מירי רגב מאיימת לפגוע בתקציבי תעשיית הקולנוע

בנאום בוטה שכוון נגד יוצרי הקולנוע ואנשי התעשייה הטיחה שרת התרבות האשמות על חוסר פלורליזם והבטיחה לבחון מחדש את תקצוב משרדה בתחום

מירי רגב. צילום: בן קלמר
מירי רגב. צילום: בן קלמר
19 בספטמבר 2017

שרת התרבות מירי רגב תקפה בבוטות את אנשי תעשיית הקולנוע הישראלי, בהם יו"ר האקדמיה לקולנוע מוש דנון, הבמאי שמוליק מעוז והשחקן ליאור אשכנזי. בנאום שנשאה הערב (ג') בשידור חי בעמוד הפייסבוק שלה, על רקע אי הזמנתה לטקס פרסי אופיר הערב, איימה רגב לשלול תקציבים מטקס פרסי אופיר ומחלקים שונים בתעשיית הקולנוע הישראלית החל מהשנה הבאה.

רגב פתחה את נאומה באופן "היתולי" כשאמרה: "באתי לכבד אתכם הערב, לחגוג עמכם את הישגי הקולנוע הישראלי השנה. באתי למחוא כפיים לשמוליק מעוז הבמאי של 'פוקסטרוט' עטור הפרסים ולרקוד לצלילי שיריהם של המשוררים הפלסטיניים מחמוד דרוויש ודארין טאטור. כן, זה הנאום שהוא החלום הורוד של מוש דנון שרצה להכתיב לי מה לומר. זו הצעת השלום שלו, שהיא כמובן הסכם כניעה. זה היה כנראה מבחן הקבלה שלי למועדון הפלורליסטי של סותמי הפיות, אלה שמוכנים להקשיב רק לעצמם ולדומיהם. כמו שאתם רואים, ויתרתי על התענוג".

רגב המשיכה וציינה שהיא "גאה בקולנוע הישראלי, מחזקת אותו, אבל לא בכל מחיר. הנה לדוגמה, סרט ישראלי מקבל חיבוק חם מהתעשייה בחו"ל ואני מקלקלת להם את החגיגה. אתם מכירים את צה"ל, כמה מוסריים החיילים שלנו, איזה גן עדן הקמנו במזרח התיכון, ואתם מעיזים להציג את חיילי צה"ל ככאלה שהורגים במחסום ערבים וקוברים את גופותיהם, ועוד לקרוא לשקר המזוויע הזה, לעלילת הדם הזו מטאפורה? אז מה אתם אומרים לנו? שזה לא מתאר את חיילינו הורגים ומטייחים, ואם רק נהיה אינטליגנטיים, רמז ליאור אשכנזי, אז נבין? מה זו ההיתממות הזו – בסוף המטאפורה הזו אומרת משהו, ואנחנו לא עיוורים ולא חרשים ובטח שלא טיפשים להבין מה אומרת המטאפורה הזו על החברה הישראלית ועל צבא העם שלנו".

שמוליק מעוז, שרה אדלר וליאור אשכנזי בפסטיבל ונציה (צילום: Getty Images)
שמוליק מעוז, שרה אדלר וליאור אשכנזי בפסטיבל ונציה (צילום: Getty Images)

רגב הזכירה את מה שכתב יהודה אטלס לגבי הסרט ב"הארץ", כשאמר שהתקרית בסוף הסרט מוציאה את דיבת ישראל רעה ושאם מירי רגב הייתה רואה את הסרט היה יוצא לה עשן מהאוזניים. "מסתבר שיש יתרון לכך שטרם ראיתי את הסרט", אמרה, "אבל מספיק היה לי לשמוע עליו כדי להגיע למסקנות של אטלס".

רגב אמרה עוד, "אני שומעת ביממה האחרונה את האמירות המתלהמות של מעוז, מוש דנון וחבריהם, המאשימים אותי בהסתה. 'הדם על הידיים של רגב', כך אמרו היום, ואני אומרת: תראו לאן התדרדרתם. בהתחלה הדרתם אותי מהטקס והחלטתם שקולי לא ישמע, זה לא עבר חלק כפי שציפיתם אז עברתם לשיח של הסתה ודם. עוד ניסיון זול ושקרי להיפטר מהאחריות שלכם להסתה.

