תעסוקה ביריד: שישה דברים שאסור לפספס ביריד צבע טרי
האמן חסר המזל, הרובוט המצייר, הויטרינה המודרנית והחממת הוידאו. האירועים שאתם לא רוצים לפספס ביריד צבע טרי (28.3־1.4)
טרנספורמציה – שינוי, המרה, התמרה
זו השנה השנייה שהיריד מרחיב את פעילותו ועורך גם תערוכה לאמנים בינלאומיים. השנה התערוכה מתמקדת בנושאים אקולוגיים, נוגעת בקשר בין טבע ותרבות ומקבצת אמנים מ־13 מדינות, בהן שבדיה, נורבגיה, ברזיל וארצות הברית. במציגים: האמן הרוסי רומן סקין בשיתוף פעולה מדעי ליצור מה שהוא מכנה "האבקה אמנותית", זוג המעצבים הנורבגים קנייפ שמציגים סדרה של פסלים החוקרים וממחישים את איתני הטבע, והאמנית הסלובנית מירה פודמניצ'קה במיצג מרהיב שמדמה את גלי הים.
אורי ליפשיץ בגלריה גורדון
השם אורי ליפשיץ הפך שם שני לאמנות חיה, בועטת, פוליטית ובלתי מתפשרת, אבל דמותו השנויה במחלוקת גרמה לו צרות צרורות במהלך חייו. לפני שש שנים נפטר ליפשיץ, ועד שמוזיאון הרצליה הרים את הכפפה וערך לו תערוכת רטרוספקטיבה ראויה ומשובחת בשנה שעברה, הוא נידון להישכח בתהומות הנשייה של תולדות האמנות הישראלית. גלריה גורדון, שאותה עזב ליפשיץ בטריקת דלת בשנות ה־80, ממשיכה בעבודת שיקום המוניטין שלו ומציגה ביריד עבודות פיסול ונייר מהאוסף המרשים שלה. חלק מהעבודות מעולם לא הוצגו וזו תהיה ההזדמנות הראשונה להיחשף אליהן.
חממת הווידיאו
כמו בכל שנה, המרכז לאמנות עכשווית (CCA) לוקח את שרביט הווידיאו ארט ביריד. השנה צוות המרכז בחר שש עבודות וידיאו שחוקרות את הקשר בין תרבות דיגיטלית, טבע ובית. במציגים: ליליאנה פרבר, שעוסקת בצריכה ובעיבוד של מידע, נטע לאופר שמשתמשת במערכת תצפית הנפוצה בחמ"לים, אלהם רוקני שמציגה את עבודתה מ־2010 "לחצות את הדיונות", ומיכאל ליאני, שמציג עבודה שעוסקת במתח בין המסורת לבין החיפוש האישי אחר זהות ומיניות.
אנה קוניק: באותה עיר, תחת אותם שמים
ירידי האמנות הם כבר מזמן לא רק פלטפורמה מסחרית. בשנים האחרונות הם גם מקדמים תערוכות בנושאים פוליטיים בוערים. גם צבע טרי מצטרף לטרנד ומציג כמה פרויקטים כאלה. אחד מהם היא תערוכה לאמנית הפולנייה אנה קוניק, שמיצבי הווידיאו שלה מפנים את המבט לאנשים משולי החברה – פליטים, קשישים ופגועי נפש. ביריד תציג קוניק עבודת וידיאו מונומנטלית שנדדה בכמה ערים בעולם ומורכבת מ־35 סרטים המתעדים את סיפוריהם של מהגרים שהוברחו לאירופה. קוניק אספה עדויות של נשים מהגרות שחיות כיום בפרברים או במרכזי פליטים. "התחלתי את הפרויקט בסטוקהולם ומשם עברתי לביאליסטוק, לאיסטנבול, לבוקרשט ולבסוף לנאנט", מספרת קוניק. "הקלטתי את סיפוריהן של המהגרות ולאחר מכן ביקשתי מנשים מקומיות להקריא את הסיפורים האלו בעודן יושבות על ספה בביתן. ניסיתי לגרום להן להזדהות עם גורלו של הזר, של האחר".
ויטרינה
האוצרת וכתבת האמנות דנה גילרמן פיתחה לפני ארבע שנים פורמט של מכירת יצירות אמנות קטנות ממדים ובמחירים שווים לכל נפש של מיטב האמנים הישראלים. המיזם, שממוקם באופן קבוע במוזיאון תל אביב ובמוזיאון הרצליה, הוא לא רק חנות מזכרות טיפוסית, מהסוג שאפשר למצוא בכל מוזיאון גדול, אלא גם סוג של מיצב אמנותי. ביריד תחשוף "ויטרינה" מיצב ובו יצירות ומוצרים שנוגעים לכל מה שמוצג במוזיאונים לטבע: התייחסות לטבע ולאדם, לחיות מפוחלצות ולחיות שנכחדו, לאבולוציה ולמוטציות ולסיפורי אגדות ולמיתוסים. בין השאר תוכלו למצוא פסלי חיות פנטסטיים של שרון גלזברג, שטיחוני דובים עשויים פורצלן של הילה עמרם, פסלי ספוג של דינה שנהב, גידולים אורגניים שמתפקדים כגופי תאורה של יונתן גולדמן, ואקווריומים של בתולות ים בסדרה חדשה של ורד אהרונוביץ.
משיכות מכחול בעידן הדיגיטלי
האם הציור צריך להתאים את עצמו לרוח הזמן הטכנולוגית או שדווקא צריך לשמר את החד פעמיות ואת עבודת היד העמלנית שמאפיינת את המדיום? שאלות אלו ואחרות עומדות בבסיס שיתוף הפעולה בין האמנית ליאת גרייבר וצוות המחקר בראשותו של פרופ' אוליבר דויסן מהמחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת קונסטנץ שבגרמניה. השניים פיתחו את אי־דיוויד, רובוט מצייר, שהופך את פעולת הציור המסורתית לאסופה רציונלית של חלקיקי מידע וחוקים מדעיים. ביריד יציג אי־דיוויד את יצירותיו הדיגיטליות לעיני המבקרים.
צבע טרי 9: היריד לאמנות עכשווית, מוזיאון הטבע החדש באוניברסיטת תל אביב, חיים לבנון 27 תל אביב, שלישי־שבת (28.3־1.4)