פריך וממכר: לחם השום המחתרתי שמטריף את מרכז העיר

הפרופסור, מאחוריך: יזם קולינרי במסכת בית הנייר מאכיל את תושבי תל אביב בלחם שום הום מייד שמזמינים בוואטסאפ

על שום מה? שום דבר (צילום: יאסיה אלכסנדרובה)
על שום מה? שום דבר (צילום: יאסיה אלכסנדרובה)
12 בפברואר 2020

פיצה שיורדת ממנוף, המבורגר שנמכר מחור בקיר ועוגיות שמביאים לכם במשלוח בדיוק ברגע שאתם במאנץ' כבר הפכו לשגרת היום בסיקורים שלנו את סצינת האוכל התל אביבית, אבל אפילו אנחנו הופתענו מהשמועה על לחם שום (כן, מה ששמעתם) שמזמינים בוואטסאפ (כי למי יש כוח לדבר עם טלפנ.ית) ואוספים מאיש שעוטה מסכה. מה יהיה הדבר הבא? אנחנו מחכים בחשש מסויים לשמוע, אבל בינתיים קצת פחמימות.

מה כבר יכול להיות כל כך סנסציוני בלחם שום? תשאלו את מי שטעם, התלהב ומיהר לפרסם בקבוצות לב העיר. "הסוד הוא שום טרי כתוש, לא סיני ולא ישראלי, אלא משהו שאני מייבא בעצמי מחו"ל", אומר ד', האיש שמאחורי "שום דבר – לחם שום מחתרתי". "היו פה כמה אנשים מתחום הקולינריה שטעמו ולא הבינו מה הדבר הארומתי והעוצמתי הזה".

ד' מספר ששום דבר לא הכין אותו לטרפת. לחם השום התחיל מבחינתו ככורח המציאות. "אני בן לאמא פולנייה. אחיי ואני היינו אוכלים לצהריים פיצה האט או כל משלוח אחר שהיה זמין בשנות ה-90. נכנסתי למטבח בגיל מוקדם והתחלתי להכין פיצות, פסטות פשטידות ולזניה. התחלתי להכין לחם שום בגיל 15-16 ובכל שנה הוא משתדרג. היה לי חלום לשחרר אותו לקהל ורציתי שכל העולם יידע כמה הוא טעים".

הבל פה מענג במיוחד. שום דבר (צילום: יאסיה אלכסנדרובה)
הבל פה מענג במיוחד. שום דבר (צילום: יאסיה אלכסנדרובה)

המנה מורכבת מבאגט ("לא פשוט מדי אבל לא מחמצת") מרוח במטבל, שחוץ מהשום המסתורי יש בו חמאת פרזידנט מצרפת, עשבי תיבול ושמן זית מתוצרת קיבוץ מגל או ארץ גשור. "חשוב לי מאוד שחומרי הגלם יהיו טובים. קראתי תגובות של אנשים שכתבו 'הוא לוקח בגט מהסופר ומורח שום ושם גבינה צהובה'. זו לא גבינה צהובה אלא מוצרלה אמיתית. רק ככה יוצא טעם גן עדן". המנה נמכרת בגרסה רגילה של ארבע יחידות לחם שום (25 ש"ח) או כפולה – "סופר מאנץ'" של שמונה יחידות (40 ש"ח). המחיר כולל תוספת חינם (עגבניות שרי תמר, זיתים, פלפלים אדומים ובצל) והכלים מתחשבים בסביבה – נייר ממוחזר וצלחות מנשירי עץ דקל שנשרו באופן טבעי. ההזמנה מתבצעת בווטסאפ והאיסוף מביתו של ד' בסמטה פלונית פינת קינג ג'ורג'. התנהלות קצת מזכירה את טלגראס. "כשהלקוח מגיע אני יורד למטה עם מסכה של בית הנייר, מוסר וישר נמלט למעלית".

מדוע האנונימיות? לתפוס טרמפ על הפרופסור?
"אפשר לקרוא לזה ככה. אני אנטיתיזה של פרסום והרגשתי שכך נכון יותר לחיים שלי ולשיווק".

שום דבר – לחם שום מחתרתי, 050-6853865‬, ראשון־שבת 16:00-24:00 או עד שחומרי הגלם נגמרים. יש להזמין לפחות 45 דקות מראש