"אתם משתמשים בכספי הציבור על מנת להביא למסכים אג'נדה פוליטית. יוצרים רבים אמרו לי בשנה האחרונה שהם מפחדים בכלל להציע תסריט שונה, כי ברור להם שלא יזכו לתמיכה. המצב הזה לא ימשך וההתבטאויות המסיתות שלכם לא יעזרו. העידן הזה נגמר. אתם לא בעלי הבית על התקציב הציבורי. אין חתונה במעמד של צד אחד. אתם לא יכולים לנצל את הכלה ולא להזמין אותה לחתונה, וזו סיבה נוספת מדוע הקמתי ועדה שתבחן האם התקציב הממשלתי הוא שוויוני דרך קרנות הקולנוע. אני מבטיחה שהסכם הקולנוע שהיה הוא לא ההסכם שיהיה".

"רגב לא זקוקה לאישור האקדמיה כדי להביע את עמדותיה"

בשבוע שעבר הודיעה האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה שלא תזמין פוליטיקאים לטקס שכן "עם הזמן שינה הטקס את אופיו והפך אט אט לזירת התגוששות שאינה ראויה, הגורמת לזילות האירוע וחמור מכך – זילות היוצרים והיצירה שהוא מבקש לכבד ולהוקיר". רגב, שהיא שרה בממשלה ובעלת מאות אלפי עוקבים בפייסבוק, התלוננה על "הדרתה" מהטקס וכינתה את ההחלטה "לא דמוקרטית". לאחר מכן הודיעה שהיא בוחנת את תמיכת משרד התרבות בטקס פרסי אופיר.

כפי שכתב בעמוד הפייסבוק שלו אתמול יו"ר האקדמיה מוש דנון, "שרת התרבות איננה זקוקה לאישור האקדמיה כדי להביע את עמדותיה ולראיה אנו שומעים אותה בכל מקום אפשרי כל הזמן. עמדתה של השרה בקשר לקולנוע הישראלי ידועה לנו וברורה לנו ואף נשמח לנהל איתה על כך דיון פומבי בכל מקום שרק תבחר למעט יום אחד, ערב אחד, שעתיים קצובות בהן יתאפשר לנו לקיים אירוע חגיגי כאילו אין מחלוקת, אירוע המהווה הזדמנות לברך ולעודד".

>> סרטים שמירי רגב הייתה רוצה לראות

הטקס יתקיים הערב במשכן לאמנויות הבמה באשדוד, כשברקע האווירה הקשה והמתוחה בשבועות האחרונים, שמקורה בהתבטאויותיה הבוטות של שרת התרבות נגד "פוקסטרוט". רגב חזרה ואמרה שהסרט, זוכה פרס אריה הכסף בפסטיבל ונציה, מוציא את דיבת ישראל וצה"ל רעה. מנגד טען כוכב הסרט ליאור אשכנזי שרגב כלל לא צפתה בסרט ולכן אין ביכולתה להביע את דעתה כלל.

מוקדם יותר היום פרסם שמוליק מעוז, במאי "פוקסטרוט", פוסט בפייסבוק שבו האשים את רגב על כך שאינה מתערבת להרגעת הרוחות, לאור הסערה סביב הסרט והאיומים שמקבל ליאור אשכנזי. "קיבלתי החלטה לשמור על איפוק ולא לדרדר את עצמי לשיח הזול, הנמוך, התעמולתי והשקרי שמירי רגב מנצחת עליו", כתב מעוז. "אמרתי לעצמי שאני לא צריך להגן על הסרט שלי כי הוא עושה את זה יותר טוב ממני. אבל המצב הולך ומתדרדר. מאיימים על השחקן שלי ועל הילדה הקטנה שלו. מה לה ולכל הסיפור ההזוי הזה? התפקיד של השרה הוא לרסן את המתלהמים. ויכוח על יצירה לא אמור להתדרדר לאיומים, ובטח לא על ילדה בת חמש שמאחלים לה לנוח בשלום על משכבה.

"אבל במקום למתן ולהרגיע היא ממשיכה להסית ולתדלק. וההיסטוריה כבר הוכיחה לנו יותר מפעם אחת שמספיק פסיכופט אחד כדי שמשהו רע יקרה ואחר כך נגיד שהכתובת הייתה על הקיר. ב'פוקסטרוט' יש חייל שאומר: 'אם אנחנו מתעקמים בסוף נתהפך ונשקע. כזה יקרה זה יקרה ברגע. אני לא יודע אם יהיה לי מספיק זמן להגיד 'אמרתי לכם' אז אני אומר לכם עכשיו'. גברת רגב, אם משהו רע יקרה האחריות היא שלך".