טיים אאוט timeout

מברוך ג'מילי לקמפיין נדל"ן: ההיסטוריה המקוצרת של אמנות הרחוב בישראל

| מאת: עדי סמריאס

מהגרפיטי הראשון בשער הגיא ועד ההתמסחרות הטוטאלית, כך הגיעה אמנות הרחוב בישראל למצב הנוכחי שלה

  • https://static2.timeout.co.il/media/2015/09/sizes/Know-Hope-h_wo_680_382.jpg
עבודה של Know Hope

1948 – הגרפיטי הראשון בישראל

לוחם הפלמ"ח ברוך ג'מילי כתב בזפת את שמו על מבנה בשער הגיא שעליו שמר. בשנת 1984 נמחקה הכתובת, וג'מילי ביקש מבית המשפט לחייב את חברת מקורות להחזיר את הכתובת אולם נדחה. ביום העצמאות ה־63 שוחזרה הכתובת בעידוד הממשלה. היום ג'מילי ודאי היה עולה למשפט ומרותק לבסיס.

הגרפיטי הראשון בישראל של לוחם הפלמ"ח ברוך ג'מילי (צילום: רן בר)

1980- העבודה הראשונה של רמי מאירי

היום ציורי הקיר של מאירי – שמתמחה במשחקים בין אור וצל ומטעה את עין המתבונן – הם חלק מוכר מהנוף העירוני. ב־1980 הוא צייר את העבודה הראשונה שלו בחוף גורדון וסלל את הדרך לאמנים הצעירים שהגיעו שני עשורים אחר כך. ב־1989 הוא הציג תערוכת יחיד ראשונה והקדים אפילו את ההתמסחרות של אמנות הרחוב. היפסטר אמיתי.

העבודה הראשונה של רמי מאירי בחוף גורדון (צילום: האתר הרשמי של רמי מאירי)

1999 – הקופסונים של עדי סנד

בשנה זו החלו להופיע על קירות תל אביב דמויות ספק חמודות ספק משונות. הקופסונים של סנד, בוגר המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל, הם פרויקט אמנות הרחוב המתמשך היציב ביותר בתל אביב, והם מרגישות בנוח בגלריות כמו גם ברחוב.

הקופסונים של עדי סנד (צילום: מיכאלי)

2005 – הדמויות של נו הופ

בשנה זו החל אדם יקותיאלי, תחת השם Know Hope, להציב ולהדביק ברחוב דמויות גמלוניות, ארוכות ומעוררות חמלה והן במהרה הפכו לאחד הסמלים של אמנות הרחוב החדשה בתל אביב. היום נדיר למצוא שאריות שלהן על קירות, ומי שיודע איפה למצוא שומר על הידיעה כממתיק סוד.

עבודה של Know Hope

2005 – בנקסי מגיע לצייר לראשונה על חומת ההפרדה

לפני מלון בנקסי בבית לחם שנפתח ב־2017 ולפני קדחת השמועות האחרונה על זהותו – אחד מאמני הרחוב המוכרים בעולם צייר על החומה שליד רמאללה כחלק מפעילותו הפוליטית.

עבודתו של האמן בנקסי על חומת ההפרדה (צילום: GettyImages)

2008 – גלריה ראשונה לאמנות רחוב

הגלריה אורבניקס הייתה הראשונה שהבינה את הפוטנציאל הגלום בטרנד המתעצם והכניסה את אמנות הרחוב אל החלל שבין ארבעה קירות. אחריה הגיעו גלריות נוספות שניסו לרכוב על הגל, מרביתן בהצלחה מסחרית ואמנותית מוטלת בספק.

2009 – אמני הרחוב מציגים ביריד צבע טרי השני

חותמת של הכרה מממסד האמנות וסימן להתקבלותם של אמני הרחוב התל אביבים בקרב הקהל הרחב, ובו בזמן גם חיבוק דוב שסימל את תחילת הסוף של אמנות הרחוב המקורית בישראל.

2011 – תערוכה מוזיאלית ראשונה

התערוכה "בפנים: אמנות רחוב בתל אביב" קיבצה בביתן הלנה רובינשטיין של מוזיאון תל אביב לאמנות את אמני הדור הראשון – קלון, נו הופ, פומה, יוחאי מטוס, זירו סנטס, עדי סנד ועוד. תערוכה זו נחשבת היום לקו פרשת המים שאחריו הסתיים תור הזהב.

עבודה של Broken Fingaz שהוצגה בתערוכה "בפנים: אמנות רחוב בתל אביב" (צילום: אתר מוזיאון ת"א)

2013 – תערוכת יחיד ראשונה לנו הופ

אחרי מוזיאון תל אביב, מעוז נוסף של אמנות ממוסדות פרש את חסותו – גלריה גורדון הוותיקה, עם "דברים שמפרידים", תערוכת היחיד המדוברת של נו הופ.

עבודתו של Know Hope

2018 – רמי מאירי מוביל קמפיין נדל"ן

בסימבוליות שלא הייתה עוברת ישיבת תסריטאים נבחר השנה רמי מאירי לצייר עבור קמפיין של קבוצת מבנה וקבוצת תדהר לפרויקט הבינוי "המיטב בתל אביב" בביצרון. אפשר לברוח לביצרון מפלורנטין, אבל רוח הרפאים של אמנות הרחוב תמשיך לרדוף אחריכם.

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. עדכונים יומיים על הכתבות הנבחרות בטיים אאוט ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

now Silence is Golden SRV:SRV2 on: abf6601