איך שוב הפכה ניקול קידמן לאיט גירל הכי חמה בהוליווד?

שלושה סרטים במקביל, תוכניות אירוח ו־HBO - עד לא מזמן הייתה ניקול קידמן שחקנית שעבר זמנה, והיום אי אפשר לפספס אותה. איך היא הפכה מכוכבת שמתבזה בתפקידים קטנים לאחת השחקניות המבוקשות בתעשייה?

ניקול קידמן ב"ילד מחוק"
ניקול קידמן ב"ילד מחוק"
27 בדצמבר 2018

לצופים שיגיעו לבתי הקולנוע בשבוע האחרון של 2018 יהיה קשה להתחמק מניקול קידמן. אלה שמעדיפים סרטי קומיקס ימצאו אותה בשיער פלטינה ארוך ובוהק בתפקיד המלכה אטלאנה ב"אקוומן", הצופה האיכותי יתפוס אותה בפאה קצרה ומפוקפקת כאם השולחת את בנה לטיפולי המרה ב"ילד מחוק", ומי שרוצים את האקשן שלהם אפל וקשוח ייראו אותה בשיער מבולגן ופנים מכוסות קמטים ב"הרסנית". אחרי יותר משלושה עשורים של משחק, קידמן הפכה מחדש לסוג של איט גירל – היא מרואיינת מבוקשת בתוכניות אירוח, קוטפת תפקידים ופרסים, ומוכיחה מחדש שהיא לא רק שחקנית טובה אלא גם ורסטילית מאוד.

אלא שעד לא מזמן זה ממש לא היה המצב. עד לפני ההופעה בסדרה "שקרים קטנים גדולים", שעליה קידמן חתומה גם כמפיקה, היא הייתה כוכבת עבר שמתבזה אחת לשנה בתפקידים שקטנים עליה, ושמה עלה בתקשורת בעיקר בכותרות בסגנון "ניקול קידמן שוב הגזימה עם הבוטוקס". קידמן החלה לשחק בשנות ה־80 באוסטרליה ועם הזמן עוררה עניין גם בארצות הברית. אחרי שכיכבה ב"עיניים עצומות לרווחה" לצד בעלה דאז טום קרוז, קידמן הפכה בתחילת שנות ה־2000 לאחת השחקניות הכי מבוקשות בעולם. רצף ההצלחות שלה כלל בין השאר את "מולאן רוז'", "האחרים", "קולד מאונטן", "נשים מושלמות" ו"דוגוויל", וב־2003 היא קיבלה פרס אוסקר על ההופעה כווירג'יניה וולף בסרט "השעות".

ניקול קידמן ב"הרסנית"
ניקול קידמן ב"הרסנית"

עוד כתבות מעניינות:
רוצו להשלים: 11 הסרטים הכי טובים של 2018
שבו בחושך: 7 סרטים מעולים שעברו מתחת לרדאר
"רומא": אלפונסו קוארון מדבר על סרטו האישי ביותר

שלוש שנים אחר כך כבר היה לה פרס פחות כיפי לשים על המדף – הקומדיה "סמנת'ה" זיכתה אותה ואת וויל פרל בפרס ראזי לזוג הקולנועי הגרוע ביותר. עם הכישלונות שהגיעו משם והלאה אפשר למנות את סרט הפנטזיה "מצפן הזהב", שכשל מספיק כדי להפוך מ"הארי פוטר" הבא לפלופ עצום; "אוסטרליה" הכושל שבו כיכבה לצד יו ג'קמן; והקומדיה העלובה למדי "לזרום עם זה", שבו שימשה שחקנית חיזוק לאדם סנדלר וג'ניפר אניסטון. מביך, אבל לא מביך כמו "גרייס ממונקו", אסון קולנועי של ממש שבו קידמן שיחקה את כוכבת הקולנוע האהובה גרייס קלי. ההופעה שלה נעה בין הבעות פנים גרוטסקיות לבין מבטים עציים וריקים (שגם אותם המבקרים ייחסו לשימוש עודף בבוטוקס).

איך מגיעים תוך עשור מתפקידים בסרטים של קובריק ולאנס פון טרייר לסרט כל כך גרוע שבית המלוכה במונקו מתנער ממנו פומבית? יכול להיות שדווקא הזכייה באוסקר היא שדפקה אותה. כבר כמה עשורים שהאקדמיה לקולנוע בוחרת כזוכות נשים צעירות משמעותית מהמקבילים בקטגוריה הגברית, והיא נוטה לעשות את זה בדיוק כשהקריירה שלהם פורחת. הוליווד גם ככה לא ממש אדיבה כלפי שחקניות מבוגרות, והעובדה שכבר עשית את הסיבוב שלך באוסקר עלולה להפוך אותך אפילו מהר יותר מנערת השעה לחדשות של אתמול. קידמן בסך הכל בת 51, אבל בהוליווד את נחשבת מבוגרת כבר בגיל 38. קידמן היא לא שחקנית מהסוג שמלוהק לתפקיד האישה התומכת של איש חשוב כלשהו ושאר תפקידי משנה צרים ומגבילים שנשים בגילה מקבלות בסרטי אוסקר. היא שחקנית של תפקידי עומק, של דמויות עם חזות מושלמת וזוהרת שמסתירות סודות אפלים או נפש סוערת. לא ברור אם בהוליווד הפסיקו להתעניין בה כי לא הבינו מה יש בה מעבר לנעורים ויופי, או מכיוון שאת מעט התפקידים המורכבים מעדיפים לתת שם לכוכבת הצעירה התורנית. אז מה את עושה כשאת כבר לא הליהוק המתבקש לתפקיד הצעירה היפה, אבל גם לא מבוגרת מספיק בשביל תפקידים "מכובדים" סטייל מריל סטריפ? בוטוקס. או שאת מתחילה להפיק לעצמך תפקידים.

ניקול קידמן בלונדון, בחודש שעבר (צילום: Getty Images)
ניקול קידמן בלונדון, בחודש שעבר (צילום: Getty Images)

"שקרים קטנים גדולים" של HBO, שכאמור קידמן שימשה בה גם מפיקה, סיפקה לה תפקיד מהסוג שהיא הכי טובה בו – בובת חרסינה מושלמת מבחוץ, אישה שבורה עם סוד אפל בפנים. כמעט במקביל "סארו: הדרך הביתה", סרט אוסטרלי שבו שיחקה את אמו המאמצת של הגיבור, זכה להצלחה מפתיעה וסיפק לה מועמדות נוספות לאוסקר. מאז היא מחוזרת על ידי במאים ובמאיות שנותנים לה תפקידים מעניינים ואמיצים. "הפוני של ניקול קידמן ב'שקרים קטנים גדולים' הוא הדבר הכי טוב שקרה לקריירה שלה בעשור האחרון, כי הוא סובב את השיחה מהמצח שלה ליכולות שלה כשחקנית", כתבה עליה אן הלן פטרסון בבאזפיד בכתבה שזכתה לשם "כמה פעמים תצטרך ניקול קידמן להוכיח את עצמה?". עכשיו עולה השאלה אם גם הקאמבק הזה ידעך עוד כמה שנים, ואם היא באמת סיימה להוכיח את עצמה.