עם דימויים מהנצרות, חזרנו בתערוכה הזו לחיי הלילה של שנות ה-90

מתוך התערוכה החדשה של אלדד רפאלי. צילום: אלדד רפאלי
מתוך התערוכה החדשה של אלדד רפאלי. צילום: אלדד רפאלי

מה בין דמותו של ישו למסיבות ההדוניסטיות באלנבי 58 עליו השלום? הצלם אלדד רפאלי חוזר בתערוכה חדשה לתמונות שלו מחיי הלילה באופן מעט שונה ועם הרבה יותר חמלה. אוצרת התערוכה נורית טל-טנא מספרת איך זה התגבש בטור מיוחד

תערוכתו של הצלם אלדד רפאלי, Day for Night – Allenby, שתפתח בחמישי בגלריית המדרגות אסמבלאז', תיקח אתכם למסע במקום ובזמן, אל תוך חיי הלילה של שנות ה-90, אל המועדונים הלוהטים של תל אביב. ביניהם: ה'למון', 'רוזלנידה' וה-מועדון – 'אלנבי 58' שנפתח ב-1994 על ידי אורי שטרק ורל נדל ומיקם את ישראל על מפת הקלאבינג העולמית. זה המקום בו לראשונה התקיים ככל הנראה היתוך בין הקהל ההטרוסקסואלי ובין הקהילה הגאה.

באותן שנים רפאלי הצעיר יצא אל חיי הלילה ותיעד – כאשר הוא עצמו חלק אקטיבי מסצנת המועדונים הפראית. בסדרת תצלומי הלילה, שחלקם מופיעים בתערוכה, מוצגות סצנות חיי הלילה חסרות הרסן, שביטאו ויזואליה תרבותית אקסטטית, רדיקלית לזמנה, של מוזיקה אלקטרונית, פורקן וסחרור חושים בחסות עננת אלכוהול ואקסטזי, נראות פרובוקטיבית, סקס מזדמן וחיפוש עצמי. נציין כי חלק מסדרה זו הוצגה כבר ב-1994 במסגרת תערוכה קבוצתית "תל אביב- תיעוד זמני", במוזיאון ת"א לאמנות, ותצלומים אלו אף זיכו את רפאלי ב"פרס האמן הצעיר".

במרחק של כמעט 30 שנה מאותם הלילות, רפאלי מציע בפנינו כעת התבוננות אחרת כלפי סדרת הלילה, מבט מפוקח ואולי אף חומל כלפי טבעו של האדם, כמיהתו לריגוש, למרדף אחר התשוקה והשאיפה לאהבה, לגאולה ולהישג הבא; לטיפוס אל עבר הר גבוה שאחריו תמיד יופיע הר גבוה יותר. את התבוננותו החדשה, הוא מיישם באמצעות אסמבלאז' – הרכבה בין סדרת תצלומי הלילה לתצלומים חדשים, מהשנתיים האחרונות, שטרם הוצגו, שצולמו באור היום של מרחבי הטבע הנשגב, ובנוסף תצלומי פרגמנטים מיצירות קלאסיות בעלות אספקט נוצרי דתי, מתקופת הרנסנס ובהן ציטוטים של דימויים אסתטיים מהנצרות, סמלים איקוניים, דמות ישו המת ומחוות תפילה.

מתוך התערוכה החדשה של אלדד רפאלי. צילום: אלדד רפאלי
מתוך התערוכה החדשה של אלדד רפאלי. צילום: אלדד רפאלי

אל כל אלו מצטרפת עבודת הווידאו: The way to the high mountain' (2019)', המורכבת מעשרות צילומי סטילס וחיבורים אסתטיים ותוכניים. המוזיקאי והמתופף רם גבאי מלווה את הפרויקט בנגינתו היצרית ובכך מעניק לצילומים נפח נוסף, עמוק וחדש.

זה לצד זה הם מהדהדים את העימות התמידי בין היופי והמותרות הארציים לבין הציפייה למוות ובקשה לאהבה וגאולה. הכלאה גשמית ורוחנית, כלפי מרחבי הזמן והמקום וכלפי האדם בעולם ניהיליסטי אקזיסטנציאליסטי; בדידותו וכמיהתו התמידית לאהבה. אז כמו היום ומקדמת דנא, אנו נאספים להתנועע, לגעת, להתכנס במין מיקרו אסקפיזם אנושי מחיי היומיום, בחסות החשכה; רודפים אחר תשוקה רגעית שתשקיט אותנו לאיזה זמן.

מתוך התערוכה החדשה של אלדד רפאלי. צילום: אלדד רפאלי
מתוך התערוכה החדשה של אלדד רפאלי. צילום: אלדד רפאלי

אמנם "אלנבי 58" נסגר אי שם בשנת 2000, וכעת בסמוך למיקום המקורי ממוקמת גלריית אסמבלאז' היכן שתוצג התערוכה, באלנבי 48. הגלריה היא חלק ממלון בוטיק, בניין בן 100 שנים המיועד לשימור. האקלקטיות הדינמית של המקום נובעת הן מחלקיו השונים: קפה-בר, חצר סודית וקסומה וגלריה לאמנות, והן מהתרחשויות העבר ומשמשת בעיניי כאוצרת התערוכה, כאכסניה מדויקת לתערוכה זו של רפאלי. (ובפרט בימים אלו שכניסה למוזיאון הופכת למאתגרת משהו).
התערוכה תוצג בגלרייה אסמבלאז', אלנבי 48, החל מחמישי (2.9) ועד ה-22 בינואר