פסטיבל הקולנוע הגאה שוב בסכנת סגירה; נפתח פרויקט מימון המונים

משרד התרבות, המתקצב את הפסטיבל (לצד העירייה), גילה אי סדרים בפעילות הסינמטק והקפיא את התקציב. מנהל הפסטיבל: "אין איך לשלם על סרטים חדשים"

מתוך הסרטון המקדם את פרויקט מימון ההמונים של פסטיבל הקולנוע הגאה
מתוך הסרטון המקדם את פרויקט מימון ההמונים של פסטיבל הקולנוע הגאה
22 בינואר 2019

הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה, שמתוכנן להתקיים בפעם ה-14 בתחילת יוני, שוב עומד בסכנת סגירה בשל בעיות כספיות. חרב התקציב מתנופפת כבר כמה שנים מעל ראש הפסטיבל, המזוהה עם תל אביב ועשה לו שם בעולם; השנה ההרשמה אף נדחתה בשל כך והסרטים טרם נרכשו להקרנה. כדי להציל את הפסטיבל החליט מנהל ומייסד הפסטיבל, יאיר הוכנר, לצאת לפרויקט מימון המונים.

ההסבר הפשוט לבעיה הוא כזה: מדי שנה מעביר משרד התרבות, המתקצב את הפסטיבל (לצד עיריית תל אביב), תקציב לסינמטק תל אביב המארח אותו. השנה הודיע המשרד כי בעקבות אי סדרים שהתגלו בדו"חות פעילות הסינמטק ב-2013, התמיכה עבור 2018 לא תועבר. הסינמטק רשם את הפסטיבל בסעיף ההוצאות, בעוד הפסטיבל משלם לסינמטק עבור השכרת האולמות.

עוד כתבות מעניינות:
מבקר המדינה בודק: מה מסתיר משרד התרבות?
איכס, מדהים: מה קורה במועדון הסרט לבעלי עצבים חזקים?
"מכסחי השדים" החדש עוד לא יצא וכבר חוטף ביקורות

מנהל הפסטיבל הוכנר מנסה מאז אוגוסט שעבר להתגבר על המכשולים הבירוקרטיים כדי שיוכל לרכוש את הסרטים לפסטיבל הקרוב, אך ללא הועיל. זאת על אף שבמינהל התרבות ובעיריית תל אביב הורו לסינמטק לא לפגוע בפסטיבל, ובעירייה אף הביעו נכונות להגדיל את תקציב 2019 לשם כך. "החלטנו לצאת לגיוס מימון המונים כי אנחנו לא יודעים מתי ואם יועברו ההקצבות", אומר הוכנר. "לא הצלחנו להגיע להסכם עם הנהלת הסינמטק ונתקלנו בסירוב עקשני מצד הסמנכ"ל, ג'ורג' מנצור, לאשר את תקציב הפסטיבל". הוכנר מסביר כי בסינמטק לא יאשרו את התקציב עד שיגיעו להסדרת חוב וכי התהליכים האלו עשויים להימשך שנים. "אני אמור לצאת בתחילת פברואר לפסטיבל ברלין כדי לרכוש סרטים חדשים, ובמרץ מתוכנן להיערך שבוע סרטי נשים גאות שאנחנו מקיימים כבר חמש שנים ושנסגרו עבורו כבר סרטים לסביים גדולים באלפי יורו, אבל אין איך לשלם על כל זה".

זו לא הפעם הראשונה שהסינמטק מסתבך עם מימון פסטיבל: הוא נמצא במאבק משפטי ממושך מול משרד התרבות על מנת לבטל קנס של 700 אלף שקל שהושת עליו בעקבות אי סדרים ברישום פסטיבל אוטופיה לסרטי מדע בדיוני ואימה, שגם הוא נמצא בסכנת סגירה מדי שנה וב-2017 יצא גם הוא בפרויקט מימון המונים.

