תיקו פרנקו והסיקסטיז: הומאז' לרוקנ'רול של הסבנטיז
רו"ח תיקו פרנקו מגשים עוד חלום ילדות, והפעם על הבמה של היכל התרבות ומארח את להקת הסיקסטיז, נגנים נוספים (3 גיטרות מובילות פלוס בס) וכלי נשיפה, דני מקוב המתופף האגדי, קרן מלכה (זמר ליווי) וכמובן דפנה ארמוני, לקלאסיקות דור הנפילים של הרוקנ'רול מסוף הסיקסטיז עד אמצע הסבנטיז
הופעה או תופעה?
בסוף יולי, 31.7.2024, בהיכל התרבות בתל אביב, יתיישב תיקו מאחורי סט תופים ויוביל ערב סוחף ובלתי נשכח של נכסי צאן הברזל של הרוקנ'רול הבריטי והאמריקאי משנות ה-70.
וזאת מוטב לדעת כי תיקו פרנקו הוא מאנשים האלה, שאחרי שפוגשים אותם בפעם הראשונה, אין שום סיכוי לשכוח. תיקו פרנקו הינו אישיות יוצאת דופן, אשר מותירה רושם בל יימחה על כל מי שזוכה להיפגש עמו. למעשה, ניתן לתארו כאחת הדמויות המרתקות והססגוניות ביותר בנוף האורבני של תל אביב.
למען אלו שטרם נחשפו לדמותו המיוחדת – אם אכן קיימים כאלה – נציין כי פרנקו הוא רואה חשבון בכיר ורב-ניסיון, אשר ייסד ועומד בראש משרד "פרנקו ושות' רואי חשבון". המשרד מתמחה בליווי פיננסי של עסקים בתחום חיי הלילה התל אביביים, לרבות מסעדות יוקרה, ברים אופנתיים, בתי קפה, מיזמי אוכל רחוב ועוד. התמחות ייחודית זו הפכה את פרנקו לדמות מפתח מאחורי הקלעים של סצנת הקולינריה התוססת בעיר ללא הפסקה. מעמדו זה מעניק לו תובנות עמוקות ונגישות בלתי אמצעית לעולם המרתק של תעשיית המזון והבילויים בתל אביב, ומציב אותו כמומחה מוביל בתחום זה.
למה דווקא מסעדות?
"כי בראש ובראשונה זהו תחום סקסי. זה תחום יצירתי ודינאמי שכל הזמן מתקדם, שמאתגר את עצמו, שבא במגע עם אנשים. אוכל זה מדליק. אני בעצמי פודי לא קטן. אבל יש פה גם אסטרטגיה שיווקית, והיא – בידול עסקי".
"שיווק" ו"בידול" אינם מונחים שגרתיים בעולם ראיית החשבון המסורתי…
"אכן כך," מאשר פרנקו. "למעשה, אין דבר קונבנציונלי בגישתי המקצועית/ שיווקית/ עיצובית. אני מתנהל מחוץ למסגרת המקובלת מדורת השבט הישראלית, בורח ממיינסטרימיות כמו מבדיקת קולונסקופיה, ולפיכך, כל פעולותיי נעשות בדרך ייחודית ובלתי שגרתית. כתוצאה מכך, גם המשרד שהקמתי מתאפיין בחדשנות ובשוני מהמקובל בענף.
מייד בתום ההתמחות יסדתי את המשרד חרף העובדה שטרם השגנו ולו לקוח אחד, לא היססנו ליטול הלוואות ממספר מוסדות פיננסיים לטובת הקמת משרד אולטרה מעוצב עם אפס לקוחות ברחוב פינסקר, מול מועדון הסנוקר בקפה נגה המיתולוגי.
השוס שסימל את חדשנותנו היה מכשיר הפקסימיליה, שנחשב אז לפלא טכנולוגי מודרני. מלבד זאת, הקפדנו על מראה גנגסטרי מתנשא – חליפות שחורות, חולצות לבנות מכותנה מצרית ולא מבד ויסקוזה הדוחה, ומשקפי שמש אמריקאיים איכותיים מסוג אמריקאן אופטיקאל. לא היה לנו גרוש על התחת. אפס לקוחות אבל עם המשרד הכי נחשק עיצובית בעיר.
