רון חולדאי חוגג: פרויקט השדרוג של שוק הכרמל יוצא לדרך

שוק הכרמל המחודש (הדמיה מתוך עמוד הפייסבוק של רון חולדאי)
שוק הכרמל המחודש (הדמיה מתוך עמוד הפייסבוק של רון חולדאי)

בפעם המי יודע כמה יוצאת לדרך תוכנית לשדרוג חלקו המערבי של שוק הכרמל (הידוע גם כ"שוק עזה"). ראש העיר רון חולדאי חוגג את תחילת העבודות, אבל הסוחרים והתושבים מודאגים מהפיכתו לעוד מרכז קניות מלוקק שעליו ישתלטו הרשתות הגדולות

בפעם המי יודע כמה: הפרויקט לשדרוג ושיפוץ שוק הכרמל יוצא לדרך. אחרי שעיריית תל אביב ניסתה למנוע את הקמתו בשנות העשרים של המאה שעברה המשיך השוק להתפתח באופן אורגני אך כאוטי במורד רחוב הכרמל ובמשך שנים הוזנח עד למצבו המג'ויף הנוכחי. תוכניות העירייה לשיפוצו של השוק הוגשו שוב ושוב מאז שנות השבעים, כשרק מאז 2009 הופקדו לא פחות משלוש תוכניות שונות לשיקומו שנגנזו בזו אחר זו. הבוקר הכריז בפייסבוק ראש העיר רון חולדאי על צאתו לדרך של הפיילוט להתחדשות השוק בחלקו הדרום-מערבי המבולגן שידוע גם כ"שוק עזה".

סופו של יום בשוק הכרמל בחלקו המערבי. יש מה לשדרג (צילום: רון אבנרי)
סופו של יום בשוק הכרמל בחלקו המערבי. יש מה לשדרג (צילום: רון אבנרי)

"לפני 101 שנה התחיל לצמוח שוק מקומי בצומת הרחובות אלנבי פינת הכרמל (המלך ג׳ורג׳ של ימינו)", כתב חולדאי, "והיום שוק הכרמל הוא כבר הרבה יותר משוק – הוא סמל תל אביבי מובהק המספק תעסוקה לנשים ואנשים רבים, נקודת מפגש חברתית המציעה שפע של חוויות לכל החושים: יש טעם, ריח, צבע – וגם לא מעט צעקות… השבוע אישרנו את התכנית לשדרוג החלק המערבי של שוק הכרמל, שמהווה שלב חשוב במאמץ המתמשך לפיתוח השוק כולו. פיילוט לתכנית כבר יצא לביצוע, ותוצאות בשטח נתחיל לראות עוד בשנה הקרובה".

בין סוחרי השוק יש קונצנזוס על כך שבעוד הצורך לנקות את השוק ולהפוך אותו נעים יותר ברור לכולם, החשש הוא שהשיפוץ המוצע יעקר את השוק מאופיו ויהפוך אותו למרכז קניות עליו ישתלטו רשתות גדולות. חולדאי מבקש לפזר את החששות וטוען כי "התכנית טומנת בחובה בשורה חשובה לעיר – מצד אחד היא תשמור על קסמו ואופיו הייחודי של השוק, ומצד שני תאפשר את המשך שגשוגו כמוקד מסחר ותיירות אטרקטיבי על ידי שיפור המרחב הציבורי: שדרוג חזיתות, פיתוח תשתיות, הרבה מאוד עצים, וכמובן תחנה של הרכבת הקלה".

התפתחות אורגנית, אותנטית וכאוטית. שוק הכרמל (צילום: שאטרסטוק)
התפתחות אורגנית, אותנטית וכאוטית. שוק הכרמל (צילום: שאטרסטוק)

אלא שלפחות מההדמיות שהעלה חולדאי נראה כי חלקו המערבי של השוק יהיה דומה יותר למרכז שוסטר ברמת אביב וינוטרל לחלוטין מהקסם המבולגן שמאפיין אותו כיום, מה שעשוי לדחוק את אחרוני הדוכנים הזולים בשוק הכרמל אל מחוצה לו, אחרי שהשדרה המרכזית של השוק נכבשה כבר בחלק הגדול על ידי שלל דוכני אוכל רחוב וחנויות אוכל איכותיות.  גורמים בעירייה מסבירים כי הבחירה בחלקו המערבי של השוק לתחילת העבודות נובעת בין היתר מהתנגדותו של ועד הסוחרים להתערבות של העירייה ברחוב המרכזי של השוק, התנגדות שחסמה גם ניסיונות קודמים לשפץ אותו.

ומה הסוחרים בשוק חושבים? יצאנו לבדוק 

בין המגיבים לפוסט של חולדאי הסתמנה תמימות דעים לגבי נחיצותו של השיפוץ. הצלמת הוותיקה מירי דווידוביץ' כתבה לראש העיר ש"אני אשמח אם לא תחדשו. זה יהפוך את המקום לדיסנילנד. כבר היום הדוכנים נעלמים לאט לאט ובשוק יש יותר תיירים מקונים. זה יהרוס אותו סופית. השטח הצמוד, זה שקצת מבולגן, הוא אוויר לנשימה. פנסיונרים משחקים בבוקר קלפים וסתם אנשים בשמש. מספיק עם בתי הקפה והשמשיות. יש עוד צרכים לעיר". בנוסף אליה, מרבית המגיבים הביעו חוסר שביעות רצון מההדמיות שפרסם חולדאי, לפיהן נראה כי האותנטיות של המתחם לא תישמר כלל. נמשיך לעקוב.