1.4 ק"מ של שינוי: נפתח נת"צ אליפלט-שלבים והוא גיים צ'יינג'ר

נת"צ שלבים-אליפלט (צילום: לביא תצלומי אוויר/ באדיבות נתיבי איילון)
נת"צ שלבים-אליפלט (צילום: לביא תצלומי אוויר/ באדיבות נתיבי איילון)

אחרי מה שהרגיש כמו עשורים של עבודות ושיפוצים, נפתח נת"צ שלבים-אליפלט ולצדו שבילי אופניים מופרדים היטב, מדרכות רחבות וריהוט רחוב לנוחות הציבור. שביל האופניים החדש יתחבר בקרוב לפארק המסילה, הנת"צים יחסכו דקות ארוכות בפקקים לנוסעי התחבורה הציבורית, והכל יהיה טיפה יותר נחמד

12 בפברואר 2025

אחרי מספר שנים של שיפוץ ועבודות פיתוח שהביאו את הכאוס העירוני המוכר לאזור, מכריזים משרד התחבורה, עיריית תל אביב-יפו וחברת נתיבי איילון על פתיחת הנת"צים ושבילי האופניים ברחובות שלבים ואליפלט, בין קיבוץ גלויות לרחוב אילת. הנת"צים נפתחו כחלק מ"פרויקט רחוב שלבים" שהופך לציר תחבורה ראשי ומחליף את שדרות ירושלים, המשרתות את הקו האדום של הרכבת הקלה. ונכון שאנחנו מעדיפים לראות כמה שפחות כבישים חדשים בעיר, אבל זה הרבה פחות גרוע ממה שכמעט וקרה כאן.

>> תראו מי בא לשכונה: אפרת אנזל מייסדת שוק איכרים בשינקין
>> כאן מתחילים שידורינו: יש בית חדש לתרבות הרדיו בתל אביב

פרויקט שלבים המקורי, שנכנס לתוכנית הבינוי והמתאר העירונית עוד בשנות ה-70', איים להרחיב את הכביש לאוטוסטרדה של ארבעה מסלולים בכל כיוון, שהיו אמורים להתחבר לכביש מהיר חדש על קו החוף. האסון הזה לא קרה, למרבה השמחה, אבל גם כשיצאו העבודות לדרך תוכננו שלושה מסלולים לכלי רכב בכל צד, שהיו אמורים להתנקז איכשהו לרחוב אילת הצר. בעקבות דרישה של העירייה ותושבי השכונות הסמוכות, החליטו במשרד התחבורה על צמצום הכביש מ-3 נתיבים לכל כיוון ל-2 במקטע, כך שיתאים למתאר רשת הדרכים העירוניות.

נת"צ שלבים-אליפלט (צילום: לביא תצלומי אוויר/ באדיבות נתיבי איילון)
נת"צ שלבים-אליפלט (צילום: לביא תצלומי אוויר/ באדיבות נתיבי איילון)

התוצאה היא כביש סביר בהחלט, עם שבילי אופניים מופרדים היטב ומדרכות רחבות, ואולי חשוב מכל – נת"צים חדשים שהוקמו כחלק מהרשת המטרופולינית של גוש דן, שמתעדפת תחבורה ציבורית ומסייעת לתושבי העיר לעקוף את הפקקים ולהתנייד בה במהירות וביעילות. הנת"צים ושבילי האופניים שנפתחו לתנועה נסללו באורך של כ-1.4 ק"מ (700 מ' לכל צד) בין דרך קיבוץ גלויות לרחוב אילת, והם מתחברים לנתיבי התחבורה הציבורית בחלקו הדרומי של רחוב שלבים שנפתחו לפני כארבע שנים במקטע וולפסון-קיבוץ גלויות. הנת"צים באליפלט-שלבים מצטרפים ל-75 הקילומטרים שכבר קיימים בעיר של נתיבי תחבורה ציבורית – יותר מכל רשות אחרת.

במסגרת העבודות על הנת"צים, בוצע גם שדרוג המרחב העירוני, הכולל נטיעת עשרות עצים חדשים לאורך התוואי, יחד עם חידוש תשתיות המים, הביוב, הניקוז והתקשורת לאורך הציר, כמו גם התקנת ריהוט רחוב שכולל ספסלים, סככות ותאורת רחוב חדשה. במסגרת הפרויקט תשלים בקרוב העירייה את שביל האופניים מרחוב אילת ועד לפארק המסילה, כדי לייצר רצף רכיבה מלאה מדרום העיר למרכזה.

נת"צ שלבים-אליפלט (צילום: לביא תצלומי אוויר/ באדיבות נתיבי איילון)
נת"צ שלבים-אליפלט (צילום: לביא תצלומי אוויר/ באדיבות נתיבי איילון)

הרשת המטרופולינית, שמקדמת חברת נתיבי איילון עבור משרד התחבורה, הוא פרויקט מקיף לשדרוג מערך התחבורה הציבורית במרכז הארץ, שנועד להציב סטנדרט חדש לתחבורה הציבורית ולייצר אלטרנטיבה יעילה ואיכותית לרכב הפרטי עבור תושבי המרכז. במסגרת הפרויקט משודרג המרחב העירוני, מוצבות תחנות אוטובוס חדשות ונסללים שבילי אופניים עירוניים.

שעות פעילות הנת"צים ברחובות שלבים ואליפלט החל מיום שלישי (11.02.25) בשעה 05:00 :
בימים א'-ה', בשעות 21:00-05:00
בימי ו', בשעות 17:00-05:00
*בשעות אלו לא תתאפשר נסיעת כלי רכב על נתיב התחבורה הציבורית