האם פעלנו בניגוד להיגיון העסקי המקובל, ו'שמנו את העגלה לפני הסוסים'? ללא ספק. אך זוהי הגישה החדשנית והנועזת שהובילה אותנו להצלחה".
>> רו"ח תיקו פרנקו: הראיס של העיר
מאיפה האומץ? הביטחון?
"פשוט ידעתי שאני חייב להצליח, שאין דרך אחרת. גדלתי בשנות השישים בשכונת מונטיפיורי, למשפחה שבפירוש לא הייתה עשירה. לא היינו עניים, אבל כן חיינו בצמצום. הוריי היו אנשים פשוטים ונהדרים שעלו ממצרים. ואני נשבעתי לעצמי עוד בגיל קטן לפרוץ את הגטו הזה. יום אחד הגיע מישהו ממחלקת החינוך של העיריה ואמר להורים שלי: 'רבותיי, מהבן שלכם כבר לא יצא שום דבר', בואו נעביר אותו לסביבה תרבותית אחרת. האינטגרציה הידועה. הורי ואני הסכמנו ללא היסוס. צורפתי לתוכנית האינטגרציה ונשלחתי ללמוד בבית ספר דובנוב הכה אריסטוקראטי. שם בעצם נוצרו תבניות חיי.
שנות ה-60 היו כור היתוך לכל הגלויות של היהודים ברחבי תבל שעלו והתקבצו כאן בישראל. למעשה ההורים של כולנו היו עולים חדשים. אבל בבית הספר דובנוב התקבצו הילדים בנים של עולים ממערב גרמניה (הייקס) ואנגליה, אמריקאים ואירים. זה היה המפץ הגדול מבחינתי. מייד הבנתי שהם הם הנכונים! זו הייתה התגלמות האשכנזיות הנכונה – המערב אירופאיות. ככה צריך להיראות, להתלבש, לדבר, לנהוג ולעצב את סביבת הבית שלך. אצלם נחשפתי למראה האירופאי, לסטייל, לאנינות הטעם, לעידון, לג'נטלמניות, לפייר פליי, לפסנתר הכנף, תמונות על הקירות, ספריות מעץ מהגוני, שטיחים יקרים, שפה אחרת ולא גרונית – האנגלית הבריטית, אופרית בבית, חתול סיאמי, ישנים בצהרים ובערב הולכים לקאנצרט (קונצרט) ובשבת נוסעים לבריכה באכדיה עם הקאדילק קופ דוויל שחורה נוצצת.
והעיקר: לראשונה בחיי אני שומע רוקנ'רול בביט הקלאסי של הרוקנ'רול, האוף ביט! אני נחשף לקינקס, הסטונס, החיפושיות, קלפטון, ספסנסר דיוויס, המי ומבין שמה שאני שומע זה את הדופק של כדור הארץ. ולכן, עד גיל 18 לא העזתי להזמין אלי חברים הביתה. שוו בנפשכן איזה משא נטלתי על כתפיי כבר בגיל 8. חייתי בשני עולמות שונים ונפלאים כל עולם ואפיונו. בשכונה על גדות ואדי מוסררה, לימים נתיבי איילון, ואצל האריסטוקרטים ברחוב דובנוב פינת השופטים. נשבעתי לעצמי שאהיה כמוהם ואף יותר מהם. זו גם הסיבה שניגשתי לאוניברסיטת תל אביב ללמוד מקצוע שיכניס לי מהר ומייד ממון כדי לאמץ רמת חיים יוקרתית אירופאית כזו.
כמויות עצומות של מים זרמו בירקון מאז פתח פרנקו את משרדו בפינסקר, שבהמשך עבר למשכנו הנוכחי הנחשק בלב הסיטי של תל אביב בשדרות רוטשילד, והלקוח הראשון והיחיד הפך במרוצת הזמן למאות לקוחות. "פרנקו ושות'" הוא כיום משרד רואי חשבון מהמובילים והנחשבים בארץ, ועם זאת, במשך כל השנים שחלפו, המשיך פרנקו לשמור אמונים לאהבת נעוריו – הרוקנ'רול. "הרוקנ'רול הוא כל חיי, הבסיס של הקיום שלי, הפסקול התרבותי שלי", הוא אומר. אז כן, אולי אני איש זקן, נוסטלגי, נרגן וטרחן, מוכה שגרון ועצירות עם סימני שיטיון, אבל אנא הניחו לי.ככה אני רוצה להזדקן וגם למות – עם הרוקנ'רול".
