שוק חדש בעג'מי ינסה להחזיר את יפו לתור הזהב שלה

לתושבי יפו זוהדי זיבדה ובהא אל שיח היה חלום ותיק להקים שוק אוכל ותרבות בעג'מי ולהפיח חיים בעיר שהפכה נצורה וממורמרת. עכשיו הם הצליחו לשכנע את העירייה

זיבדה ואל שיח במגרש המיועד לשוק בעג'מי (צילום: דין אהרוני רולנד)
זיבדה ואל שיח במגרש המיועד לשוק בעג'מי (צילום: דין אהרוני רולנד)
31 ביולי 2019

זוהי לא שעתה היפה ביותר של יפו. שדרתה המרכזית נחסמה לשנים הקרובות, העסקים ניזוקו לאין שיעור, וסוחרי שוק הפשפשים הוותיקים מפנים את מקומם לחנויות בוטיק יוקרתיות. האופטימים יקראו לכך "ג'נטריפיקציה", אלו שפחות – "עיר במצור". דווקא באחת התקופות המאתגרות שידעה העיר, זוהדי זיבדה, איש שיווק ופעיל חברתי, החליט שהוא מקים שוק בעג'מי ומחזיר את יפו לתור הזהב. "במסגרת העבודה שלי כמדריך נוער ברחובות העיר כל חודש בחודשו אני נתקל בקושי להחזיר נערים לתלם", מספר זיבדה. "משם נולד הרעיון לעשות משהו למען הקהילה ולפתח מקום שיוכל להעסיק בני נוער מחוסרי תעסוקה, נשים יפואיות שמכינות אוכל מקומי ולא מקבלות את הבמה ובעלי עסקים משדרות ירושלים שנפגעו כלכלית".

השוק, שקיבל החודש תמיכה ראשונית מצד העירייה, עתיד להתמקם מאפריל 2020 בחניון שנמצא ברחוב קדם, סמוך למרכז הקהילתי הערבי־יהודי, ולפעול מדי יום שישי מבוקר עד ערב. "העירייה אישרה פיילוט של ארבעה חודשים שבמסגרתו נפעיל כל שישי שוק איכרים עם תמהיל יפואי מגוון – מדוכנים של פירות וירקות, אוכל מקומי, יזמים צעירים שלא יכולים להחזיק חנות ועד יצירה", אומר זיבדה. במטרה להרחיב את מעגל העבודה של הנוער המקומי, כל דוכן יחויב להעסיק לפחות נער אחד, וחלק מהדוכנים יוקצו עבור בעלי עסקים שנפגעו בעקבות עבודות הרכבת הקלה בשדרות ירושלים. "המיקום של השוק מאוד נגיש יחסית ונמצא קצת חיצונית ליפו כיוון שאפשר להגיע לרחוב קדם לא רק דרך שדרות ירושלים, ונוח מאוד לצאת ממנו לכביש 20", הוא מסביר.

המגרש המיועד לשוק בעג'מי (צילום: דין אהרוני רולנד)
המגרש המיועד לשוק בעג'מי (צילום: דין אהרוני רולנד)

"יפו היא אתר בנייה אחד גדול עכשיו, יש הרבה מאוד מרמור ובעיות, והשוק הזה יהיה האסקייפ רום בשביל התושבים"

למיזם צירף זיבדה את שותפו בהא אל שיח, שתפקידו לחבר את היוזמה והרעיונות למציאות ולבנות לה תוכנית עסקית. "כשזהודי העלה את הרעיון של הקמת שוק ביפו היה קל לזהות את הפוטנציאל. התרומה של שוק טוב לאזור מסוים היא אדירה", אומר אל שיח, "נכנסתי לתמונה כדי לבנות את המספרים מאחורי הדבר הזה, אבל כשהרעיון טוב ובעל ערך זה קל. בדקתי שווקים דומים בחו"ל, בנינו תוכנית, הצגנו אותה לעירייה וקיבלנו אישור עקרוני. עכשיו אנחנו מתחילים לרדת לרזולוציות יותר קטנות כדי להניע את התהליך".

אף שתכננו תחילה שוק שהיקפו כ־20 דוכנים, בפועל קיבל המיזם אישור לעד 50 דוכנים. "אנחנו רוצים שזה יהיה שוק אותנטי שיחזיר את הצבע ללחיים של תושבי יפו", מצהיר אל שיח. "ברמה הרגשית זו תועלת שאי אפשר למדוד אותה, רק הפוסט שפרסמנו עשה אימפקט אדיר". לדבריו, "לא יהיו פה כפילויות, לא יהיו עשר בסטות של פירות וירקות, חשוב לנו שיהיה מגוון. יפו היא אתר בנייה אחד גדול עכשיו, יש הרבה מאוד מרמור ובעיות, והשוק הזה יהיה האסקייפ רום בשביל התושבים".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "העירייה מברכת כל יוזמה באזור יפו. נושא הקמת השוק בבחינה וועדה לקידום הנושא תתקיים בהקדם".