טבילת האש של האירוויזיון: ההגרלה, המנחים והחלילית של חולדאי

אמש נורתה יריית הפתיחה של עונת האירוויזיון באירוע הגרלת סדר המשתתפות בחצי הגמר. אז איך היו המנחים ומה היה לצ'יף האירופי לומר עלינו? אם לשפוט לפי הערב הזה, אפשר להיות אופטימיים

הגרלת חצאי גמר האירוויזיון במוזיאון תל אביב (צילום: באדיבות כאן)
הגרלת חצאי גמר האירוויזיון במוזיאון תל אביב (צילום: באדיבות כאן)
29 בינואר 2019

זאת לא הייתה השקה תל אביבית קלאסית עם כל היפים והנכונים, אבל באולם הקטן במוזיאון תל אביב שאירח אמש (שני) את הגרלת חצאי הגמר של האירוויזיון נרשמה התרגשות. בכל זאת, מדובר באירוע שפותח רשמית את עונת האירוויזיון, כל הדרך אל הגמר שייערך בעוד כשלושה חודשים (18.5) בגני התערוכה וישודר בכאן 11. באולם התרוצצו ללא הפסקה בעלי תפקידים שניסו לוודא – בהצלחה לא מבוטלת – שהאירוע יעבור חלק ונטול פדיחות. "רק עכשיו אני קולט באמת שזה קורה", אמר אחד מאנשי ההפקה לחבר שלידו.

בכל שנה מהווה ההגרלה הזדמנות לכל הגורמים המעורבים בהפקה להראות שהם שולטים בעניינים ומסוגלים להפיק אירוע באופן חלק. "שיתוף הפעולה עם התאגיד ושאר הגורמים עד כה היה טוב מאוד", אומר לי לפני האירוע המפקח על התחרות מטעם איגוד השידור האירופי והבוס הגדול שלה, יון אולה סאנד. "אין לי ספק שיהיה מופע מצוין". אם לשפוט על פי הגרלת חצאי הגמר, יש מצב שהאופטימיות של הבוס מוצדקת.

עוד כתבות מעניינות:
אירוויזיון 2019 בתל אביב: כל מה שצריך לדעת
הפתרון של העירייה למצוקת הלינה בתקופת האירוויזיון
מחירי המלונות בתל אביב בתקופת האירוויזיון כבר קפצו 

באירוע שהתקיים אתמול צפו אלפים בשידור חי, כשרוב הנוכחים באולם עצמו היו שייכים לאחד הגורמים המפיקים את התחרות, מהארץ או מאירופה. אליהם הצטרפו עיתונאים רבים וקומץ סלבריטאי-אירוויזיון, בהם יזהר כהן, נורית הירש, יואב גינאי ואחרים, שאירוע אירוויזיון בישראל לא שלם בלעדיהם והם מקפידים לשמור על קשר לתחרות. הירש, למשל, שהלחינה את "אבניבי" והייתה האישה הראשונה שניצחה על תזמורת באירוויזיון, מספרת לי שהיא עוקבת באדיקות אחר "הכוכב הבא לאירוויזיון" ומקווה שהזוכה "יהיה מישהו עם כריזמה". את הפייבוריט שלה היא משביעה אותי לא לגלות.

זו הייתה טבילת אש ראשונה בלייב לכל הגורמים המעורבים בהפקת התחרות, החל מאנשי ההפקה וכלה בשניים מתוך ארבעת המנחים, לוסי איוב ואסי עזר (אליהם יצטרפו באירוע הגדול ארז טל ובר רפאלי בגרין רום). איוב ועזר הפגינו אנגלית מצוחצחת למדי, הרבה חן ומעט בדיחות מתאמצות, והעניקו תקווה שסאגת בחירת המנחים הארוכה הגיעה לסיום מוצלח. מי שהעניק הופעה ביזארית במקצת היה ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שבמהלך נאומו שלף חלילית וניגן את נעימת הפתיחה המוכרת של האירוויזיון. חולדאי התייחס גם לפיל שבחדר – הכרטיסים לתחרות – וסיפר על מבול האנשים שמנסים להשיג דרכו כרטיס. על אף שמועות שהתרוצצו באולם, לא הייתה הכרזה בנושא זה במהלך האירוע, וגם עכשיו – פחות מארבעה חודשים לפני האירוע – עדיין לא ידוע בדיוק מתי תחל מכירת הכרטיסים.

האירוע נפתח בטקס העברת המפתחות המסורתי, בו מעניק נציג העיר המארחת הקודמת, במקרה הזה ליסבון, צרור מפתחות גדול ומגוחך למראה. אחריו הגיעה ההגרלה עצמה. לא מדובר בשיא דרמטי, ובפרט השנה, כשמקומה של ישראל מובטח: בהגרלה נקבעה על סמך שיטה מורכבת החלוקה וסדר הופעתן של 36 המשתתפות בשני חלקי חצי הגמר. את סדר המשתתפות הסופי קובעת ההפקה. הנקודה הישראלית היחידה הייתה כשנקבע כי ישראל תצביע בחצי הגמר הראשון, ובו גם יוצג השיר הישראלי לקהל בבית.

בחצי הגמר הראשון (14.5) ישתתפו סלובניה, בלארוס, צ'כיה, מונטנגרו, קפריסין, סרביה, פינלנד, פולין והונגריה. במחצית השנייה: אסטוניה, פורטוגל, סן מרינו, איסלנד, גיאוגריה, אוסטרליה, בלגיה, אוקראינה ויוון. בחצי הגמר השני (16.5) ישתתתפו שוויץ, שוודיה, אירלנד, אוסטריה, מולדובה, לטביה, רומניה, דנמרק וארמניה. במחצית השנייה: אלבניה, אזרבייג'ן, הרפובליקה של מקדוניה הצפונית, נורווגיה, רוסיה, הולנד, קרואטיה, ליטא ומלטה.

למרות שמדובר באירוע שהשפעתו על תוצאות התחרות לא גבוהות במיוחד, מומחי האירוויזיון שבקהל מיהרו לנתח את התוצאות. דניאל דונקלמן, מבכירי האירוויזיוניסטים בישראל שהצטרף לשורות כאן 11 לרגל התחרות, מיהר להכריז שהמדינות הקווקזיות ופולין הן המפסידות הגדולות של ההגרלה, על פי מערכת שיקולים שקצרה היריעה מלמנותם.

המבחן הרציני הבא של הפקת התחרות יהיה מכירת הכרטיסים בסביבות אמצע פברואר, וכמובן, תחילת החזרות למופע עצמו. במקביל, ברחבי אירופה ממשיכות המדינות לבחור נציגים לתחרות. אחרי שבשבת נבחר בצרפת כוכב היוטיוב בילאל חסאני עם השיר "Roi", שעה קלה לפני תחילת ההגרלה בתל אביב הודיעה צ'כיה כי בחרה בלהקת "לייק מלאווי" לייצג אותה בתחרות עם השיר "Friend of a Friend".