הישג חסר תקדים: שני במאים ישראלים יתחרו בפסטיבל קאן

נדב לפיד זוכה בפסטיבל ברלין, פברואר 2019 (צילום: כריסטוף סודר\גטי אימג'ס)
נדב לפיד זוכה בפסטיבל ברלין, פברואר 2019 (צילום: כריסטוף סודר\גטי אימג'ס)

"הברך", סרטו החדש של לפיד, התקבל לתחרות הרשמית של הפסטיבל ויוקרן בבכורה עולמית, יחד עם "ויהי בוקר" של ערן קולירין. גם וסרטו הקצר של לפיד, "הכוכב", יוקרן בהקרנה מיוחדת במסגרת הרשמית

"הברך", סרטו החדש באורך מלא של לפיד, התקבל לתחרות הרשמית של הפסטיבל ויתחרה בסרטיהם של במאי הקולנוע הנחשבים ביותר על הפרס היוקרתי מכולם – "דקל הזהב". סרטו הקצר, "הכוכב", נבחר למסגרת הרשמית של הפסטיבל ויוקרן בו בהקרנה מיוחדת, אירוע נדיר עבור סרט קצר.

מתוך "הברך" (צילום: שי גולדמן)
מתוך "הברך" (צילום: שי גולדמן)

אחרי שסרטו האחרון, "מילים נרדפות", היה לסרט הישראלי הראשון אי פעם שזכה בפרס הגדול של פסטיבל ברלין, מדובר בעוד הישג משמעותי בקריירה רצופת ההצלחות של לפיד, כמו גם ברגע משמעותי עבור הקולנוע הישראלי. חלף עשור מאז שסרט ישראלי התחרה אחרונה על הפרס הראשי בפסטיבל קאן, אז היה זה "הערת שוליים" של יוסף סידר שהתקבל לתחרות הרשמית.

הבמאי ערן קולירין, אשר כבש את פסטיבל קאן לפני 14 שנה עם סרטו עטור השבחים והפרסים "ביקור התזמורת", חוזר אליו עם סרטו החדש – "ויהי בוקר" (המבוסס על ספרו של סייד קשוע) – אשר יוקרן גם הוא במסגרת הרשמית. הפסטיבל, שיתקיים בתאריכים 6-17 ביולי, ייערך השנה במתכונת החגיגית והמוכרת, לאחר שבשנה שעברה נערך באופן מקוון בלבד, כך שהוא מצופה להיות מסקרן ועשיר במיוחד ולהציג תוצרת מובחרת ביותר של הבמאים החשובים והבולטים בעולם.

"אני שמח ומאושר לחזור לקאן ובמיוחד למסגרת מבט מסוים" אמר קולירין "זו הפעם השלישית שאהיה שם, אחרי ש'ביקור התזמורת' ו'מעבר להרים ולגבעות' הוקרנו שם, ואני שמח במיוחד שזה עם הסרט הזה, שהוא כולו מהמסעות היפים שעשיתי בחיי, לצד האנשים היפים ביותר, בתוך המציאות השבורה והפצועה שלנו כאן ואני מצפה בכליון עיניים דווקא בעת הזו, לפגישה שלו עם הקהל".

ערן קולירין (צילום: יולי גורודינסקי)
ערן קולירין (צילום: יולי גורודינסקי)

השנה צפויה התחרות בפסטיבל להיות איכותית מתמיד, כאמור. לאחר שבשנה שעברה, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, פסטיבל קאן לא התקיים במתכונתו הרגילה בשל מגפת הקורונה, בחרו בכירי במאי הקולנוע להמתין עם סרטיהם לפסטיבל של 2021. כך שבקאן השנה תוצג מיטב התוצרת הקולנועית של השנתיים האחרונות. כמעט כל במאי בעל שם עולמי ניסה להתקבל אליה. מה שהופך את התחרות הרשמית שלו לנוצצת ביותר מזה שנים רבות ואת ההישג של לפיד וקולירין למרשים אפילו יותר.

"מילים נרדפות", סרטו הקודם של לפיד, זכה בפרס דב הזהב בפסטיבל ברלין ובפרס הביקורת הבינלאומית. בהמשך הופץ הסרט באינספור מדינות ברחבי העולם. הוא נבחר כאחד מהסרטים הטובים ביותר לשנת 2019 על ידי מגזין הקולנוע הצרפתי "מחברות לקולנוע" ועל ידי ה"ניו יורק טיימס". גם סרטיו הקודמים של לפיד "השוטר" ו"הגננת", הוקרנו בפסטיבלים בינלאומיים יוקרתיים וקטפו פרסים רבים.

"הברך" בכיכובו של אבשלום פולק, מספר את סיפורו של י' במאי קולנוע באמצע שנות הארבעים לחייו, אשר מגיע לישוב נידח בקצה המדבר להקרנת אחד מסרטיו. הוא פוגש שם ביהלום, פקידה במשרד התרבות, ומוצא עצמו מנהל שני קרבות אבודים: האחד נגד מות החופש האומנותי בארצו, השני נגד המוות של אמא שלו. בעוד שאת העבודה על "הברך" החל לפיד לפני משבר הקורונה, העבודה על "הכוכב" נעשתה תוך כדי ובהשראת המשבר. עלילתו מתנהלת בעולם מבוהל, עטוף ומרוחק, מוכה באימת המגפה ובו אישה נחושה לקבל נשיקה, שפתיים אל שפתיים, מהכוכב של חלומותיה. הסרט, שצולם בצוות מצומצם, תחת מגבלות הסגר, נכתב ובוים על ידי לפיד. מככבים בו טום מרסייה (כוכב "מילים נרדפות"), בת זוגו של לפיד השחקנית נעמה פרייס, בנו של לפיד נח לפיד פרייס ונועה הר ציון.

נדב לפיד ודב הזהב בברלין. עכשיו תביא לנו דקל (צילום: תומאס נידרמולר/Getty Images)
נדב לפיד ודב הזהב בברלין. עכשיו תביא לנו דקל (צילום: תומאס נידרמולר/Getty Images)

"להציג שני סרטים בפסטיבל קאן זה כמו לחפור, למצוא את האוצר ואז למצוא עוד אחד", אומר לפיד. "אני מאושר כמובן עד השמיים על ההתקבלות של 'הברך' לתחרות הרשמית, סרט שאני מרגיש שחצבתי, כמו את סרטי הקודמים ואולי אפילו יותר, ממעמקי הנשמה והראש והגוף שלי ונדמה לי כשאני מביט בו שאלה שנות חיי מפוזרות על המסך. אני מאושר לא פחות על "הכוכב" סרט שנעשה בשיא אימת המגפה בתחושה של אושר ותאוות חיים, כאילו יותר משצילמנו אותו, רקדנו אותו. בשני הסרטים האלה יש לי שותפים רבים וההישג הזה שייך להם ממש כמו לי. אחרי שנת מחלה וקפאון, קאן יהיה כמו לידה מחודשת לקולנוע. כולנו שוב ניווכח שהקולנוע הוא אחת ההמצאות הגדולות של המין האנושי וששום דבר לא יפה יותר מסרט יפה".