צו חיפוש: מה צריך לבדוק כשמחפשים דירה בתל אביב?

עונת השכירות יוצאת לדרך בקרוב וכל מחפש יודע שהגעה לפני אחרים ושליטה בחומר יכולות להיות ההבדל בין דירת חלומות לספסל באלנבי. אספנו לכם 7 טיפים חשובים לחיפוש הדירה

חיפוש דירה (צילום: שאטרסטוק)
חיפוש דירה (צילום: שאטרסטוק)
9 במאי 2018

התכוננו לעבודה קשה

ימי הסרטים ההוליוודיים שגדלנו עליהם, שבהם שתי הפקאצות ישבו והקיפו בעיגול מודעות על דירות מגניבות בעיתון, עברו. היום כדי למצוא דירה שתעמוד ברוב הדרישות שלכם תצטרכו לעבוד בזה: לכתוב פוסטים בפייסבוק – גם אם אתם לרוב מדירים את עצמכם משם, להצטרף לכל קבוצה אפשרית ולעבור על כל אחת מהן אחת לשעה. זה שוק של משכירים, וכדי לנצח את התחרות אתם צריכים להיות שם ראשונים.

רגלו אחרי שותפיכם

אנשים רבים מתלהבים מאיך שדירה נראית וממהרים לחתום בה על חוזה ולא מייחסים די חשיבות לתכולתה האנושית – השותפים. בפועל, שותף גרוע או שותפה טובה יכולים להשפיע דרמטית על חוויית המגורים שלכם. אחרי שהרשמתם אותם בחינניות, באחריות ובניקיון שלכם, תורכם לאסוף עליהם מודיעין: רוצו לכל הרשתות החברתיות, עקבו אחר הרגלי החיים שלהם, נסו לחפש חברים משותפים ולתשאל אותם. בעולם הפלילי קוראים לזה "עדות ניקיון": כל מה שלא תגלו ותורידו מהשולחן עכשיו, עוד עלול לחזור אליכם בדמות שותף שהניקיון ממש לא נר לרגליו.

בדקו: מי הבוס?

ממש כמו שבריאיון עבודה חשוב שגם אתם תראיינו את הבוס ולא רק הוא אתכם, גם בכניסה לדירה חשוב שתבינו מי הוא האדם שלו תהיו חייבים דין וחשבון ושאמור להיות הכתובת שלכם לבעיות במגורים. הוא לא צריך להיות נחמד, אם כי עדיף, אבל הוא כן צריך להיות הגון וזמין. נסו לשאול את הדיירים הקודמים שגרו בדירה אם הוא בא לקראתם ועמד להם לעזר כשהיו צריכים, רק קחו בחשבון: סיכוי גבוה שהם מנסים להיפטר מהדירה ויגידו לכם את מה שתרצו לשמוע, אז קחו את התשובות שלהם עם קורט סיד. ועוד טיפ של מבוגרים: שווה לבדוק אם האדם שמציג את עצמו כבעל הנכס אכן רשום בלשכת המקרקעין ככזה.

הקפידו על נוהל שכן

אחרי שווידאתם שאתם לא עומדים ליפול על שותפים או בלבוסטה גרוע, רצוי לבדוק גם את האנשים שיגורו איתכם, פשוט מעבר לדלת. שכן שדופק במטאטא על התקרה כשאתם צועדים בבית כי ההפרדה בין הדירות דקה מדי, שכנים שהרגע נולדה להם תינוקת ויתבאסו עליכם כשתרצו להשתמש במרפסת, שכנים עם טעם מוזיקלי נורא או דירה שהפכה לעסק מפוקפק ומזמינה אורחים לא רצויים בשעות תמוהות – כל אלה ישפיעו על חייהם יותר משאתם מבינים במעמד החתימה.

עברו שבע פעמים על החוזה

כן, אתם לא יזמי נדל"ן עם עסקאות מורכבות ואתם משוכנעים שהחוזה שקיבלתם הוא "החוזה הסטנדרטי" של כולם, אבל תתפלאו – בעלי בית יודעים לדחוף שם סעימים הזויים ודרקוניים, למשל "איסור לתקוע מסמר בקיר" או "איסור למי שאינו דייר בחוזה להחזיק במפתח לדירה" (איך תייצרו סצנת החזרת מפתח סוחטת דמעות מול האקס?). העבירו את החוזה למישהו שאתם סומכים עליו, רצוי עורך דין, ואל תזלזלו בהערות הקטנוניות שלו. נסו לבקש אופציה להארכת החוזה – עם שכר דירה מוגדר מראש, ודאו שהערבויות שאתם מתבקשים להפקיד הוגנות (רצוי ערבות בנקאית או שטר חוב בגובה של שניים־שלושה חודשי שכירות וודאו שכתוב שתקבלו אותם חזרה בתום החוזה), וחפשו סעיף שמאפשר לכם לסבלט את הדירה (לא שלא תעשו את זה אחרת).

בדקו מה שייך לדייר – ומה נשאר

הדירה שאתם מגיעים אליה נראית טוב גם כי אתם נואשים ומחפשים מקום להיכנס אליו, אבל גם כי כרגע גרים בה דיירים שעשו אותה כזאת, ולכן חשוב לוודא שכל מה שמצא חן בעיניכם בדירה אכן יישאר בה כשתיכנסו במקומם: האם יש מזגנים בכל החדרים ולמי הם שייכים? (האם תצטרכו לקנות אותו מהדייר שעוזב)? האם יש מכונת כביסה והאם היא שייכת לדירה? האם בכלל יש חיבור למכונת כביסה? אילו רהיטים צפויים להישאר? והאם עסקת השוחד המוצעת על ידי הדיירים היוצאים לרכוש מהם את כל הציוד הזה באמת משתלמת? לא תמיד לא, אבל בטוח שלא תמיד כן.

חפשו מה צריך לתקן – לפני שתיכנסו

דורות על גבי דורות של מחפשי דירות מקפידים על האקט המסורתי של פתיחת וסגירת המים בברז. יש עוד כמה דברים ששווה לבדוק בכניסה, גם בתחום הצנרת – שאלו את בעל הבית ואת הדיירים על מקרים של נזילות בתקופה האחרונה (וכיצד טופלו) לפני שתיתקלו בכתמי עובש שיזכירו לכם את הקירות בטירונות. חפשו (וצלמו!) ליקויים נוספים – קילופים בקירות, דלתות וחלונות שלא נסגרים עד הסוף, רצפות שבורות, שברים קטנים ברהיטים שנשארים. אל תהיו טרחנים, דרשו מבעל הבית לתקן את הכל (כדי שלפחות יתקן חלק), ובכל מקרה – שיציין בחוזה את כל הליקויים כדי שלא אתם תידרשו לתת עליהם דין וחשבון אחר כך.