מדוע העירייה החליפה את הפחים שמוצבים ברחובות העיר?

לעירייה נמאס שאתם זורקים את שקי הזבל שלכם באשפתונים ברחוב, אז הם הוחלפו בפחים עם פתח צר ועם סמיילי מחייך

הפח החדש (צילום: עיריית תל אביב)
הפח החדש (צילום: עיריית תל אביב)
12 בפברואר 2018

 

זבל אנושי: לתל אביב יש פחים חדשים, והם שמחים לראות אתכם. 270 אשפתונים (הפחים הקטנים, אלה שמוצבים באמצע הרחוב) הותקנו בשבועות האחרונים ברחובות המרכזיים של לב העיר – המלך ג'ורג', בן יהודה, יהודה הלוי, דיזנגוף ואלנבי, במקום פחי העץ שהתרגלנו לראות. על האשפתונים החדשים מוטבעת המילה תודה בעברית ובאנגלית לצד סמיילי, והפתח העליון להכנסת האשפה בהם צר יחסית לפחים הקודמים. למה הפתח הקטן? בדיוק מהסיבה שחשבנו – העצלות שלכם שגורמת לכם לזרוק את שקי הזבל הביתי שלכם באמצע הרחוב במקום בפח הירוק.

>> אייטם פח: סודות פינוי הזבל שלנו

"האשפתונים ברחובות המרכזיים בעיר הוחלפו לאשפתונים חדשים בעלי עיצוב ייחודי, מזמין, ידידותי (כולה סמיילי – נ"ר) ונגיש הכולל פתח עליון צר יותר, אשר לא מאפשר הכנסת שקיות אשפה גדולות הגושות את הפח ולא מותירות מקום לאשפה נוספת".

פחים אחים ליד הטיילת. הם עדיין נשארים איתנו
פחים אחים ליד הטיילת. הם עדיין נשארים איתנו

רוב התושבים ששאלנו בנושא בכלל לא הבחינו בהחלפה, או הסתפקו בתגובה אדישה על איכות העיצוב (בכל זאת, מדובר בפח אשפה). ליונתן, תושב מרכז העיר, דווקא יש הרבה מה להגיד על השינוי העיצובי. "לעיריית תל אביב־יפו יש עוד הרבה מה ללמוד מערים מובילות אחרות בעולם בכל הנוגע לריהוט הרחוב שלה", הוא משתף. "אלה פחים די קטנים שמתמלאים במהירות, ועובדי התברואה הם אלה שיצטרפו להתמודד עם הסרבול שלהם. זה גם עיצוב זר לחלוטין לשפת הרחוב התל אביבית הקיימת, מין שילוב משונה של פח דק וקורות עץ גסות, שני חומרים שמתבלים בקלות ודורשים תחזוקה יקרה ותכופה. הכיתוב על הפחים לא מדבר את השפה הגרפית של עיריית תל אביב־יפו ונראית כמו יצירת Wordart שנשלפה משיעור מחשבים ב־1998".

החלפת הפחים – שבתקופה הקרובה תורחב ליתר חלקי העיר – היא חלק מקמפיין נרחב של העירייה לשיפור המודעות לנושא הניקיון בעיר. הקמפיין כבר מתנוסס על תחנות האוטובוס בעיר, בשלטים המציגים את תמונותיהם המחייכות של עובדי תברואה המעודדים את תושבי העיר לשמור על הניקיון. בהמשך יכלול המהלך גם השקה של אפליקציית 106 שתאפשר לדווח על מפגעי ניקיון, הקמת קבוצת ווטסאפ של נציגים מהשכונות השונות וגורמים מקצועיים בעירייה ופעולות הסברה וחינוך בבתי הספר. כן, זה אומר גם שהשארת זבל במרחב הציבורי עלולה להסתיים בדוח, כי העירייה תגביר את האכיפה על ניקיון בחזיתות של בתי עסק, על פסולת בניין ועל פסולת חריגה כגון גזם, גרוטאות או רהיטים במרחב הציבורי. כחלק מהמהלך נאספו גם חלק מפחי המחזור הצבעוניים בעיר כדי "לפנות את המרחב הציבורי ממכלי מחזור שמהווים מטרד", לצד תגבור של מכלי מחזור במרחב הפרטי.

[interaction id="5a802c59184ab4000152e16d"]