צחוקים איתכם, תישארו: 16 סרטי הפארודיה הטובים בתולדות הקולנוע

המת מצחוק הראשון לשמו. לזלי נילסן, "האקדח מת מצחוק" (צילום: יח"צ)
המת מצחוק הראשון לשמו. לזלי נילסן, "האקדח מת מצחוק" (צילום: יח"צ)

ז'אנר הפארודיה הקולנועית ראה ימים טובים יותר, ודווקא בגלל זה (ולזכרו של ג'ים אברהמס ז"ל) רצינו לחזור אחורה לסרטים שצוחקים על סרטים אחרים. אסונות, אימה, קאבויים, מלחמת הכוכבים ואפילו ישו בכבודו ובעצמו - אף אחד לא בטוח מסרטי הפארודיה הטובים ביותר

7 בדצמבר 2024

ז'אנר הפרודיה ראה ימים טובים מאלו. זה לא רק שקשה מאוד לעשות פרודיה על מציאות מופרעת כל כך, אלא גם סוג ההומור שהשתנה. איך הקצנת מוסכמות קולנועיות וסלפסטיק מחוכם אמור להצחיק את מי שנקרע מסקיבידי טוילט? עם פטירתו בשבוע שעבר של אחד מהאבות של הז'אנר, החלטנו לחזור אחורה ולצחוק קצת עם סרטי הפרודיה הכי טובים אי פעם. תנסו לא למות מצחוק.

>> מלבים את הגחלת: 10 השירים הגדולים ביותר של "ארץ נהדרת"
>> הסדרה המוזרה הזאת היא אחת מחוויות הצפייה המיוחדות של 2024

טיסה נעימה

הסרט שיצר את שפת הפרודיה המודרנית נוצר על ידי שלישיית צוקר, אברהמס וצוקר (שהם האחים צוקר וג'ים אברהמס, שנפטר שבוע שעבר), לאחר שצפו בסרט אסונות נדוש משנות החמישים בשם "Zero Hour", והתחילו להריץ עליו בדיחות. בזכות הופעות משחק רציניות, בימוי מוקפד וכמות אדירה של בדיחות ויזואליות ו-וואן ליינרים, הסרט הפך לשובר קופות שעד היום יכול להפתיע אתכם עם בדיחה שעוד לא שמתם לב אליה. 

אוכפים לוהטים

סרטו הראשון של מל ברוקס שאפשר להחשיב כפרודיית ז'אנר הוא כמובן פרודיית המערבונים "אוכפים לוהטים". בעזרת צוות כתיבה שכלל את הקומיקאי האגדי ריצ'רד פריור, ברוקס סרט שמצליח ללעוג לקלישאות הז'אנר, ומספר גם סיפור מקורי על השריף השחור הראשון בעיירה גזענית. הסאטירה של הסרט נשארה רלוונטית עד היום (לצערנו) וכך גם הופעות המשחק של קליבון ליטל, ג'ין ווילדר והארווי קורמן בתור הנבל המוגזם הדלי (לא הדי) למאר.

האקדח מת מצחוק

לאחר שהפכו את השחקן הדרמטי לזלי נילסן לכוכב קומי ב"טיסה נעימה", שלישיית צוקר אברהמס וצוקר החליטה לתת לו תפקיד ראשי בסדרת הטלוויזיה הפרודית שלהם "מחלק משטרה". הסדרה המהפכנית שרדה רק שישה פרקים, אבל נילסן חזר בתור השוטר פרנק דרבין בשלושה סרטי "האקדח מת מצחוק", מביניהם הראשון הוא הכי טוב. מהפתיח האגדי, למונטאז' הרומנטי המטופש להופעת המשחק המצחיקה באופן מפתיע של או ג'יי סימפסון, זהו ההגדרה לסרט פרודיה קלאסי פר אקסלנס.

נודניק בלי הפסקה

עוד לפני שהשתלטו על ז'אנר הפרודיה האמריקאי למשך כמה שנים טובות עם שני סרטי "מת לצעוק" הראשונים, האחים ויינס הוציאו יצירת המופת אמתית, פרודיה על מגוון סרטי דרמה שחורים על החיים בגטו כגון "סכנה לציבור" ו"החבר'ה מהשכונה". הפרודיה הזאת נהנת מלפוצץ את הבלון הנפוח של אותם סרטים, בין אם זה בעזרת דוור שאומר "מסר!" בזמן שמסר נאמר, או הפרודייה של ברני מאק על דמות השוטר השחור-ששונא-שחורים. 

