בפרצוף של כרמל שאמה הכהן: סופ"ש של סולידריות בגלריות

עבודה של מארק יאשאייב, באדיבות גלריה ברוורמן
עבודה של מארק יאשאייב, באדיבות גלריה ברוורמן

עבודותיהם של האמנים שהציגו בתערוכה שצינזר ראש עיריית רמת גן והובילה לסגירתו של מוזיאון רמת גן, יוצגו במהלך הסופ"ש בתערוכה של סולידריות שתתפרש על פני רוב הגלריות בתל אביב למען חופש הביטוי והאמנות

את המהומה סביב מוזיאון רמת גן והתערוכה שבה הוצגה עבודה ישנה של האמן דוד ריב – "ירושלים של חרא" – אפשר היה למנוע בקלות אלמלא החליט ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן להתערב ביד גסה ולצנזר את התערוכה בבוטות. כתוצאה מהתערבותו נסגרה התערוכה, אמנים ביקשו למשוך את עבודותיהם מהמוזיאון והמוזיאון עצמו נסגר, רגע אחרי שנפתח חגיגית ולאחר שיפוצים מושקעים שנמשכו שנים. הפיאסקו המשוגע הזה רשום על שמו של ראש העיר שאמה הכהן ולא יישכח במהרה. לאמנים זה לא עוזר כרגע, אבל סופ"ש של סולידריות יעזור.

עבודה של אלדד רפאלי, באדיבות קרן לאמנות נסימה לנדאו
עבודה של אלדד רפאלי, באדיבות קרן לאמנות נסימה לנדאו

ואכן, לאחר שרשרת האירועים של השבועות האחרונים במוזיאון רמת גן, ולאור סגירת התערוכה והמוזיאון, התאחדו מרבית הגלריות וחללי האמנות בתל אביב באקט למען השמירה על חופש הביטוי והאמנות ובמשך סופ"ש אחד בלבד, יציגו הגלריות המשתתפות את עבודותיהם של האמנים שלקחו חלק ובחרו לפרוש מן התערוכה "המוסד", תערוכת המריבה במוזיאון רמת גן שהובילה להתנגשות בין ראש העירייה ובין ההיגיון הבריא.

עבודה של דוד ריב, באדיבות גלריה הראל
עבודה של דוד ריב, באדיבות גלריה הראל

סופ"ש הסולידריות הינו יוזמה של ד"ר דניאל מילמן, פסיכואנליסט ופסיכולוג קליני המתגורר בתל אביב. מילמן הינו אספן אמנות, והעניק הרצאות במוזאון תל אביב לאמנות, מוזאון פתח תקוה לאמנות, ובמרכז לאמנות עכשווית תל אביב (CCA).

רשימת הגלריות המשתתפות: גלריה דביר, גלריה ברוורמן, גלריה גבעון, גבעון פורום לאמנות, גלריה הר-אל, גלריה גורדון, גלריה בנימין, גלריה רו-ארט, גלריה רוזנפלד, גלריה שלוש, גלריה אלון שגב, מגזין III יפו ספרים, קרן לאמנות נסימה לנדאו, גלריה אלמסן, גלריה נגה, גלריה עינגע, גלריה מנשר, גלריה מקום לאמנות. כל הגלריות המשתתפות יציגו לפחות עבודה אחת מידי אמנ/ית שלקחו חלק בתערוכה "המוסד" במוזאון רמת גן, שנסגרה לאור המחלוקת בין הנהלת המוזאון לראשות העיר.