מחאת פארק התחנה מסתערת על חולדאי
מחאת התושבים נגד הריסת פארק התחנה לטובת כביש ראשי ומאות יחידות דיור תגיע לשיאה בהפנינג הפגנתי בחמישי הקרוב: "מזמינים את ראש העיר לקרוא לזה פארק חולדאי, שיהיה על שמו לדורות"
כשהעיתונאית ג'יין ג'ייקובס גילתה שרוצים לסלול כביש באמצע הפארק שקרוב לבית שלה, פארק כיכר וושינגטון בניו יורק, היא ארגנה קבוצה של אמהות שהגיעו עם העגלות שלהן ועם שלטי מחאה. העיתונות סיקרה, מחאת האמהות עבדה, והפארק נשאר במקומו עד היום.
זה קרה ב-1958, אבל בעיית הבנייה הבולדוזרית שגוזלת מהתושבים את גני המשחקים לילדים, נשארה. למרות ההיעדר המדאיג של שטחים ירוקים בעיר, תוכנית של עיריית תל אביב-יפו צפויה להרוס את פארק התחנה/מנשייה ולבנות במקומו כ-750 יחידות דיור וכביש ראשי. הקבוצה השכונתית "מצילים את פארק התחנה" מנסה להלחם בתוכנית ולהציע לה אלטרנטיבה. בינתיים, טוענים הפעילים, העירייה לא משתפת פעולה ומסננת אותם.
כמו ג'ייקובס בזמנו, גם הם יוצרים מחאה פוטוגנית שהם מקווים שתעזור למאבק, בהפנינג הורים וילדים שיתקיים בפארק בחמישי ה-31.10. ניב חורש, ממובילי המאבק, ובדיי ג'וב שלו מנכ"ל משותף במשרד הפרסום ראובני פרידן, מספר: "נפגשנו עם העירייה, הצגנו את התוכנית החלופית שלנו. בצוות שלנו עובדים מהנדסים ומתכנני ערים, תושבי השכונה שעובדים בהתנדבות. הם מכירים את התוכנית הקיימת, שמאד בעייתית מבחינתנו. הצענו רעיון שכולל שרטוטים וכן הלאה, ואיך להגדיל את השטח הירוק על ידי הוספה של בניינים גבוהים בקצה, שיאפשרו לנו לשמור על שטח ירוק גדול יותר. הרעיון שלנו לא היה להגיד 'על הפנים, תבטלו', אלא להציע שיפורים. החלטנו שזו דרך יותר נכונה".
אבל כרגע, לפחות, הם לא נענים בתשובה. "אורלי אראל, מנהלת אגף תכנון בעיריה, הבטיחה שניפגש, וזה לא קורה. היא אמרה שהם מקשיבים לנו ורוצים לשנות את התוכנית, ומאז אנחנו מרגישים שהם מסננים אותנו. יש לנו תחושה שאנחנו חייבים להעלות את זה שוב למודעות ולגרום לתסיסה. התכנית עדיין לא אושרה על ידי ועדת התכנון, כלומר יש הזדמנות לשנות ולהשפיע בשלב מוקדם. אנחנו מאמינים שהתכנית הזו היא שגיאה ושאפשר לתקן אותה בצורה חיובית".
בעיה מרכזית בתוכנית היא צמצום משמעותי בשטחים הירוקים, וזאת למרות אינסוף מחקרים שמוכיחים את חשיבות המגורים באזור ירוק, וכשתפקידם של העצים במערך העירוני הולך ומתברר כקריטי יותר ויותר ככל שאנו צועדים קרוב יותר אל עבר משבר אקלים.
"המשמעות של 750 יחידות היא הוספה של המון בניינים. גם ככה השטח הירוק לאדם הוא מתחת לתקן היום, ולא רק שמוסיפים עוד יחידות דיור, מקטינים את השטח הירוק. במקום ליצור פארק רציף, הם יצרו גינות קטנות, שבהן אנשים לא יושבים", אומר חורש. בנוסף, צפויה התכנית לגרום להחמרה בבידוד של יפו שחווה משבר תחבורתי עם עבודות הרכבת הקלה, ששיתקו את שדרות ירושלים. העבודות על סלילת הכביש החדש, שכבר זכה לכינוי "אבן גבירול של הדרום", יחסמו את האפשרות של התושבים לצאת מהשכונה.
במקום הפגנה סטנדרטית, יצרו הפעילים הפנינג שיתקיים ביום חמישי הקרוב בשעה 16:00. בתוכנית האמנותית: קרקס פלורנטין, הופעות והפעלות. חורש מצפה להגעתם של מאות תושבים מכל השכונות הקרובות, ובהן יפו, פלורנטין וכרם התימנים.
"אני לא חושב שהעיריה באה במטרה לעשות נזק", אומר חורש, "אבל הניסיון למקסם את הפוטנציאל הכספי של השטחים הוא על חשבון התושבים ובעיקר הילדים, שאין להם אופציה אחרת היום. לעירייה יש הזדמנות לתת פתרון לתושבי דרום תל אביב מבחינת פארקים. אלו לא אדמות פרטיות. אנחנו מזמינים את ראש העיר לקרוא לזה פארק חולדאי, שיהיה על שמו לדורות, ויהיה הפארק הכי שווה בדרום תל אביב. אנחנו מאד מעריכים את מה שהוא הביא לעיר. אנחנו מזמינים אותו ואת כל חברי ועדת התכנון לאירוע ביום חמישי".
תגובת עיריית תל אביב-יפו: "לצורך בדיקת ההצעה התכנונית שהציעו התושבים, שכרה העירייה יועצת תנועתית שערכה בדיקות תחבורתיות ותנועתיות. תוצאות הבדיקות יוצגו למהנדס העיר ולאחר החלטתו תתקיים פגישה עם התושבים, בחודש הקרוב. כרגע אין עדיין תאריך לדיון בוועדה, שתערך לאחר הפגישה עם התושבים".