"פרימו ושבתי": האם שבתי צבי עדיין חי ובועט בתל אביב?

האם תל אביב היא בירת השבתאות? מתוך "פרימו ושבתי"
האם תל אביב היא בירת השבתאות? מתוך "פרימו ושבתי"

היוצר יואב טל מחזיר את משיח השקר אל תל אביב של היום, על יופיה ועליבותה, ושם לעצמו למטרה לגולל מחדש את עיקרי הפרשה כדי להשיב אותה לשיח הציבורי ולטעון ששבתי צבי הוא איש הרגע. האם הקאמבק של השבתאות בפתח?

28 בינואר 2022

ב-1665 הסעירו את העולם היהודי איגרות ושמועות על הכתרתו של משיח חדש בעיר עזה. במהלך השנתיים שלאחר מכן חווה העם היהודי את תנועת המשיחות הגדולה, המוזרה והשערורייתית ביותר בתולדותיו. גל האמונה האדיר ששטף את המוני בית ישראל הוביל אותם מחזרה המונית בתשובה לאלימות כלפי מפקפקים ועד לניתוץ גמור של חוקי ההלכה, כולל שמועות על שערוריות סקס המוניות. האירוע הסתיים במפח נפש פתאומי: התאסלמותו של המשיח, שבתי צבי.  

לפני מספר שנים התחלתי לחקור את נבכי סיפור חייו של שבתי צבי, משיח השקר מאיזמיר. זו הייתה אובססיה שגזלה ממני שעות ארוכות במשך היום והטרידה את שנתי. לפני נגלה עולם סוערעסיסי ואגדתי של מאבקים פוליטיים והלכתיים. כמי שגדל במשפחה חילונית ישראלית והמשיך לחיי קולנוען דרום תל אביבי, היהדות הייתה עבורי עבר מודחק. אבל סיפורו המופלא של שבתי צבי הפך בשבילי הרבה יותר מאירוע נשכח בן מאות שניםהוא הגעיש את עולמי. העיסוק בשבתי צבי ובתנועתו נהיה דרך לשאול שאלות ולתהות על הזהות העכשווית שלי, כתל אביבי בעל רקע יהודי, תושב המזרח התיכון. מהטירוף והקדחתנות הזו נברא סרטי "פרימו ושבתי".

השבתאות פוגשת את הציונות. "פרימו ושבתי", כרזת הסרט
השבתאות פוגשת את הציונות. "פרימו ושבתי", כרזת הסרט

בבסיס הרעיון השבתאִי ניצבת התפיסה כי מעשי יחידים יכולים לקדם את ביאת המשיח וכי דווקא החטא, יותר נכון ביטול ההלכה, הוא מסימני הגאולהרעיונות דומים מלווים את החשיבה הציונית המתבססת על יצירת היהודי החדש, החף מנטל המצוות. אך בניגוד לשבתאות שכשלה וחוסלה, הציונות היא תנועה לאומית שהצליחה להקים מדינה ולנתק את הקשר בין העם היהודי לשמירת מצוות. ניתן בגסות לומר כי על מזבח האידיאולוגיה הציונית נשחטה האמונה היהודית, ורצח אב זה נדחק אל מחוץ לתודעה. במקביל, נמחה גם סיפורו של שבתי צבי המהווה אות אזהרה מהבהב לעומד לקרות.  

במהותו, סיפורו של שבתי צבי הוא אגדה וככזאת גם התייחסתי אליו בסרט. גם בימי השיא של התנועה השבתאית היה עיקר קיומה שמועה העוברת באמצעות שליחים נרגשים, נביאים מטעם עצמם וכתבי קודש הנהירים למעטים. אך אין לזלזל בחלומות ובאגדות, כפי שיעידו מאורעות השנים ההן. אגדת המשיחות אחזה בשומעיה כאש בשדה קוצים ויצרה את אחד מפיצולי העם הגדולים בהיסטוריה היהודית, מקדימה פיצולים עתידיים בעם היהודי ושלל משיחים. 

מאז קריסתה של התנועה ומסע הרדיפה המסיבי אחר רעיונותיה וחסידיה, רבו הדרכים בהן סופרה עלילת השבתאות. "פרימו ושבתי", המתרחש בתל אביב של היום, על יופיה ועליבותה, על אהבותיה ובגידותיה, שם לעצמו למטרה לגולל מחדש את עיקרי הפרשה כדי להשיב את סיפור המעשה לשיח הציבורי, ולטעון ששבתי צבי הוא איש הרגע.

תמרור אזהרה או קריאת שחרור. מתוך "פרימו ושבתי"
תמרור אזהרה או קריאת שחרור. מתוך "פרימו ושבתי"

"פרימו ושבתי" מגולל את קורות התנועה הנשכחת ההיא בניסיון לאתגר את הנרטיב הישראלי עכשווי בקריאה פרועה ומתריסה של עברו. קורותיו של שבתאי צבי נצורות היטב בלא-מודע הקולקטיבי של הישראלים. לאחדים, זהו תמרור אזהרה לסכנות האורבות לעם ולמדינה, ולאחרים קריאת שחרור ורגע של תרבות-נגד, שהקדים את המהפכה המינית של שנות השישים והרחיב את ההוויה והתודעה. הסרט טווה את קורות חייו של שבתאי צבי כאגדה חדשה, רבת סתירות, אפלה ומודחקת מעברו של העם היהודי בפרט ושל המזרח התיכון בכלל – סיפור שהגיע הזמן לשוב ולספרו, ואולי ללמוד ממנו משהו על ימינו. 

"פּרימוֹ ושַׁבּתַי", ישראל 2021 ,83 דקות, עברית; במאי: יואב טל, שחקנים: לנה אטינגר, נדב בן נון, אריאל קריז'ופולסקי; הקרנת בכורה 7.2.2022, בשעה 21:00 בסינמטק תל אביב. פרטים נוספים כאן

>> בתאריך 11.2 בשעה 12:00 יערך פאנל בנושא "ניאו שבתאות", בתום הקרנת הסרט בהשתתפות העורך והסופר בני ציפר, המשוררת והמוזיקאית נעמי חשמונאי, ובמאי "פרימו ושבתי" יואב טל. בהנחיית: שרון קנטור. הפאנל הוא קריאה לפתוח מחדש את תיבת הפנדורה השבתאית. האם נכון היה להסתפק בהגדרת צבי כחולה נפש ובמאמיניו כנפגעי שרלטן? ואולי מדובר באבי החילוניות המודרנית? האם העולם בשל לשיבת השבתאות?