כבדי תנועה: למה עיריות אחרות מפעילות הסעות בשבת, ותל אביב לא?

עיריית הרצליה החליטה להפעיל שירות הסעות חינמי בימי שבת. למה תל אביב לא תופסת טרמפ על התקדים?

7 ביולי 2016

בסוף השבוע שעבר התחילה בת הדודה מהצפון, הרצליה, להפעיל שירות הסעות חדש וחינמי שיפעל בעיר בשבתות ובחגים. בזמן שהמהלך מעורר ויכוח ציבורי על מעמדה של השבת בישראל, על שינוי הסטטוס קוו, על חופש תנועה ועל כפייה דתית, עולה השאלה מתי נזכה לשירות דומה בתל אביב. בהסכם הקואליציוני שנחתם לאחר הבחירות המוניציפליות בשנת 2013 בין סיעתו של רון חולדאי, תל אביב 1, לבין החזית הדתית "ביחד תל אביב־יפו" הכוללת את נציגי ש"ס, הבית היהודי ויהדות התורה – הוסכם באופן מפורש כי "העירייה לא תסבסד ולא תהיה מעורבת במישרין ובעקיפין בשירותי ההסעות לים או לכל מקום אחר בשבתות ובחגי ישראל".

"כל יוזמה שפועלת כדי להבטיח תחבורה בשבת היא ברוכה", אומרת מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה.

את אומרת שהיוזמה הזאת חשובה, אבל חולדאי הבטיח לסיעות הדתיות שהוא לא יקדם שירות כזה.

"זה לא אומר שאנחנו לא פועלים כדי להשיג את המטרה בדרכים אחרות. אנחנו רוצים לקדם
רשת מתפקדת של תחבורה ציבורית שתחבר בצורה יעילה בין השכונות השונות של העיר ובין ערים שונות, ואת זה לא נוכל להשיג בעזרת סבסוד שירות הסעות של קו בודד. אם כל עיר תייצר לעצמה קו מקומי לא תהיה לנו רשת עובדת".

אז מה הפתרון מבחינתכם?

"הרחבת מערך מוניות השירות הוא הכיוון המתאים ביותר כרגע, לקראת רפורמה משמעותית בתחום. כבר עכשיו יש לנו שלד מתפקד של מוניות שירות שפועל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, ויש לחזק ולהרחיב אותו. אנחנו פועלים בוועדות הכנסת ומול משרד התחבורה, נמצאים בקשר עם כל איגודי המוניות וכבר הצגנו כמה תוכניות שמטרתן להבטיח את חופש התנועה במטרופולין תל אביב־יפו גם בשבתות וחגים. בהתאם להרכב הממשלה הנוכחית הנושא כמובן מעורר התנגדות, אבל אם היגיון יחבור להיגיון נוכל להתגבר על המחלוקות ולייצר פתרונות".