כדור הארץ יא חתיך: התערוכה הכי יפה וירוקה בעיר חוזרת

רגע לפני הקורונה נפתחה בגלריה האוניברסיטאית התערוכה היפהפיה "Plan(e)t", ועכשיו היא נפתחת מחדש, ומזכירה את הפוטנציאל והיופי הטמון בשילוב בין ידע מחקרי ואמנותי כדרך להתמודדות עם משבר האקלים

איך נראית הסביבה האקולוגית שלנו? ובכן, ככה. מתוך תערוכת Plan(e)t (צילום: אלעד שריג)
איך נראית הסביבה האקולוגית שלנו? ובכן, ככה. מתוך תערוכת Plan(e)t (צילום: אלעד שריג)

תערוכת Plan(e)t שנפתחה לראשונה בגלריה האוניברסיטאית של אוניברסיטת תל אביב לפני פרוץ משבר הקורונה, הדהימה אז את מבקריה באסתטיקה מרגשת של המקום בו אקולוגיה, סביבה וקיימות פוגשים אמנות. למה אנחנו מספרים לכם עליה שוב? כי היא נפתחה השבוע מחדש ואליה מתווסף "פרויקט גני הורדוס – מחשבה מחודשת – גרגר" של האמנית רלי דה פריס בשיתוף ד"ר דפנה לנגוט מהמעבדה לארכיאובוטניקה וחקר הסובב הקדום באוניברסיטת תל אביב.

מתוך הפרויקט "גרגר" (צילום: אלעד שריג)
מתוך הפרויקט "גרגר" (צילום: אלעד שריג)

התערוכה כוללת פרויקטים אמנותיים של אמנים בינלאומיים וישראלים מובילים, כמו גם מחקר פורץ דרך של חוקרים מהאוניברסיטה. Plan(e)t בוחנת את היחסים המשתנים בין כוח וקיימות מנקודת המבט של שימוש בצמחיה, בהקשר מקומי ומפרספקטיבה היסטורית. התערוכה מערערת על אופני השימוש של בני האדם במשאבי טבע, ומעלה מודעות לצמחים כיצורים תבוניים, בעלי דפוסי קבלת החלטות ייחודיים. התערוכה מדגימה את הפוטנציאל הטמון בשילוב בין ידע מחקרי ואמנותי כדרך להתמודדות עם הסוגיות האקולוגיות הבוערות של ימינו.

מתוך העבודה "טרופיזם" (צילום: אלעד שריג)
מתוך העבודה "טרופיזם" (צילום: אלעד שריג)

משבר הקורונה מזמן מחשבה מחודשת על היחס בין האדם ובין סביבתו הטבעית ועל השפעת בחירותנו על מצבו של כדור הארץ. ניסיונו עתיק היומין של האדם לגבור ולהשתלט על הטבע, אותגר בשנה האחרונה על ידי וירוס מיקרוסקופי, חמקמק ומשתנה תדיר, ששינה את חיינו לבלי הכר. התערוכה Plan(e)t אומנם נולדה לפני פרוץ המשבר, אך היא התפתחה במהלכו ואף נטענה בעקבותיו במשמעויות חדשות. במרכזה מככבים צמחים, המוצגים כיצורים מורכבים ובעלי תרומה מכרעת להישרדותנו על כדור הארץ.

מתוך "האבנים הבוכות" (צילום: אלעד שריג)
מתוך "האבנים הבוכות" (צילום: אלעד שריג)

אנו נוטים לראות בצמחים עצמים: בחדר יש שולחן, כיסא ועציץ; בחוץ יש בניין, ספסל ועץ. אף כי ידוע לנו שצמחים הם יצורים מתפתחים, על פי רוב אנחנו ממקמים אותם קרוב יותר לעולם הדומם מאשר לעולם החי – זאת מכיוון שהם גדלים בקצב איטי מכפי שהעין האנושית מסוגלת לקלוט, והמפגש שלנו איתם הוא אינסטרומנטלי. אבל במציאות של משבר אקלימי־בריאותי עולמי, הדיכוטומיה בין טבע ותרבות אינה מתאימה עוד לתיאור יחסי האדם עם העולם.

מתוך העבודה "הסלון" (צילום: אלעד שריג)
מתוך העבודה "הסלון" (צילום: אלעד שריג)

באמצעות שורה של פרויקטים המשלבים מחקר ועשייה אמנותית, התערוכה מציעה נקודת מבט מקורית על המפגש בין החי והצומח, החולקים אותה טריטוריה. מהלך זה נובע מן ההכרה בכך שמחשבה מקיימת חייבת לכלול הערכה מחודשת של המערכת ההיררכית שמגדירה את הצומח כנחוּת בהשוואה ליצורים החיים בכלל ולאדם בפרט. כותרת המשנה של התערוכה, "צמחים חושבים, חושבים צמחים", פורשׂת את ההיגיון שעומד בבסיסה: צמחים הם יצורים "חושבים", ולכן עלינו לשכלל גם את האופן שבו אנו חושבים עליהם.

מתוך הפרויקט "גרגר" (צילום: אלעד שריג)
מתוך הפרויקט "גרגר" (צילום: אלעד שריג)

עבודות האמנות שמרכיבות את "Plan(e)t", תופסות את הצמח כגילום תרבותי של מערכת היחסים המורכבת בין כוח ובין קיימוּת. הן עושות זאת מתוך התייחסות להקשר המקומי ומתוך פרספקטיבה היסטורית רחבה. מרבית העבודות נוצרו עבור חלל הגלריה ורובן מתפתחות ואף צומחות במהלך חודשי התצוגה. בשנה האחרונה, בין הסגרים ובמהלכם, הוקם בגן הפסלים של הגלריה פרויקט חוץ המשלב תהליכים של בנייה והרס, ובו האדמה והטבע תובעים את שליטתם מחדש. באמצעות החוויה האמנותית, העבודות שלפנינו מבססות עמדה חדשה – חושבת יותר, מכירה יותר ומקיימת יותר כלפי העולם שבו אנו חיים.

תערוכת Plan(e)t, הגלריה האוניברסיטאית, חיים לבנון 64, הרשמה לסיורים כאן