"הפסטיבל לא עמד בתנאי הסף"

הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע גאה נוסד לפני 14 שנים עם תקציב קטן של 2,000 ש"ח מעיריית תל אביב יפו. בשנה שלאחר מכן התקציב גדל פי עשר והמשיך לגדול מדי שנה; הפסטיבל האחרון כבר זכה לתקציב עירוני של 130 אלף ש"ח שטרם הועברו. בנוסף, הפסטיבל זכה בשנים האחרונות גם להקצבה ממשלתית – 217 אלף ש"ח ממועצת הקולנוע של משרד התרבות, שגם הם לא הועברו. לפחות על הנייר, הפסטיבל עמד בתנאי הסף לתמיכה הקובע תקציב של לפחות 400 אלף ש"ח.

עם השנים הפסטיבל עשה לו שם בעולם: ביולי האחרון המגזין ההוליוודי MovieMaker בחר בו לאחד מ-25 פסטיבלי הקולנוע הבינלאומיים המגניבים ביותר. המגזין הנחשב IndieWire הכתיר אותו שנתיים רצופות לאחד מעשרת הפסטיבלים הלהט"בים המובילים בעולם. עוד גושפנקא לחשיבות הפסטיבל התקבלה כאשר הוכנר הוזמן לשפוט בתחרויות הלהט"ביות בפסטיבלים בינאומיים חשובים, בהם קאן וברלין. הפסטיבל גם משמש במה ראשונית לסרטים ישראליים שרבים מהם הופכים למצליחים, בהם "יונתן אגסי הציל את חיי" של תומר הימן ולאחרונה "פרה אדומה" של ציביה ברקאי.

סינמטק תל אביב (צילום: ד"ר אבישי טייכר)
סינמטק תל אביב (צילום: ד"ר אבישי טייכר)

ממשרד התרבות והספורט נמסר: "בביקורת על דו"חות הסינמטק נמצא כי הפסטיבל לא עומד בתנאי הסף של מבחני התמיכה. במשך כל השנים הפסטיבל עמד בקריטריון של תקנת הפסטיבלים – מינימום תקציב של 400 אלף ש"ח, אך כשבדקנו את שנים 2017 ו-2018 הם לא עמדו בו וככל הנראה לא הצליחו לגייס את הכסף. נוהל שר האוצר אומר שאם גוף לא עומד במבחן התמיכה, אנחנו מחויבים לעצור את הכסף ולהקפיא אותו… ביקורת עומק נוספת תתקיים בחודש הקרוב, ואם אכן יתברר שהם לא עמדו בקריטריון הם לא יקבלו את ההקצבה… מאוד היינו רוצים לעזור לפסטיבל הגאה ואין מתאים מהפרויקט הזה כדי לקדם את האג'נדה של השרה ומדיניות המשרד".

סמנכ"ל הסינמטק, ג'ורג' מנצור, הגיב בשם ההנהלה: "הנהלת הסינמטק חוזרת ומציינת שהיא עושה כל שלאל ידה כדי להמשיך ולקיים את פעילות פסטיבל הקולנוע הגאה בין כתלי הסינמטק בצורה אחראית ושמרנית על פי המשאבים והאמצעים העומדים לרשותה… על פי ההסכמים הן של מנהל הפסטיבל והן של מפיק הפסטיבל, באחריותם המלאה לסגור את התנהלות הפסטיבל לרבות התקציב, מה שלא נעשה עד תום בשנה זו, למרות שהתקיימו מספר ישיבות בעניין. בנוסף, לפני כחודש התקיימה ישיבה שבה היו מעורבים גורמים עירוניים ובמסגרתה לובנו הדברים לטיפול בסיום תקציב הפסטיבל של שנת 2018 ואושר תקציב התחלתי לשנת 2019".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "עיריית תל אביב-יפו הכפילה בשנים האחרונות את תקציב התמיכה בפסטיבל מ-50 ל-100 אלף ש״ח. העירייה משקיעה רבות בתרבות בכלל ובקהילה הגאה בפרט ומתקצבת מידי שנה את אירועי הגאווה, כולל פסטיבל הקולנוע הגאה, בסכום של כמיליון ש"ח. הבחירה בפסטיבלים הנתמכים נעשית על בסיס מקצועי, ולא בכדי. מבין עשרות פסטיבלים שמבקשים תמיכה עירונית, פסטיבל הקולנוע הגאה הוא אחד הבודדים שהעירייה תומכת ומתקצבת באופן קבוע".