הבמה המרכזית בכל מה שקשור לקולינריה. המטבח הישראלי שונה בנוף ולכן הוא מצליח כאן. בנוסף, חומרי הגלם מתאימים לטרנד הבריאותי ולרוח התקופה". תמנע עבדה בהצלחה עד לרגע שבו קשיים פיננסיים וחוסר הסכמה בין השותפים הובילו לסגירתה בפתאומיות. דמי שכירות גבוהים, מחסור בכוח אדם מקצועי ועלויות שכר גבוהות תרמו גם הם להחלטה, ומזכירים קצת את מה שחווים מסעדנים בתל אביב.

בדרך למסעדה חדשה. צילום: ליאת הלפרן מסיקה
בדרך למסעדה חדשה. צילום: ליאת הלפרן מסיקה

מסיקה נפרד מתמנע אבל לא מניו יורק. "ברור שאני מתכנן לפתוח מסעדה חדשה. אחרי שמונה שנים ניו יורק היא כבר בית ועוד לא סיימתי את מה שיש לי להציע", הוא אומר בהתרגשות. פרויקט חדש שיביא את המטבח הישראלי בצורה קצת אחרת נמצא כבר בהליכי עבודה, במטרה לפתוח לקראת סוף השנה האזרחית. את החופש הכפוי מנצל מסיקה לקפיצה לארץ. במשך ארבעה ימים בחול המועד הוא יתארח ב-L28, הפלטפורמה הקולינרית של קבוצת ירזין-סלע, ויבשל תפריט מהבית המרוקאי שבו גדל עם השפעות ממנהטן: תמנון בגלייז בהרט וגרגרי חומוס; אינטיאס מעושן על ספינג׳ מלוח וצ׳אטני תמרים; בטן טלה ושזיף מעושן עם חציל חרוך, סלט עשבים פרסי ולחוח; לוקוס על פירה דלעת, דואה אגוזים וקצף בויאבז; ומיני-מופלטות לכבוד המימונה, שיוגשו עם דבש לבנדר, בסבוסה עוגת סולת וגלידת מלבי. עד שכרטיס לניו יורק יהיה נגיש יותר מבחינת מחיר, הפופ אפ הוא הזדמנות חד פעמית לטעום את המטבח של מסיקה במגרש הביתי. 285 ש"ח.

L28, לילינבלום 28 תל אביב, שלישי-שבת (23-27.4), 03-9003560