מה יהיה עם אבן גבירול? תכנית ההתחדשות של הרחוב יוצאת לדרך

הצצה לעתיד טוב יותר. הדמיה של התוכנית ההתחדשות באבן גבירול: דני לזר אדריכלים.
הצצה לעתיד טוב יותר. הדמיה של התוכנית ההתחדשות באבן גבירול: דני לזר אדריכלים.

בטח שמתם לב שאבן גבירול הפך לאתר בניה מתמשך במהלך השנה האחרונה, שלא לדבר על מה קרה ליקירתנו כיכר רבין, ועכשיו סוף סוף עננת האבק מתחילה להתבהר עם אישור תוכנית ההתחדשות לרחוב שמבטיחה תוספת של 2,500 יחידות דיור, קומות תעסוקה במבנים החדשים, הרחבת מדרכות, חידוש כיכר הקסטל ועוד. הצצה לעתיד

כבר זמן מה שאנחנו ממתינים להבין מה בדיוק בונים באבן גבירול. כלומר, ברור – ידענו שעבודות הקו הירוק ותחנותיו הפכו את הרחוב בעל האופי המוזר לאתר בנייה מתמשך, אבל האוויר אפוף האבק השאיר אותנו בסימני שאלה לא מעטים. על חלק מהכוונות בנוגע לעתיד הרחוב דיווחנו בעבר כשפירטנו את השינויים שתל אביב אמורה לעבור בשנים הקרובות, אבל כעת סוף סוף אושרה תוכנית מסודרת ומחייבת.

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב, בראשות ערן ניצן, נתנה תוקף לתוכנית להתחדשות הרחוב כשהבשורות המרכזיות הן שהתוכנית אכן מתייחסת למשבר הדיור, עם תוספת של 2,500 יחידות דיור שיתווספו בבנייה החדשה. במסגרת התוכנית יורחבו ויוקמו בניינים בייעוד מעורבב של "מגורים מסחר ותעסוקה" – כך שהבניינים יצטרכו לכלול קומת מסחר עם חזית לרחוב, מעליה תהיה קומת תעסוקה ומסחר, ומעליהן יתווספו קומות מגורים עד גובה 6 קומות, לא כולל קומת גג. התוכנית קובעת כי לפחות 50% מהבניה החדשה תהיה מיועדת למגורים, כאשר 20% מהדירות יבנו כדירות קטנות (יחסית, לא כוללים את הבוילר ששכרתם) בגודל של 50 מ"ר.

הדמיות המגדל החדש באבן גבירול. קרדיט: משרד האדריכלים קולקר, קולקר אפשטיין
הדמיות המגדל החדש באבן גבירול. קרדיט: משרד האדריכלים קולקר, קולקר אפשטיין

מעבר לכך, התכנית מתייחסת לעוד שני פרטים חשובים. הראשון הוא בעיה ידועה בעיר, המדרכות, כאשר התוכנית מיועדת לפצות על "אובדן" המדרכות לשטחי הרכבת הקלה. שנית, התכנית קובעת הוראות לחידוש כיכר הקסטל (צומת הרחובות פנקס ונורדאו), אשר יכללו בין היתר זכויות בניה לבית קפה, ושדרוג המרחב הציבורי. ולמרות שהתכנית לא מתייחסת לכך, בעתיד צפוי אבן גבירול להתארך, כך שיתחבר עם פארק התרבות והפנאי החדש שיוקם בתחנת רדינג, ובכך לחבר בין צפון העיר למרכזה, ובין פארק הירקון לטיילת הנמל. וזה עוד מבלי לדבר על פרויקט סומייל ובניין העירייה הנוסף. בואו נקווה שאחרי כל השינויים נוכל סוף סוף להינות מהמרחב.