ג'ימי קאר לא דומה לאף סטנדאפיסט שאתם מכירים

בעידן של פוליטיקלי קורקט וסטנדאפ רגיש, ג'ימי קאר מגיע לישראל עם מופע שכולל מאות פאנצ'ים, הצעות מיניות והומור שחור חסר עכבות. ריאיון

ג'ימי קאר (צילום: יח"צ)
ג'ימי קאר (צילום: יח"צ)
23 באפריל 2018

לא צריך יותר מכמה דקות בהופעה של ג'ימי קאר בשביל להבין שהוא קומיקאי מזן אחר, שריד מרצון מתקופה אחרת. העניין הוא לא רק בחליפה המחויטת שבה הוא עולה תמיד לבמה (האם הוא ידבק בגישה הזאת גם באוגוסט של תל אביב? את זה נדע בעוד כמה חודשים) וגם לא רק בפנים ההיפר גמישות שלו, עם תנועת גבות מוגזמת והבעות שגובלות באלו של שחקן וודוויל. אלו הבדיחות.

קאר מספר, לטענתו, משהו כמו 300 פאנצ'ים במופע של שעה וחצי. זו תדירות של שלוש בדיחות לדקה, עם תמהיל מסחרר של ישן וחדש. משחקי מילים גרים ליד הומור שחור מאוד ומתחלפים בפאנצ'ים נוטפי אגו – מין גירסה בריטית יבשה של השתחצנויות של ראפר ("אני בן 45, היא בת 28. אחח, לו רק הייתה צעירה בעשר שנים"). קאר יודע מה הסטריאוטיפים של רוב העולם לגבי בריטי אינטלקטואל בחליפה והוא לא מפחד לשחק אותה מתנשא ומרושע. לעומת זאת, עוד על הבמה קיים נתק מובהק בין ג'ימי קאר האיש ובין הדמות, אשר יכולה להתחלף בכל שנייה. לפני רגע הוא לורד יהיר ועכשיו הוא לוזר מסכן. הכל בשביל הפאנץ'. אה, והוא מקדיש כחצי שעה מהמופע האחרון שלו בנטפליקס לירידות על הקהל (ולפעמים גם להצעות מיניות מפורשות). אולדסקול.

קאר. זה לא הגבות, זה הבדיחות (צילום: יח"צ)
קאר. זה לא הגבות, זה הבדיחות (צילום: יח"צ)

עוד כתבות מעניינות:
ג'ים ג'פריס הפסיק לספר בדיחות מיזוגיניות
ההומור של ג'רי סיינפלד לא התעדכן, אז מה? 
הסטנדאפיסטים הם הרוקסטארים החדשים

"אני מיושן", מודה קאר בשיחה מלונדון, "אבל המופע שלי לא עוסק בי. שום דבר שם לא אמיתי, אני פשוט בדרן והדבר היחיד שחשוב לי לספק זו שעה של אושר. אני רוצה שיהיה לכם את הבילוי הכי טוב אי פעם". זה דבר מדהים לשמוע בתקופה שבה קומיקאים מתחרים על רלוונטיות חברתית, מנסים להטיף ולהתפלסף, מנסים לצאת צודקים וחכמים ולא רק מצחיקים, מנסים להדחיק את העובדה שגנטית מוצאם מן הליצן. "נכון, חוש ההומור שלי אפל, אבל אין לזה שום משמעות, ככה יצא".

יותר קשה לכתוב 300 פאנצ'ים למופע מאשר שישה־שבעה סיפורים, כמו אצל קומיקאיים "סיפוריים"?

"האנלוגיה שאני הכי אוהב היא שקומיקאי הוא כמו פַסל – האנשים שעושים מופעים עם סיפורים ארוכים חוצבים משהו, סוס לדוגמה, מגוש שיש, אבל אני משחק בלגו – קובייה ועוד וקובייה, זה הרבה יותר קל לי. אני לא צריך לחכות להשראה, אני פשוט כותב בדיחות".

את ההופעה הקרובה שלך בישראל מקדמים בין היתר עם התיאור "תזמון מושלם והיעדר רגישות".

הוא פורץ בצחוק החמורי המפתיע שלו שהפך כבר לסימן היכר: מין יללה־נהמה מתגלגלת, עולה ויורדת כמו צפירה, על סף הנחירה. "זה נהדר! אנחנו חיים בתקופה המושלמת להיות קומיקאי. אין מקום טוב יותר להיות בו מאשר על הבמה, כי בערב סטנדאפ אנשים יודעים מה הם באו לראות. אני מופיע במועדונים, איפה שהחוקים החברתיים הרגילים לא בתוקף. זה מקום בטוח".

מצחיק שאתה משתמש במילים "מקום בטוח", מונח אהוב על חסידי הפוליטיקלי קורקט – אתה שומע יותר ויותר קומיקאים מוחים על הניסיון להחיל את החוקים החיצוניים האלו גם על סטנדאפ, להפוך גם אותו לבטוח.

"50 השנים האחרונות היו אולי השנים הכי טובות שהיו לאנושות אי פעם, ואנחנו לוקחים את חופש הביטוי כמובן מאליו כי מעולם לא הכרנו שום דבר אחר. אני מדבר על המערב, כמובן – אנחנו לא מכירים צנזורה. אני חושב שזה דבר נדיר ויקר מאוד וגם דבר שקל מאוד לתקוף אותו כשאתה לא מסכים עם מה שנאמר. הבעיה הכי גדולה היא שמדפיסים בדיחה שלך בעיתון למחרת ואומרים: 'תראו, ג'ימי קאר אמר ככה וככה', אבל סטנדאפ הוא אמנות של מילה מדוברת. בעיתון בדיחה יכולה להיראות כמו דבר אחד, אבל לילה לפני כן, בחדר עם אווירה מסוימת, היא יכלה להיות משהו אחר לגמרי גם באותם מילים בדיוק. אני דוגל בחופש שלי להגיד דברים פוגעניים, אבל גם למבקרים שלי יש חופש לצאת נגדי, זה הכל חלק מאותה מערכת. תראה, סטנדאפ, בסופו של דבר, הוא תרמית".

תרמית?

"הדרך הכי קשה לעשות כסף קל", הוא אומר (ומצטט את כותרת האלבום הקלאסי של הסטריטס). "קשה מאוד, כן, אבל הרבה יותר קל מלעבוד יום במשרד. בסופו של דבר כשאני לא מצלם משהו לטלוויזיה, אני עובד שעתיים ביום ואסור לי לשכוח שיש לי הרבה מזל. אני מדבר עם מישהו מהקהל ושואל אותו: 'ממה אתה מתפרנס? כמה שעות אתה עובד?', ואומר לעצמי: האדם הזה מצא זמן לבוא להופעה שלי הערב. זה גורם לי לעבוד יותר קשה".

זו צניעות מפתיעה, ודאי אם משלבים אותה עם העובדה שכשג'ימי קאר פונה למישהו בקהל, לרוב זה אומר שהלך עליו.

אתה בן אדם מאוד אסיר תודה.

"כן, בהחלט".

← ג'ימי קאר, היכל התרבות, הוברמן 1 תל אביב, שבת (11.8) 21:30, 179־399 ש"ח