אבא מחליפה: "טרנספרנט" מבית אמזון מתעלה על הציפיות

על אף היותם תאגיד רשע, לפחות על הנייר, גוף התוכן החדש של אמזון מתחיל ברגל ימין עם סדרה פורצת דרך

"טרנספרנט"
"טרנספרנט"
22 באוקטובר 2014

על פי המשוואה, שלפיה תאגיד גדול=תאגיד דורסני=תאגיד שנוא=דאע"ש, מתבקש לחשוד שאמזון, בבואה לשדר סדרה על גבר שמשנה את מינו, בעלת כוונה לזנב בהצלחה של "כתום הוא השחור החדש" של נטפליקס. השחקנית הכריזמטית לאברן קוקס, שנולדה כזכר ומשחקת אסירה שנולדה כזכר, הפכה אצל המתחרה לאחת מעמודי התווך של הסדרה, כולל מועמדות ראויה לאמי, ולא בכדי. זרוע התוכן המסקרנת של תאגיד הרשע הרימה את ראשה בחודשים האחרונים והיא משחררת סדרות שלמות לצפייה בסטרימינג, לאחר שזיהתה את הפוטנציאל הטמון בצרכני ה־Binge Watching האובססיביים.

אלא ש"טרנספרנט" רחוקה מלהיות ה־Me Too של סתיו 2014. הסדרה, ששמה הוא תשובה להגדרה בתשבץ היגיון – משלבת בתוכה את המילים "שינוי" ו"הורה" שיחד גם מיתרגמים ל"שקוף" – עומדת בציפיות שהתעוררו מגוף תוכן חדש ובועט, ופחות מה שהייתם מצפים מתאגיד מזוהם. טוב עשו בהוט שרכשה את הסדרה לשידור, כשוויתרו מראש על הניסיון לתרגם את השם המורכב למשהו מזיע בעברית.

ג'פרי טמבור ("המופע של לארי סנדרס", "משפחה בהפרעה") הוא פרופ' מורט פפרמן, גרוש ואב לשלושה ילדים בוגרים, שמחליט שהגיע הזמן לצאת מהארון. מורט נמצא בתהליך הפיכתו לאישה בשם מאורה. הוא עוזב את ביתו המרווח לטובת קומפלקס מגורים טרנס־פרינדלי, משתתף בקבוצת תמיכה וכעת נותר לו לספר על כך לילדיו, ככל הנראה שלושת המבוגרים המרוכזים בעצמם מאז הפציעה האנה הורבאת' של לינה דנהאם על המסך של HBO: הבת הבכורה, שרה פפרמן (אמי לנדקר בליהוק קצת תמוה, שכן היא נראית יותר קרובה בגיל לאביה מאשר לשני אחיה הצעירים), מגלמת אימא מהפרברים במשרה מלאה. האח האמצעי, ג'וש פפרמן (ג'י דופלס), הוא מפיק מוזיקלי שמנהל מערכת יחסים עם זמרת צעירה שעמה הוא עובד במקביל למערכת יחסים עם אישה מבוגרת, מערכת שאינה מתבררת בשלושת הפרקים הראשונים, והבת הצעירה אלי פפרמן (גבי הופמן שזכורה גם כאחותו המטורללת של אדם ב"בנות"), שחיה על חשבון אביה במה שנראה כמו בין־עבודות תמידי כולל דימוי גוף בעייתי. שלושת הילדים של מורט עדיין לא גיבשו את הזהות שלהם עד הסוף והם מנהלים כל אחד בדרכו חיים לא פתורים בין אהבה עצמית לתיעוב עצמי מעורר חמלה. אולי בניגוד לאביהם, שעל פניו נראה די שלם עם הבחירה.

היוצרת, ג'יל סולוואי, שכתבה גם ל"עמוק באדמה" ול"טארה", כתבה סדרה פורצת דרך. טמבור עושה בה עבודה מצוינת כמורט/מאורה, כשבניגוד לדמויות האקסצנטריות שלו ב"משפחה בהפרעה" ואצל "לארי סנדרס", הפעם הוא מגלם דמות רגישה והכי פחות אקסצנטרית – עד כמה שטרנסג'נדר יכול להיות סולידי – אבל הכל יחסי בהשוואה למשפחה בהפרעה הפרטית שלו. זאת גם הסדרה הכי יהודית על המסך כרגע, עמוסה בבדיחות שואה, שטייטל ובהמשך גם שבעה אחת ובת מצווה. הבדיחות חריפות כמו חזרת ואינן תמיד פוליטיקלי קורקט. בתפקיד האימא היהודייה מהגיהינום נמצאת שלי פפרמן, גרושתו של מורט שחיה בדיור מוגן עם בעלה הדמנטי בגילומה של ג'ודית לייט בתפקיד נהדר, רחוק מאנג'לה הוואספית ב"מי הבוס" או מקלייר מיד המטורללת מ"בטי המכוערת", מרחק אליהו הנביא מסנטה קלאוס.

"טרנספרנט" מלאה בפוטנציאל, שבשני הפרקים הראשונים של הסדרה מתקשה להתממש ובהמשך מתחיל להמריא. אין ספק שזו אחת היציאות של הטלוויזיה האמריקאית בעונת הסתיו.

השורה תחתונה: אל תחמיצו את היהודי הנודד בין המינים

"Transparent", ב־HOT VOD