דיוויד בואי הלך לעולמו בגיל 69

המוזיקאי האגדי נאבק בסרטן במשך 18 חודשים. רק לפני שלושה ימים יצא רשמית אלבומו ה-25, "Blackstar", שזכה לשבחים

דיוויד בואי, מהדמויות המכוננות ביותר שפעלו במוזיקה בחמשת העשורים האחרונים, מת אתמול (ראשון) בלילה לאחר מאבק בן 18 חודשים במחלת הסרטן, כך מסרה משפחתו בהודעה. הבשורה המרה – שהגיעה אך שלושה ימים לאחר יום הולדתו ה-69, בו הוא גם הוציא את אלבומו האחרון, ה-25 במספר, "Blackstar" – הכתה תדהמה ברחבי העולם.

אף שידוע היה שבואי סבל מבעיות רפואיות בתחילת שנות ה-2000, שהובילו לפרישתו מעשייה מוזיקלית למשך עשור, דבר מחלתו בשנה וחצי האחרונות נשמר בסוד. הסינגל האחרון אותו הוציא בימי חייו נקרא "Lazarus" – דמות מהברית החדשה, של אדם שהוקם לתחייה על ידי ישו ושמו מזוהה עם חיי נצח או קימה מהמתים. כעת מתבהר ההקשר הרחב, האפל והעצוב, של מהלך זה.

בואי, שנולד באנגליה ב-1947 בשם דיוויד רוברט ג'ונס, החל את הקריירה שלו ב-1967. הלהיט הראשון שלו היה "Space Oddity" ב-1969 (בשיר נעשה שימוש על ידי ה-BBC בשידור הנחיתה על הירח). הדמות הבדיונית מייג'ור טום מהשיר תמשיך ותופיע לאורך הקריירה שלו בשירים נוספים "Ashes To Ashes" ב-1980 ו-"Hallo Space boy" ב-1996.

אך את התפנית המוזיקלית המשמעותית תפס בתחילת שנות ה-70, כשעיצב את זרם הגלאם רוק ויצר ב-1972 את האלבום האגדי "Ziggy Stardust and the Spiders from Mars", אולי דמות האלטר-אגו עמה נותר מזוהה ביותר עד היום. לאלבום קדמו אלבום הרוק הכבד הבלוזי והפסיכדלי "The Man Who Sold The World" ב-1970 ו-"Hunky Dory" המפותי שנה אחריו.

באמצע שנות ה-70 החל לשתף פעולה עם המפיק בריאן אינו, אז יוצא טרי של להקת רוקסי מיוזיק, והשניים יצרו את האלבומים הנחשבים על ידי מבקרים ומעריצים רבים לטובים ביותר בקריירה שלו – "Station to Station", "Low", "Heroes" ו-"Lodger". הסינגל הראשון של בואי שהצליח לטפס לראש מצעד המכירות בארצות הברית היה "Fame" ב-1975, שיר שנכתב יחד עם ג'ון לנון.

בואי המשיך לשנות ולהתאים את העשייה המוזיקלית שלו לזמנים המתחלפים: בשנות ה-80 עשה ניסויים בסינת'פופ ושיתף פעולה עם קווין ב"Under Pressure", בשנות ה-90 שילב השפעות מסגנונות אלקטרוניים חדשים דאז, כגון דראם נ' בייס (ב-"Earthling").

בעשורים בהם פעל בואי שינה ועיצב מחדש את עולם המוזיקה ונותר דמות ייחודית בה. הוא המשיך להמציא את עצמו מחדש כיוצר ואמן ואף שחקן קולנוע ("האיש שנפל לכדור הארץ" היה הסרט הראשון בו כיכב, כחייזר, ב-1976) ואף פעם לא דרך במקום, לעתים למורת רוחם של מעריציו.

ההערכה היא אלבומיו נמכרו עד היום במעל ל-140 מליון עותקים ברחבי העולם, כשהנמכר ביותר בהם הוא "Let's Dance" מ-1983. בואי אף קידם את עולם המוזיקה דרך מוזיקאים אחרים. בין היתר, הוא תרם רבות לאלבומים "The Idiot" ו-Lust For Life" של איגי פופ ככותב ותמך בלו ריד בהקלטות אלבום הסולו הראשון שלו "Transformer" בו אף השתתף והפיק כמה מהשירים הגדולים בו.

בואי היה נשוי בשנית לדוגמנית הסומלית אימאן ולו שני ילדים (בת מאימאן ובן מנישואים קודמים – הבמאי דאנקן ג'ונס, שביים את סרטי המד"ב המוערכים "ירח" ו"קוד מקור"). לבואי אף היה אח למחצה שסבל מסכיזופרניה והתאבד ב-1985. דנקן ג'ונס, בנו של בואי, צייץ הבוקר בטוויטר: "מצטער מאוד לומר שזה נכון. אוהב את כולכם". הזמר, שלפני יותר מעשור לקה בהתקף לב בזמן הופעה בגרמניה, מיעט להופיע בציבור מאז.

לפני כמה שבועות באוף־ברודוויי המחזמר "לזארוס", שהוא כתב את שיריו, על חייזר הנוחת בכדור הארץ ומנסה למצוא בו את דרכו. שיר הנושא מהמחזמר נכלל גם באלבום החדש. הופעתו האחרונה היתה לרגל מופע צדקה של ארגון "Keep a Child Alive" בניו יורק בשנת 2006.

מיקסטייפ שיר מכל אחד מ-25 האלבומים

לביקורת אלבומו החדש והאחרון, "Blackstar"