השכונה הכי מרוחקת ביפו מקבלת את בית הקפה הראשון שלה

קפה אניס (צילום: גדי אזולאי)
קפה אניס (צילום: גדי אזולאי)

אין הרבה דברים עצובים יותר משכונה תל אביבית בלי בית קפה. ביפו ד' חברו אנשי מרכז התרבות אניס לתושבי השכונה, קיבלו סיוע מהעירייה ומהמישלמה ליפו והשיקו השבוע את "קפה אניס", קפה אקולוגי-שכונתי ללא מטרות רווח. עכשיו כיף להם

11 באוגוסט 2021

הדבר העצוב ביותר בעולם הוא שכונה תל אביבית ללא בית קפה. כן, ישנן אולי טרגדיות קשות יותר בעולמנו, אבל לגור בתל אביב בלי בית קפה ליד הבית? זה כמו לא לגור בתל אביב. ולפיכך עצוב ומכמיר לב יותר מכל דבר אחר בעולם ואל תתווכחו. ואכן, במשך שנים מסתובבים תושבי שכונת יפו ד' – הדרומית-מזרחית והנידחת ביותר מכל שכונות העיר – וחולמים על בית קפה בשכונה. והנה הוא מתגשם.

קפה אניס (צילום: גדי אזולאי)
קפה אניס (צילום: גדי אזולאי)

השמועות בשכונה מספרות שבעבר היו ניסיונות להקים בית קפה, אך הם לא צלחו, הזכיינים ברחו או וויתרו מראש והתושבים לא הרגישו שיש להם דרך לעשות את זה. לפני כשנה פרסמה הרשות לאיכות הסביבה בעיריית תל-אביב- יפו מכרז לטובת יוזמה קהילתית. צוות ההנהלה של מרכז תרבות אניס ביפו ד' הבין שזאת הזדמנות להרים את הכפפה וקרא לתושבי השכונה להתאחד לטובת הקמת קפה קהילתי.

קפה אניס (צילום: גדי אזולאי)
קפה אניס (צילום: גדי אזולאי)

במשך שנה, בצל הקורונה ובין הסגרים, נפגשו כעשרה פעילים מדי שבוע במטרה לרקום את היוזמה. קפה אניס זכה למענק הקמה בסך של 25 אלף שקלים, מה שהקפיץ את תושבי השכונה לשלב הבא – רכישת מכונת קפה מקצועית כדי שהקפה יהיה קודם כל מעולה. בסיוע נוסף של המישלמה ליפו נפתח בשבוע שעבר הקפה במתכונת מצומצמת להרצה.

מרכז תרבות אניס (צילום: גדי אזולאי)
מרכז תרבות אניס (צילום: גדי אזולאי)

הקפה פועל לפי מודל אקולוגי ללא מטרות רווח, כשהתושבים מעורבים בתפעולו באופן מלא. בשלב זה פועל בית הקפה יומיים בלבד בשבוע בהם הוא מציג תוכן תרבותי להורים וילדים, כמו "בובות בקפה" עם קפה להורים ותיאטרון בובות לילדים או מופעי נגינה אינטימיים. הקפה יהיה פתוח גם במהלך אירועים של מרכז תרבות אניס, המשמש כתיאטרון להצגות גדולות רב-תרבותיות וכקולנוע המקרין סרטים ישראלים חדשים וסרטים מהעולם הערבי. בהמשך התכנית היא להפוך את הקפה למרחב הפתוח על בסיס יומי כמקום מפגש לקהילה וגם כחלל עבודה במהלך היום. היידה יפו.