לילה

בעקבות הפשיטות בסופ"ש: האלפאבית קיבל צו סגירה ל־30 ימים

בעלי המועדונים מתקוממים על סגירת שלושה מקומות בילוי בסופ"ש האחרון בשל תפוסת יתר: "יש פער עצום בין מה שהחוק מתיר לבין תפוסת המקום בפועל"

אלפאבית (צילום: נועה יפה)
אלפאבית (צילום: נועה יפה)
13 באוגוסט 2019

מועדון האלפאבית קיבל צו סגירה ל-30 יום, בעקבות פשיטת משטרת ישראל על המקום בלילה שבין שישי לשבת והקביעה כי הוא פעל בתפוסת יתר. הג'ימי הו, שנסגר גם כן באותו לילה, נמצא עדיין בהליכים מול המשטרה, והשימוע של המועדון הייקו ייערך בהמשך היום. סגירתם של שלושת המועדונים מגיעה בסמוך לבדיקת רישויים דומה שעבר לאחרונה מועדון הברקפסט בתל אביב, שהביא גם לסגירה זמנית עד לשימוע (המועדון נפתח מאז).

"אין פה מקריות. יש פה שיטה, יד מכוונת שלא רוצה שנהיה פה. עצוב שתרבות חיי הלילה, שמביאה לנו הרבה גאווה וכבוד בעולם, נתפסת כלא לגיטימית"

בשנה האחרונה נרשמת מגמת עלייה בסגירה של מסיבות באמצע הלילה, לצד גל סגירות בעולם המסעדנות והבילויים. המשטרה, מצדה, עושה את תפקידה: אוכפת את חוקי העירייה והמדינה. לדברי המשטרה, הבדיקות המבוצעות הם עניין שבשגרה, ואין להם הסמכות לשנות את לשון החוק. אלא שבעלי המועדונים רואים את זה אחרת.

"הכנסנו הרבה יותר אנשים ממספר האנשים שהחוק מאפשר, לכן הגיע לנו שסגרו אותנו – כי עברנו על החוק", אומרים בסרקסטיות גורמים במועדון האלפאבית. "מנגד, אם נלך לבייקרי בכיכר המדינה נמצא מקום מפוצץ עד אפס מקום, תורים של אנשים עד הרחוב. אך אין כמו ליפול על מועדון. מגיע לנו שסגרו אותנו כי עברנו על החוק ולא עברנו לברלין".

צפוף כמו הבייקרי. מסיבה באלפאבית (צילום: גיא חביב)
צפוף כמו הבייקרי. מסיבה באלפאבית (צילום: גיא חביב)

עוד מוסיפים במועדון כי למרות שמספר המבלים המותר באלפאבית הוא 164, הספירה בפועל מעידה על כ-400 איש ששהו בו בין שישי לשבת. "זה מעיד על הפער העצום בין מה שהחוק מתיר לבין מה שהמקום יכול להכיל – או שאנחנו טובים מאוד בטטריס. במדינה אחרת לא היינו נחשבים לפורעי חוק, כיוון שבערים אחרות חישוב השטח לוקח בחשבון את כל חללי המועדון ולא רק את הרחבה".

עמיחי מטיאס, הדי.ג'יי שתקלט באלפאבית בזמן פשיטת המשטרה, מעיד כי בשלושת סופי השבוע האחרונים הוא נתקל במשטרה שסגרה מסיבות ושלחה אנשים הביתה: "אני מבין שאין פה מקריות אלא יש פה שיטה, יד מכוונת שלא רוצה שנהיה פה. עצוב שתרבות חיי הלילה שמביאה לנו כל כך הרבה גאווה וכבוד בעולם, נתפסת כלא לגיטימית".

"שכחו שאנחנו בסה"כ עושים מסיבות. אנשים נהנים וזאת מטרה חיובית בסך הכל", אומר עדי שינהר, מבעלי הברקפסט. "הדיכוי מורגש אצל קהל המבלים. הגענו לנקודה קריטית"

"אני חייבת לציין שהרגשתי התנהגות אגרסיבית מהמשטרה", מחזקת דינה גולדברג, די.ג'יי נוספת שתקלטה באותה מסיבה באלפאבית. "הבליינים היו מאוד ממושמעים והבעלים של המקום דאגו שכולם ייצאו בשקט. זה גורם לי להרגיש שהפרנסה שלי לא בטוחה ושהסצנה בסכנה".

"אנחנו לא פושעים"

סגירת המועדונים משתלבת היטב עם התסיסה המתרחשת בעיר בשבועות האחרונים. לצד הפגנת #תנו_לרקוד_בשקט שהתרחשה בכיכר רבין בחודש שעבר, עולה תמונה עגומה בה מקומות הבילוי מצטמצמים מחודש לחודש, ללא הבדל סוגה מוזיקלית.

"למרות העמדה הרשמית של המשטרה על אי עמידה בתנאי הרישוי, אין להתעלם מהמגמה הזאת", פוסק עופר דיקובסקי, ממארגני המחאה. "מעבר לזה: האם אותו לילה היה בעצם ההזדמנות היחידה לאכוף את החוקים? האם הכרחי לבצע את פעולת הסגירה בכמה מועדונים במקביל כאשר יש מבלים במקום? לא בטוח".

"שכחו שאנחנו בסך הכל עושים מסיבות. אנשים נהנים וזאת מטרה חיובית בסך הכל", אומר עדי שיינר, מבעלי הברקפסט. "הדיכוי מורגש אצל קהל המבלים. הגענו לנקודה קריטית".

ההפגנה בכיכר רבין בחודש שעבר (צילום: דין אהרוני רולנד)
ההפגנה בכיכר רבין בחודש שעבר (צילום: דין אהרוני רולנד)

"זה בושה", מוסיף אלעד (בולי) סולימאן, מבעלי הבר קליפורניה ולשעבר חבר בקבוצת הספוטניק – שלא פעם נתקל ברשויות בשנותיו בחיי הלילה. "עיר ששמה לעצמה את הטייטל 'עיר ללא הפסקה' מתנהלת כמו משפחת פשע מצד הרשויות. זה הורס את הרצון לפתוח מקומות ולפתח את התרבות המקומית. אם לא יהיה שינוי משמעותי שום יזם לא ישים את כספו וזמנו בתל אביב. אנחנו לא פושעים, אנחנו רוצים להתפרנס בכבוד".

משיחות עם אנשים מהסצנה עולה כי כרגע הדבר היחיד שיכול לשפר את המצב הוא שינוי חקיקה בתחום ההיתרים. יצירת ועדות המורכבות מאנשי מקצוע מתאימים, שינוי תקנות ועבודה בשיתוף פעולה – זו הדרך היחידה שדברים ישארו על מי מנוחות במשולש מוכה הפורענויות של מקומות בילוי-עירייה-משטרה.

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל תמשיך לפעול לשמירת ביטחונו ושלומו של הציבור באתרי הבילוי השונים ולמניעת פעילותם של בתי עסק שאינם עומדים בתנאי הרישיון שניתן להם והעלולים להוות סכנה לחיי אדם".

מעיריית תל אביב נמסר: "ראשית נציין כי פעולת האכיפה הינה של המשטרה. העירייה רואה בחיי הלילה חלק חשוב במרקם העירוני, מקדמת את העסקים כמיטב יכולתה ולראייה אף מינתה מנהל ייעודי לתחום, המסייע לבעלי העסקים גם מעבר לשעות פעילות העירייה. תפוסת הקהל המותרת לכל עסק נקבעת על ידי מדינת ישראל, לא על ידי העירייה הכפופה גם היא לחוקי רישוי עסקים של המדינה".