וזאת מוטב לדעת כי תופעת הרוקנ'רול היא התופעה הסוציולוגית החשובה ביותר בתולדות המין האנושי. תרבות ההמונים החשובה ביותר שהולידה לראשונה את מעמד הצעירים. עשרות מיליוני צעירים מרדנים האוחזים בתרבות הנגד! בתקופה רווית תקוות, חלומות ופנטזיות על אודות שינוי ואפשרויות חדשות. הסיקטיז והסבנטיז שינו את אמריקה. מצעדי זכויות האזרח של מרטין לותר קינג, סטודנטים נטולי כבוד לממסד, ההפגנות למען צדק חברתי לשחורים, נגד וייטנאם, מיגור העוני וביסוס צדק חברתי, כשאת כל זה עוטף ועטף בתופעת הרוקנ'רול.
הרוקנ'רול לא היה סתם עוד מוסיקה, אלא דרך החיים שדרכו באותם ימים חשובים מאששים את זהותם עשרות מיליוני אמריקאים צעירים.
בתור ילד שמעת רוקנרול בבית?
"תקליטי ויניל קטנים של 45 סיבובים לדקה החלו להגיע לארץ. אצלנו בבית שמעו הכל. תמיד הייתה מוזיקה – אום כולתום, פריד אל-אטרש, פסטיבלי סן-רמו, ז'אק ברל, דאלידה, שאנסיונרים בלגים, אלביס פרסלי וקליף ריצ'ארד צ'אק ברי ונינו פרר הצרפתי. זה תפס אותי לעד, פשוט חדר לי למוח, נדבק לעד וחסם כל אפשרות לז'אנר מוסיקה אחר.
לפני שמונה שנים הגשים פרנקו חלום בן עשרות שנים, והתחיל ללמוד תופים אצל דני מקוב האגדי. "פעמיים בשבוע אני מגיע אליו, למרתף באלנבי, ולא מחמיץ אף שיעור. לא משנה מה – חורף, קיץ, גשם זלעפות, קורונה – שום דבר לא יגרום לי להחמיץ שיעור. הזמנתי מארצות הברית אלי הביתה את מערכת התופים של הסטונס. מכונת המגורים שלי הפכה למיני בארבי לרבות הגברות סאונד וגופי תאורה.
אבל הגשמת החלום במובן הכי סימלי ומובהק שיכול להיות הוא להופיע כמתופף מקצועי על במת היכל התרבות. כל חיי ישבתי מול הבמה בהיכל התרבות. והפעם אכנס מכניסת אמנים? מי היה מאמין!".
ובכן חלום נוסף של פרנקו עומד להתגשם בסוף החודש, ב-31.7. "יש לי הופעה בהיכל התרבות בתל אביב שנקראת 'הומאז' לרוקנ'רול' אני מוביל את הערב כמתופף, וינגנו איתי להקת הסיקסיטיז וחטיבת כלי נשיפה, ונארח את קרן מלכה ודפנה ארמוני. זה כבוד גדול בשבילי וזה הולך להיות מדהים".
מה בתוכנית?
"קלאסיקות רוקנרול, מהסבנטיז כמובן. אבל במקביל למוסיקה, גם חשוב לי להסביר את הרקע התרבותי של כל שיר, אז כל שיר ילווה בהסבר מקדים".
אז מה אתה יותר – רוקר או רואה חשבון?
"אין סתירה בין השניים, אני גם וגם. ראיית חשבון היא המקצוע, הרוקנ'רול הוא דרך חיים, ובשניהם אני משקיע את כל כולי, בתשוקה, במחשבה, במסירות ובשיא הרצינות. אף פעם לא טענתי שאני בנאדם רגיל, אני תופעה".
תיקו פרנקו והסיקסטיז – הומאז' לרוקנ'רול
31.7, 20:30
היכל התרבות/אולם צוקר
לרכישת כרטיסים: סיגל, 050-8620993