איך עמוס גיתאי עושה את זה? "למה מלחמה" התקבל לפסטיבל ונציה

עמוס גיתאי (צילום: לארה סטיבנס)
עמוס גיתאי (צילום: לארה סטיבנס)

הבמאי עמוס גיתאי ממשיך להפציץ בפסטיבלים הגדולים, כשהפעם התקבל סרטו הפציפיסטי "למה מלחמה" - בעקבות חליפת המכתבים בין אינשטיין לפרויד - למסגרת הרשמית היוקרתית של פסטיבל ונציה, וזהו סרטו ה-11 שמשתתף בפסטיבלים הגדולים. מה סוד ההצלחה שלו? אולי גילינו

הישג ענק לקולנוען הישראלי עמוס גיתאי, שסרטו "למה מלחמה" התקבל למסגרת הבחירה הרשמית (כלומר, מחוץ לתחרות) של פסטיבל הסרטים הבינלאומי ונציה (שמהדורתו ה-81 תיפתח בעוד כחודש וחצי ב-7 בספטמבר), ויוקרן בו בהקרנה מיוחדת. זו הפעם השנייה בשנה החולפת שסרט של גיתאי מוצג בפסטיבלים הבינלאומיים החשובים ביותר בעולם ("שיכון/עדיין לא מאוחר" שהוצג בפסטיבל ברלין וכעת "למה מלחמה" בוונציה), הישג יוצא דופן לקולנוע הישראלי בתקופה של הדרה וחרם תרבותי שקט על יוצרי קולנוע ישראלים בתעשייה הבינלאומית.

>>

מתוך "למה מלחמה", סרטו של עמוס גיתאי (צילום: דן ברונפלד)
מתוך "למה מלחמה", סרטו של עמוס גיתאי (צילום: דן ברונפלד)

ההישג של גיתאי מרשים אף יותר כשלוקחים בחשבון שכבר יותר מ-10 מסרטיו השתתפו במסגרות התחרותיות והרשמיות של הפסטיבל הגדולים באירופה, מקאן ועד ונציה דרך ברלין. הצלחתו של גיתאי בחו"ל – ובעיקר באירופה – מדהימה שוב ושוב את מבקרי הקולנוע הישראלי שמרבים לקטול את סרטיו בעוצמה ואינם נוטים לו חסד רב. בביקורת שהתפרסמה כאן ב"טיים אאוט" על סרטו הלפני-אחרון שהוקרן בארץ, "לילה בחיפה" (2022, גם הוא השתתף בפסטיבל ונציה) העניקה לו יעל שוב שני כוכבים בלבד וכתבה שהסרט "קיבל ביקורות גרועות במיוחד כשהוצג בתחרות הראשית בוונציה. מתישהו גם מנהלי הפסטיבלים באירופה יפסיקו לקנות את הפוזה הריקה מתוכן".

אינשטיין ופרויד. מתוך "למה מלחמה", סרטו של עמוס גיתאי (צילום: דן ברונפלד)
אינשטיין ופרויד. מתוך "למה מלחמה", סרטו של עמוס גיתאי (צילום: דן ברונפלד)

ובכן, אולי מתישהו, אבל לא עכשיו. את סוד ההצלחה שלו בפסטיבלים האירופאים אפשר אולי למצוא בדברים שאמר עם ההודעה על השתלבותו של "למה מלחמה" בפסטיבל ונציה. "הקולנוע שאני עושה הוא תמיד בהשראת המציאות שבתוכה אנו חיים ('כיפור', 'קדוש', 'בית', 'רבין היום האחרון')", אמר גיתאי. "גם הפעם בחרתי לקיים דיאלוג עם המציאות האכזרית המתקיימת באזור הזה, ולהראות אותה על הבמות התרבותיות הגדולות ביותר בעולם, תוך הימנעות משילוב של צילומי זוועות המלחמה וההרס שממשיכים להזין את המצב המלחמתי".

מתוך "למה מלחמה", סרטו של עמוס גיתאי (צילום: דן ברונפלד)
מתוך "למה מלחמה", סרטו של עמוס גיתאי (צילום: דן ברונפלד)

הסרט "למה מלחמה", בכיכובם של מתייה אמלריק, מישה לסקוט, אירן ז׳קוב, יעל אבקסיס, יבגניה דודינה, מנשה נוי וקרן מור, יוצא בעקבות חלופת מכתבים אמיתית שהתרחשה בין אלברט איינשטיין וזיגמונד פרויד החל מ-1932, שהגדירה את השיח המודרני על אלימות אנושית המונית המתרחשת בשם הדת, הגזע והלאום ונותרה מאז רלוונטית בכל צומת של הציוויליזציה. בהשראת התכתבות זו, כמעט 100 שנה אחרי שהתקיימה, מתחקה הסרט אחרי שורשיה של המלחמה, ויוצא למסע חיפוש אחר הסברים וסיבות לאלימות ולמלחמות הרבות המאכלסות את עולמנו גם בתקופה הזו.

באתר חברת ההפקה השוויצרית אלפנט פילמס נכתב כי "למה מלחמה?" הוא "מעשייה עם 12 דמויות שמחפשות משמעות דרך פואמה ויזואלית. כשהם אבודים ביער או מסתתרים במרתפים, שש שחקניות ושישה שחקנים מנסים להעביר מסר על מלחמה, מוות, הרס ואובדן". השילוב האופייני לגיתאי בין עיסוק בסוגיות אקטואליות בוערות ובין אמצעי מבע אמנותיים ששואבים השראה מאמנויות אחרות ומהגל החדש הצרפתי (הוא כבר די ישן הגל החדש הזה, לא?), כשבסרטיו האחרונים הוא נוטש את המבנה הנרטיבי לטובת שלל ניסויים, הם כנראה נוסחה שמנהלי הפסטיבלים באירופה לא יכולים לעמוד בה. שיהיה בהצלחה.