מה גרם לשינוי התמוה בחשבונית הארנונה בתל אביב?

המתנגדים לתשלום על סיירת השוטרים של חולדאי צהלו בינואר כשהחיוב הוסר מחשבון הארנונה. למה הוא שב כעת לחשבון – בסכום כפול?

ניידת סל"ע (צילום: עיריית תל אביב-יפו)
ניידת סל"ע (צילום: עיריית תל אביב-יפו)
14 במרץ 2018

 

סל"ע קיומנו: הדקדקנים שבמשלמי הארנונה שמים לב ודאי שנוסף על התשלום הרגיל על השירותים העירוניים, הם משלמים בשנים האחרונות גם תוספת בדמות "אגרת שמירה", היטל נוסף על הארנונה שנועד לממן את הסיירת לביטחון עירוני – דמויי השוטרים שמסתובבים בצ'קלקות צהובות־כחולות ונועדו לתגבר את תחושת הביטחון העירוני. תחילה התלוננו רבים שמדובר בבזבוז כסף או שלא נדרש עבור העניין חיוב נוסף, ובסוף כולם התרגלו. בחשבונית ינואר 2018 קיבלו לפתע התושבים הודעה כי האגרה מופסקת, אלא שבחשבונית הבאה הופיעה הודעה שההחלטה התהפכה, וכולנו חויבנו באגרה כפולה.

>> העירייה עורכת סיורי גרפיטי, אבל מחלקת דוחות לאמנים
>
> מדוע הוחלפו הפחים במרחב הציבורי בעיר? 

"בדרך כלל אני לא מהאנשים שבודקת את החשבונית לעומק והשותפים שלי הם אלה שמשלמים את הארנונה", מספרת רחלי, תושבת דרום העיר שנתקלה בהודעה. "הפעם יצא שאני עשיתי את זה, בחנתי על מה אני משלמת והתבלבלתי". מכיוון שמדובר בכמה שקלים בודדים היא ויתרה על שיחת הטלפון עם העירייה, אבל לא ויתרה על העצבים. "תחליטו: או שמבטלים או שלא מבטלים. לדחוף את ההודעה הזאת ככה בסוף החשבונית באותיות קטנות – רוב האנשים בכלל לא שמים לב לזה". בעירייה מסבירים שבעת מועד הפקת תלוש הארנונה השנתי והדו חודשי לינואר ופברואר, טרם התקבל אישור שר הפנים דרעי לחידוש החוק שמאפשר את הגבייה, ועל כן, משהתקבל האישור לגבייה מחדש, יש צורך בחיוב רטרואקטיבי.

חשבונית הארנונה האחרונה
חשבונית הארנונה האחרונה

חשבונית ארנונה האחרונה

הדרישה המחודשת לתשלום ההיטל – 1.98 ש"ח לשנה לכל מ"ר רבוע (נניח, כמאה ש"ח בשנה לדירת שני חדרים ממוצעת) – הציפה מחדש גם את הדיון על לגיטימיות המס שמחזיק את סל"ע. "איפה רואים אותם בכלל?", תוהה רחלי, "ברחובות רבים בעיר אני מרגישה הכי בטוחה שיש, אבל מפני שאני גרה בדרום אני מעדיפה בדרך כלל להאריך את הדרך, רק לא לעבור ברחובות שגורמים לי להרגיש לא בטוחה". כנרת, שמתגוררת בלב העיר, מתלוננת שהסיירת אמנם מורגשת אבל לא ברור למה היא צריכה לשלם על זה. "המשטרה לא מציבה את השוטרים ומשיגה תחושת ביטחון בשכונות מסוימות, וכך נוצר מצב שהאחריות נופלת על התושבים. אנחנו משלמים די והותר כדי לגור בעיר הזאת, הן בארנונה והן מבחינת יוקר המחיה. נכון, זה לא סכום גדול – אבל זה עקרוני. זה תפקידה הבלעדי של המשטרה, והעירייה צריכה להיעזר בה בלי לקחת מאיתנו עוד ועוד".

מהעירייה נמסר בתגובה: "הסיירת לביטחון עירוני פועלת לחיזוק תחושת הביטחון בקרב תושבי העיר והמבקרים בה, בדגש על שכונות הדרום. ב־2017 טיפלה הסיירת ביותר מ־60 אלף אירועים. נדגיש שמדי חודש מקיים מנכ"ל העירייה מפגשי תושבים בשכונות השונות ובהם מציינים התושבים את תרומתה החיובית של הסיירת לביטחון בשטח. באשר לתשלום ההיטל, במועד הפקת תלוש הארנונה השנתי והדו חודשי ינואר־פברואר טרם התקבל אישור שר הפנים לחוק העזר העירוני המאפשר את גביית ההיטל, ועל כן עודכנו התושבים בשובר שהחיוב יחודש לאר שיתקבל אישורו. משום שהתקבל האישור להמשך הגבייה ל־2018־2019, כולל תלוש מרץ־אפריל גם תיקון חיוב רטרואקטיבי על ינואר ופברואר".