מת לצעוק

ב-1996 יצא לאקרנים סרט האימה הסאטירי "צעקה", שהיה מחווה לז'אנר סרטי ה"סלאשר", וגם החזיר את אותו ז'אנר לחיים. אבל רק בגלל שאתם סאטירה, לא הופך אתכם לחסינים לפרודיה, וכך ב-2000 יצא "מת לצעוק" הראשון, בכיכובם של מרלון ושון ויינס ואנה פאריס. הסרט לועג לתסריט המודע-לעצמו של "צעקה", וגם להופעות המשחק המפוקפקות שבו, עם הרבה הומור מלוכלך וילדותי, וכמה קריצות ל"פרוייקט המכשפה מבלייר" ו"אני יודע מה עשית בקיץ האחרון". "מת לצעוק" היה הצלחה מסחררת שזכה לארבעה סרטי המשך (רק השני מהם על ידי היוצרים המקוריים), ולפי דיווחים יש עוד אחד בדרך מבית האחים ויינס, אבל קשה להתעלות על הראשון.

בלאק דינמיט

"בלאק דינמיט" הוא סרט שונה משאר הסרטים ברשימה הזו. הוא לא שובר את הקיר הרביעי או קורץ לקהל, וברובו מציג את עצמו כגרסה מוגזמת, אך נאמנה למקור של סרט "בלאקספלויטיישן" אמיתי משנות השבעים. אבל הוא עדיין סרט מאוד מצחיק, מלא בשורות שאפשר לצטט וסצנת קרב אחת גדולה בין גיבור הסרט לנשיא ארצות הברית ריצ'רד ניקסון. אנחנו עדיין מחכים לסרט המשך. 

נקמת הפטיש העברי

אם אתם מחפשים פרודיה יותר מגוחכת, וכשרה, על ז'אנר הבלאקספלויטיישן, אז יש כמובן את "נקמת הפטיש העברי", סרט בו אדם גולדברג ("פארגו", "להציל את טוראי ריאן") משחק גרסה יהודית של שאפט או דולומייט, ויוצא להגן על חג החנוכה מסנטה מרושע בגילומו של אנדי דיק. יש גם אפילו השפעת ג'יימס בונד עם הבסיס הסודי של "ליגת הצדק היהודי", וטכנולוגיית זיהוי היהודים שלהם (שכמובן כוללת לשמוע אותם מתלוננים על איך הטכנולוגיה לא עובדת), ומספיק בדיחות יהודיות בשביל למלא בית כנסת. 

הם באו ביחד

אחד הסרטים טריים יותר ברשימה הוא פרודיה על ז'אנר הקומדיה הרומנטית מבית דיוויד ויין ומייקל שואלטר, הצמד מאחורי סדרת "קיץ אמריקאי חם ורטוב". פול ראד ואיימי פולר מככבים בתור זוג דמויות קומדיה רומנטית קלאסיות שעוברות דרך כל קלישאות הז'אנר, עם הרבה הומור נונסנס מודע לעצמו לאורך הדרך והופעות אורח של ביל היידר, אלי קמפר, ג'ייסון מנטזוקאס ואפילו השופטת ג'ודי. 

אוסטין פאוורס: מרגל עם סגנון

במידה מסויימת אפשר להגיד שאוסטין פאוורס, דמות המרגל הבריטי שנוצרה על ידי מייק מייקס, היא "פרודיה על פרודיה", כי מיירס תמיד טען שיצר אותה בהשראת פרודיות ג'יימס בונד כמו "קזינו רויאל" המקורי ו"האיש שלנו פלינט". אך הסרט הראשון בסדרה הוא עדיין פרודיה נהדרת על ז'אנר סרטי הריגול המלא בנשים מפתות בעלות שמות מגוחכים, גאדג'טים מיותרים ונבלים שמתעקשים לא להרוג את הגיבור כשיש להם הזדמנות. או ביהייב! 

סודי ביותר

רבים אומרים שמכל יצירותיהם של שלישיית צוקר, אברהמס וצוקר, ביחד ולחוד, פרודיית סרטי הריגול/סרטי אלביס "סודי ביותר" היא הדובדבן שבקצפת. למרות שנכשל בקופות בזמנו, אנחנו יכולים כיום להעריך את כמות הבדיחות הויזואליות הסוריאליסטיות בסרט, מקרב בר מתחת למים, עד לסצנה שוודית ברברס. ואל קילמר התחיל את הקריירה שלו בתור אלביס מזוייף בסרט הזה, שהיווה השפעה עצומה על יוצרים קומיים רבים, כגון "ווירד אל" ינקוביק המחשיב את זה לסרטו האהוב. 

שיגעון בחלל

יש ילדים רבים שגדלו על סרטי "מלחמת הכוכבים". אבל ישנה גם כמות לא מבוטלת של ילדים שגדלו על "שיגעון בחלל", ולא הבינו למה ב"מלחמת הכוכבים" אין בדיחות. פרודיית המדע הבדיוני של מל ברוקס מציגה לנו גרסאות עלובות יותר של לוק סקייווקר, דארת ויידר, הנסיכה ליאה וצ'ובאקה, עם פרודיות נוספות על "הנוסע השמיני" ו"מסע בין כוכבים" וצוות שחקנים שכולל את ביל פולמן, ג'ון קנדי, ברוקס בעצמו וריק מוראניס בתפקיד הנבל הכי פחות מאיים בחלל. מאי דה שוורץ בי וויט יו!

