סטודנטים עם רב קו? מהיום מגיע לכם החזר של 150 שקל

זוכרים שלא מזמן ירדו מחירי הנסיעה בתחבורה ציבורית? מה ששכחו לספר לכם הוא שאם אתם סטודנטים, כנראה שמגיע לכם החזר כספי. בשביל זה אנחנו פה

אוטובוס הקסמים (צילום: shutterstock)
אוטובוס הקסמים (צילום: shutterstock)
10 במרץ 2016

סטודנטים? נוסעים בתחבורה הציבורית? כנראה שחייבים לכם כסף. החל מהיום (ה') ובהתאם להנחיות משרד התחבורה, אם רכשתם מנוי שנתי, אתם זכאים להחזר של עד 150 שקלים מחברות התחבורה הציבורית.

"המדיניות החדשה מגיעה לאחר מאבק ממושך שניהלנו בכנסת על מנת להבטיח את זכויותיהם של הסטודנטים בישראל", מסביר איתי חיים, מנכ"ל תחבורה בדרך שלנו, ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. "בפברואר האחרון הוזלו מחירי התחבורה הציבורית בארץ, אך התעריפים החדשים שנקבעו לא לקחו בחשבון את אלפי הסטודנטים שכבר רכשו מנוי שנתי המאפשר נסיעה חופשית בקווי התחברה הציבורית במטרופולינים. מדוע שהם לא יזוכו רטרואקטיבית עבור החודשים שהם שילמו עבורם מראש? פנינו למשרד התחבורה וזכינו להתעלמות, ורק לאחר שחברת הכנסת יפעת שאשא ביטון ממפלגת כולנו העלתה שאילתא בכנסת לשר התחבורה ישראל כץ, הודה השר בטעות ואישר כי ניתנה הנחייה למפעילות התחבורה הציבורית לבצע את ההחזר".

אל תתעצלו. אוטובוס דן (צילום: יולי גורודינסקי)
אל תתעצלו. אוטובוס דן (צילום: יולי גורודינסקי)

בכמה כסף מדובר?

"הרפורמה בתעריפים החילה הנחה משמעותית של 14.5 אחוזים בממוצע. אם נסתכל על 8 החודשים הנותרים במנוי השנתי מרגע כניסת הרפורמה, הרי שמדובר בהנחה של כעשרה אחוזים. סטודנט שרכש מנוי שנתי במטרופולין תל אביב, לדוגמה, זכאי להחזר של כ-150 ש"ח. זהו בהחלט סכום משמעותי".

למה זה לא מפורסם במקום בולט עם הנחיות לקבלת ההחזר?

"משרד התחבורה ומפעילות התחבורה הציבורית לא ממהרים להודיע לציבור הסטודנטים על ההנחיות החדשות. אנחנו נפעל על מנת לרכז ולהנגיש את כל המידע הרלוונטי ולהבטיח שגם סטודנטים בפריפריה יזכו לקבל את ההחזר המגיע להם מבלי שיאלצו לפנות חצי יום לנסיעות ארוכות עד למרכזי השירות במטרופולינים הגדולים".

כדי לקבל את הכסף בחזרה, מומלץ ליצור קשר עם מוקד שירות הלקוחות, או להגיע פיזית למרכזי השירות של החברה בה הנפקתם את כרטיס ה"רב קו" שלכם.

ממשרד התחבורה נמסר: בעקבות ההחלטה להוזיל את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בשיעור של 14.5%, הוחלט לזכות את הסטודנטים המחזיקים בכרטיס מנוי שנתי בתקופה שבין חודש פברואר ועד אוקטובר. המשמעות האופרטיבית של הוזלה זו הינה החזר כספי בשיעור של כ-10% ממחיר הכרטיס המלא. כך לדוגמא, לכרטיס שנתי שנמכר לסטודנט בסכום של 1,400 שקלים, יינתן החזר של 140 שקלים.

ההחזרים ניתנים החל מהיום (10.3) ועד ה-31 באוגוסט 2016. ההחזרים ניתנים על ידי המפעילים שמכרו בפועל את כרטיסי המנוי לסטודנטים במרכזי השירות של כל מפעיל. ההחזר יינתן במזומן, בהעברה בנקאית, בשיק או באמצעות כרטיס אשראי, על פי בחירת המפעיל ובתנאי שההחזר יבוצע בתוך 14 יום מפניית הסטודנט למרכז השירות. במועד הזיכוי יבטל המפעיל את החוזה בכרטיס הסטודנט השנתי ויטעין במקומו כרטיס מנוי זהה אך בתעריף המופחת.

באשר לטענה של ארגון תחבורה בדרך שלנו, מדובר בטענות חסרות כל שחר ובניסיון לגרוף הון פוליטי. משרד התחבורה החל למכור כרטיסי מנוי שנתיים בחודש אוקטובר, עוד בטרם הוזלת התעריפים בשיעור של 14.5%, ובכל מקרה היתה כוונה להחזיר לסטודנטים את ההפרשים המתבקשים. זאת ועוד, משרד התחבורה הודיע מבעוד מועד לארגוני הסטודנטים בישראל ובחוזר מפורט שהופץ לכל מפעילי התחבורה הציבורית בארץ היכן וכיצד ניתן לקבל את ההחזרים.