מדד יוקר המחייה העולמי: תל אביב היא העיר היקרה בעולם

הדו"ח השנתי של האקונומיסט בוחן 173 ערים בעולם ונחשב לאחד המדדים הרציניים בעולמות הכלכלה. על פי עורכי הדו"ח תל אביב מזנקת למקום הראשון ועוקפת את פריז וסינגפור כתוצאה מהתחזקות השקל ועליית מחירי המזון

הרגשתם את זה בכיס, הרגשתם את זה בלב, ועכשיו יש לנו את זה רשמי: תל אביב היא העיר היקרה ביותר בעולם על פי מדד יוקר המחייה העולמי לשנת 2021. המדד מורכב על ידי גוף בשם EIU שהוא למעשה יחידת מחקר ומידע של האקונומיסט, והוא עוקב אחר מחיריהם של 200 מוצרי יסוד ושירותים ב-173 ערים בעולם.

בסי.אן.אן מדווחים כי זו הפעם הראשונה שתל אביב מתייצבת בפסגת הדירוג, אחרי שהדיחה ממנו את פריז וסינגפור שהובילו אותו בשנתיים האחרונות. את הזינוק של תל אביב לפסגה מסביר הדו"ח בעלייה משמעותית במחירי המזון והתחבורה, ואינו מתקרב אפילו לגעת במועקה של מחירי הדיור בעיר. עוד מוסבר המיקום של תל אביב בחולשתו היחסית של הדולר, שמקפיצה בדירוג ערים ממדינות שהמטבע שלהן חזק יותר.

בחזרה לאוהלים? המחאה החברתית ב-2011. צילום: MENAHEM KAHANA/AFP via Getty Images
בחזרה לאוהלים? המחאה החברתית ב-2011. צילום: MENAHEM KAHANA/AFP via Getty Images

מדד יוקר המחייה העולמי נערך כבר כ-30 שנה ונחשב לאחד המדדים הרציניים בעולם הכלכלי. מיקומה של תל אביב אינו מפתיע את מי שגר בעיר ורוכש כוסות הפוך גדול ב-18 שקלים או מנת פלאפל ב-25 שקלים. הזינוק במחירים מורגש במיוחד במסעדות העיר, אבל כל מי שמנסה להעביר יום מחוץ לבית חש את יוקר המחייה על בשרו.

יוצרי הדו"ח השנתי של מדד יוקר המחייה העולמי הסבירו כי השנה זינקו מחירי הדלק בעולם והובילו לעליית מחירים ממוצעת של כ-4 אחוזים מסביב לגלובוס, כתוצאה מבעיות בשרשראות האספקה בעקבות מגפת הקורונה. ב"אקונומיסט" חוזים התמתנות בעליית המחירים בעולם כתוצאה מהעלאת ריבית לריסון האינפלציה. לא בטוח שגם בתל אביב יהנו מזה.  הטופ 10 של מדד האקונומיסט נראה כך:

  1. תל אביב
  2. פריז
  3. סינגפור
  4. ציריך
  5. הונג קונג
  6. ניו יורק
  7. ג'נבה
  8. קופנהגן
  9. לוס אנג'לס
  10. אוסקה