ספיינל טאפ

ז'אנר הדוקומנטרי זקוק גם לפרודיה בולטת משלו, ואין בולטת יותר מסרטו של רוב ריינר "ספיינאל טאפ", מסע מוקומנטרי אחרי להקת הרוק הפיקטיבית בעלת אותו שם. הסרט מלא בשורות זכורות ורגעים אייקוניים מהמגבר שמגיע ל-11, דרך האלבום השחור עד לסט הסטונהנג' המיניאטורי. ב-1984 הסרט, שרוב הדיאלוג בו מאולתר, היה מהפכני וייצג סוג חדש של הומור, הומור שכוכבי הסרט הארי שירר, מייקל מקין ובעיקר כריסטופר גסט ימשיכו בסרטים מאוחרים יותר כמו "משב רוח מוזיקלי" ו"מחכים לגופמן". 

פופסטאר

סרט שחייב הרבה ל"ספיינל טאפ" הוא כמובן "פופסטאר", הסרט המוקומנטרי של שלישיית ה"לונלי איילנד" מ-SNL. אנדי סמברג מככב בתור קונור4ריל, כוכב פופ/ראפר טיפש ושחצן, שהקריירה שלו מתרסקת אחרי אלבום כושל וסיבוב הופעות כושל אף יותר. השירים קליטים ומצחיקים, יש הופעות אורח רבות, אבל בעיקר הסרט הוא פרודיה נפלאה על ז'אנר הדוקו-פופ, שעוקב אחרי מוזיקאי עכשווי שאין לו באמת הרבה מה להגיד.

הולך חזק: סיפורו של דיואי קוקס

ואם כבר מוזיקה, איך אפשר לשכוח מהסרט שניסה להוציא את האוויר מבלון הביוגרפיות המוזקליות דוגמת "הולך בדרכי" ו"ריי". ג'ון סי ריילי מככב בתור כוכב הרוק הפיקטיבי דואי קוקס, שחווה כל רגע של קושי והצלחה שכוכב רוק יכול לעבור ופגש את כולם מאלביס ל"ביטלס". הסרט לא הצליח בקופות, אבל הפך לקאלט עם השנים, במיוחד כשעוד ביוגרפיות מעפנות על מוזיקאים, שחייבים לחשוב על כל החיים שלהם לפני שהם עולים לבמה, ממשיכות לצאת.

שוטרים לוהטים

ספק פרודיה, ספק מכתב אהבה לז'אנר, סרטם של אדגר רייט וסיימון פג לוקח את ז'אנר סרטי השוטר הגיבור, ושם אותו בכפר ישנוני באנגליה. ניקולס אנג'ל, דמותו של פג, הוא לא שוטר קולנועי קלאסי – הוא מנסה לעשות הכל לפי החוקים ועם כמה שפחות בלאגן, אבל הוא עדיין מוצא את עצמו בסופו של דבר בסרט אקשן קומי נהדר, עם עשרות ציטוטים זכורים והברקות בימוי ויזואליות.

בריאן כוכב עליון

גם ז'אנר האפוס התנכ"י ראוי לפרודיה משל עצמו, ולמרות שיצירת המופת של חבורת מונטי פייתון היא יותר סאטירה מאשר פרודיה, מגיע לה מקום של כבוד ברשימה הזאת. הסרט מצליח להפוך כל רגע אפי לבדיחה, משלושת החכמים שמגיעים לבית הלא נכון, לאנשים הטיפשים שלא מבינים את הדרשה של ישו, לסיום האייקוני בו בריאן נצלב לצלילי השיר השמח-בסגנון-דיסני "Always Look on the Bright Side of Life". זה אולי לא פרודיה מדוייקת על "עשרת הדיברות" או משהו, אבל זה עדיין מאוד מצחיק וקולע לנקודה. 

המוסד

ונסיים עם קצת גאווה ישראלית: גם אנחנו יכולים ליצור סרט פרודיה ציוני. "המוסד" הוא פרי יצירתו של אלון גור אריה, ומבוסס על סרט קצר בשם "המוסד הסגור" שיצר ב-2007. הסרט הקצר, שהושפע מיצירות כגון "האקדח מת מצחוק" ו"סודי ביותר", הפך לתופעת קאלט וסרט באורך מלא שיצא לבסוף ב-2019, בכיכובם של צחי הלוי, טל פרידמן, אילן דר ועוד. "המוסד" מלא בבדיחות ויזואליות בסגנון צוקר, אברהמס וצוקר, ולפי גור-אריה, אפילו דיוויד צוקר התרשם ממנו בביקור שלו בארץ.